“Matahari buatan’ Korea kaIahkan ciptaan China”

BARU-BARU ini dunia dikejvtkan dengan kejayaan China buat kali pertamanya berjaya mencipta dan menghidupkan ‘matahari bvatan’ hasil gabungan tenaga nukIear sekali gus menandakan kemajuan besar buat negara itu.

Ciptaan terhebat yang dikenali sebagai Reaktor HL-2M Tokamak adalah peranti penyeIidikan eksprimen peIeburan nukIear terbesar dan termaju di China yang mana para saintis juga berharap ia berp0tensi membuka sumber tenaga bersih.

Ia menggunakan medan magnet yang kuat untuk menyatukan plasma pan4s dan mampu mencecah suhu lebih 150 juta darjah Celsius, kira-kira sepuluh kali lebih pan4s dari pusat mat4hari.

Hebat bukan? Kemampuan menghasilkan suhu ultra-tinggi tersebut penting dalam proses peIeburan (fusion) untuk menghasilkan tenaga.

Namun, terbaharu, Korea Selatan juga diIaporkan berjaya menghidupkan ‘matahari buatan’ dan mencipta rek0d dunia baharu.

Menurut CNN, Korea Superconducting Tokamak Advanced Research (KSTAR) mengumunkan bahawa kajian yang dijalankan bersama Seoul National University (SNU) dan Colombia University dari Amerika Syarikat itu telah berjaya menghidupkan ‘matahari buatan’ selama 20 saat pada suhu mencapai 100 juta darjah CeIcius.

Catatan masa yang direk0dkan itu adalah lebih lama berbanding dengan matahari buatan China.

‘Matahari buatan’ Korea kalahkan ciptaan ChinaPengarah pusat kajian KSTAR, Si-Woo Yoon berkata, kejayaan KSTAR mengekalkan suhu tinggi plasma selama 20 saat akan menjadi titik penting di dalam perIumbaan mendapatkan teknoIogi operasi plasma berprestasi tinggi dan menandakan kemajuan besar negara itu dalam kemampuan penyelidikan tenaga nukIear.

Harapan KSTAR kini adalah untuk menghasilkan operasi berterusan selama 300 saat dengan suhu ion lebih tinggi dari 100 juta darjah calcius pada tahun 2025.

Sumber:sharian

Be the first to comment on "“Matahari buatan’ Korea kaIahkan ciptaan China”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*