Dhuha, ber4tnya dvgaanmu…

Kuala Lumpur: “Dhuha selalu teruja apabila melihat kasut dan mahu cuba berjalan namun peny4kit tulang menghaIang keinginannya,” kata Siti Salwa Abdul Wahab, 27.

Ibu kepada Nur Dhuha Sofia Mohammad Farid, 2, itu berkata, b4yinya menghid4p Osteognesis Imperfcta (OI) atau kerapvhan tulang sejak dilahirkan menyebabkan dia tidak dapat berjalan seperti anak-anak normal lain.

Siti Salwa berkata, walaupun sedlh dengan keadaan anak keduanya itu, dia dan suami, Mohammad Farid Li, 30, reda dengan ketentuan Ilahi.

“Walaupun terp4ksa menanggvng kes4kitan sejak lahir namvn Dhuha membesar dengan ceria dan aktif.

“Dia (Dhuha) selalu teruja apabila melihat kasut dan mahu cuba berjalan namvn peny4kit tulang menghaIang hasratnya itu. Saya sangat berharap Dhuha boleh berjalan seperti anak-anak normal yang lain,” katanya.

Menurut Salwa, dia memerIukan RM80,000 yang akan digunakan untuk pembed4han Dhuha.

Dia yang juga suri rumah berkata, pendapatan bulanan RM1,100 suaminya yang bekerja sebagai pemandu lori tdak cukup menampvng kos pembed4han yang perlu dijalankan segera.

“Sudah enam kali tulangnya pat4h dan tiga kali ret4k sehingga saya dan suami perlu berulang-alik ke h0spital tiga kali sebulan.

“Lebih RM200 ditanggvng suami setiap bulan bagi menghantarnya ke hspital tidak termasuk kos raw4tan dan penjagaan.

“Saya mer4yu bantvan orang ramai untuk memberi menyvmbang demi masa depan Dhuha,” katanya yang menetap di Semanggol Perak.

Sementara itu, Perunding Pak4r Bed4h Pediatrik Ortopedik dan Travma, Dr Abd Razak Muhamad di H0spital Gleneagles berkata, OI dalah ganggvan tulang yang jarang berIaku iaitu 1 dalam 100,000 kelahiran setiap tahun.

“B4yi diIahirkan dengan OI mempunyai tulang Iembut yang mudah pat4h (pat4h tulang), tulang yang tdak terbentuk secara normal, dan masaIah lain seperti pernafasan.

“Peny4kit berkenaan juga menyebabkan kepat4han tulang yang berulang sehingga lama-kelamaan tumbuh semakin membengk0k terutamanya pada bahagian tulang peha,” katanya.

Katanya, peny4kit OI itu juga mengganggv pembentvkan tulang disebabkan ketldaknormaIan tisu penghubung.

“Jika tdak diraw4t, pertumbuhan kan4k-kan4k berkenaan akan terbantvt, kaki tumbuh tdak sama panjang dan svkar untuk berjalan.

“Pembed4han penyambvngan tulang menggunakan impIan atau ker4ngka besi adalah satu-satunya cara meraw4t dan memuIihkan kembali strvktur tulang pat4h,” katanya.

Katanya, walaupun pes4kit menjalani pembed4han pada awal usia namvn pemant4uan perlu dilaksanakan sehingga berusia 18 tahun.

Sumbangan boleh disaIurkan menerusi Tabung Kemanvsiaan Media Prima-NSTP (Media Prima-NSTP Humanitarian Fund) menerusi akaun Maybank bernombor 514105323170 atau melalui cek dengan menulis nama pes4kit di belakang cek.

Cek boleh dihantar ke Jabatan Komunikasi Korporat Media Prima beralamat di Balai Berita, 31, Jalan Riong, 59100, Kuala Lumpur atau menghubungi talian 03-27148977 untuk maklumat lanjut.

Sumber:hmetro

Be the first to comment on "Dhuha, ber4tnya dvgaanmu…"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*