J4nda Dan Dvda Dipenj4ra Sebulan, D3nda RM3K Kerana KhaIwat.

Chukai: Pasangan kekasih berstatvs j4nda dan dvda dijatvhi hukvman penjar4 satu bulan dan dend4 RM3,000 di Mhkamah Rendah Syariah Kemaman di sini, hari ini selepas didap4ti bersaIah kerana berkhaIwat.

Selain itu, wanita berusia 22 tahun dan pasangannya yang berusia 34 tahun turvt berdepan tambahan hukvman penj4ra dua bulan lagi sekiranya mereka gagaI menjeIaskan dend4 itu.

Haklm Syarie Mohd Fakhruddin Yusof membuat keputsan itu selepas mereka mengakv bersaIah terhadap pertudvhan mengikut Sksyen 31 (b) Enakmen KesaIahan Jen4yah Syariah (t4kzir) (Terengganu) 2001 kerana berkhaIwat.

Terdahulu, Mohd Fakhruddin dalam penghaklmannya berkata, pesaIah wanita dilihat tdak pernah serlk kerana masih mengulangi kesaIahan sama.

“Kali pertama pada 2017 dan kali kedua pula pada 2018 (ke$ hari ini) yang mana kamu tldak hadir dan Iari daripada hadir ke mhkamah seperti diarahkan sehingga kamu dit4ngkap lagi ketika meIakukan perbuatan tldak berm0ral tahun ini.

“KesaIahan ketiga diIakukan ketika temp0h Perintah KawaIan Pergerakan (PKP) yang mana ia satu temp0h am4ran dan ujian Allah SWT untuk manusia.

“Sepatutnya awak semakin takvt untuk meIakukan maksi4t dalam temp0h sebegini dan saya berharap hukvman ini menjadikan masyarakat gervn dan takvt untuk mendekati maksi4t yang mendatangkan baIa kepada seluruh ummah,” katanya.

Mengikut pertudvhan, mereka did4kwa meIakukan khaIwat di sebuah bilik di Bandar Baru Kerteh di sini, jam 1.10 pagi pada 13 Februari 2018.

Pendkwaan dikendalikan Ketua Pendkwa Syarie Mustafar Hamzah.

Berdasarkan fakta ke$, sepasukan pengvat kuasa syariah daerah Kemaman meIakukan pemeriksaan berwar4n di l0kasi kejadi4n hasil makIumat yang diterima.

Sebaik sampai di hadapan pintu bilik berkenaan, penguat kuasa mendapati keadaan di luar bilik geIap sebelum angg0ta mengetvk pintu dan memberi salam beberapa kali.

Bagaimanapun, anggota mendapati pintu itu tldak berkunci sebelum pemeriksaan mendapati terdapat seorang wanita dan seorang lelaki dalam bilik berkenaan.

Hasil soal si4sat mendapati, kedua-duanya bvkan suami isteri atau mahr4m.

Sumber:hmetro

Be the first to comment on "J4nda Dan Dvda Dipenj4ra Sebulan, D3nda RM3K Kerana KhaIwat."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*