PKP: Denda Hingga RM10,000 Jika L4nggar SOP Mulai 11 Mac

Kuala Lumpur: Komp.aun sehingga RM10,000 boleh dikenakan kepada individu yang melang.gar prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan bagi penceg4han dan kawalan Covid-19.

Berdasarkan paparan di e-Warta Persekutuan, menerusi Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021 yang diwartakan hari ini, komp.aun berkenaan akan berkuat kuasa 11 Mac depan.

Kini, denda RM1,000 dikenakan kepada individu atau syarikat yang dike.san melakukan kesal4han berkenaan.

Menerusi pindaan itu juga, syarikat atau pertubuhan yang melakukan kesal4han sama boleh dikenakan komp.aun sehingga maksimum RM50,000.

Selain itu, orang ramai yang melakukan kesalahan Ordinan Darvrat boleh ditang.kap, manakala individu dijangkiti atau disyaki terkena jangkitan atau menjadi kontak pula boleh dipakaikan dengan peranti pengesanan.

Pemasyhuran ordinan itu dibuat Yang di-Pertuan Agong yang berpuas hati tindakan serta-merta dikehendaki bagi meminda Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).

Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021 diwartakan susulan Proklamasi Darurat dikeluarkan Yang di-Pertuan Agong, mengikut Perkara 150, Perlembagaan Persekutuan, 11 Januari lalu.

Kadar komp.aun trbabit dinaikkan, susulan penggantian Sksyn 25 yang memberi kua.sa kepada Ketua Pengarah Kesihatan atau mana-mana pegawai kesihatan yang diberi kuasa oleh Pendakwa Raya.

Pindaan terhadap penalti am mengikut Sksyn 24 Ordinan sama, bagi kesal4han yang tiada penalti diperuntukkan dengan nyata kini boleh did3nda sehingga RM100,000 atau dipen.ja.ra maksimum tujuh tahun atau kedua-duanya sekali.

Peranti pengesanan iaitu gelang tangan atau peranti yang diberikan pegawai yang diberi kuasa dan sebarang perbuatan memvsn4h, mer0sak, menghilang atau mengubahnya, menjadi satu kesal4han.

Sumber:mymetro

Be the first to comment on "PKP: Denda Hingga RM10,000 Jika L4nggar SOP Mulai 11 Mac"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*