[VIDEO]Anak Menɑngis, Sempvt Masa ‘Live’ Jual Baju Bundle Gara-Gara Kena Scɑm… Bapa Tahɑn A!R Mɑta

HANYA linangan a1r m4ta yang dapat disaksikan menerusi satu rakaman menunjukkan seorang penjual secara dalam talian (online) ketika bersiaran langsung.

Perasaan kec3wa sememangnya tidak dapat disembunyikan apabila mendkwa dirinya dipermainkan oleh netizen yang kononnya mahu membeli (lock) tetapi kemudian menghilangkan diri tanpa membuat sebarang bayaran (j0y buyer).

“Penat aku buat live. Dengan semputnya, tapi orang senang-senang je joy. Kalau sehelai dua aku tak kisah, tapi banyak kot,” katanya yang menjual pakaian terpakai (bundle).

Berkongsi pengalaman, penjual online berkenaan, Ummu Syifaa’ Bahrum berkata, dia baru memulakan bisnes menjual baju bundle sejak Jun lalu selepas tamat pengajian.

Gadis berusia 19 tahun itu memberitahu, inslden berlaku ketika membuat live untuk menjual baju-baju di platform beli-belah dalam talian, pada Jumaat malam.

“Saya buat live dua jam, ada dua sesi. Mula-mula saya buat sesi pertama, dah banyak baju yang mereka lock nak beli. Tapi lepas tu senyap je.

“Kemudian saya buat sesi live kedua, tanya kat sesiapa yang ada lock tadi. Mungkin ada yang terlepas pandang, tapi tak ada respons. Tak sangka saya kena j0y,” katanya kepada mStar.

Syifaa mula menjual baju bundle sejak Jun lalu.

Lebih mesra disapa Syifaa, katanya, ini bukanlah kali pertama dia dianlaya netizen ketika menjual baju bundle ketika bersiaran langsung secara dalam talian.

“Bukan pertama kali kena j0y, banyak kali. Tapi kali ini saya tak dapat tahan sampai menang1s sebab banyak sangat, ada yang lock nak beli baju sampai tujuh helai.

“Dia siap komen baru dapat gaji, nak borong banyak baju. Tapi dia senyap bersama kira-kira tiga orang lagi melibatkan lebih 10 helai baju,” ujarnya yang berasal dari Sik, Kedah.

Syifaa berkongsi pengalaman sepanjang berniaga baju bundle.

Menurut anak bongsu daripada 12 beradik itu, dia mula berniaga secara dalam talian selepas tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) termasuklah menjual makanan dan kotak hadiah.

“Saya pernah kena sc.am (dit.ipu) seperti mereka beri resit transaksi bank p.alsu masa dah ready nak bungkus dan post barang-barang.

Kita sama-sama cari rezeki. Kalau tak serius nak beli, tolonglah jangan lock. Tolong jangan menyusahkan seller.

UMMU SYIFAA’ BAHRUM
“Tapi saya tak pernah mena.ngis. Cuma kali ini saya tak dapat kawal perasaan sebab penat sangat, rasa semput. Jadi tak boleh live lama-lama,” katanya yang menghidap asma.

Syifaa yang baru menamatkan pengajian asasi Undang-Undang Syariah di Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) di Nilai, Negeri Sembilan mengakui sedlh kerana melakukan reviu barangan tetapi dianlaya oleh segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab.

Tidak serlk dengan ins1den berlaku, Syifaa tetap bangkit mencari rezeki.

Walau bagaimanapun dia reda dengan kejadian yang berlaku, sambil menganggapnya dirinya tiada rezeki dan apa yang dialaminya sebagai lumrah dalam perniagaan.

“Cuma terk1lan bila joy buyer tu kata nak borong sebab dapat gaji. Kita sama-sama cari rezeki. Kalau tak serius nak beli, tolonglah jangan lock. Tolong jangan menyus4hkan seller.

“Saya tak serlk dan tetap terus berniaga. Saya orang sus4h kena cari duit, ayah berusia 65 tahun buat kerja-kerja kampung. Ayah ada di sebelah saya teman masa buat live tu sebab ayah selalu tolong uruskan bisnes bundle.

“Ayah macam nak men4ngis tengok saya masa tu, dia minta saya bers4bar. Sokongan keluarga membuatkan saya terus bersemangat untuk terus berniaga,” katanya.

Sumber:mstar

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "[VIDEO]Anak Menɑngis, Sempvt Masa ‘Live’ Jual Baju Bundle Gara-Gara Kena Scɑm… Bapa Tahɑn A!R Mɑta"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*