“Emak ada cakap Abam datang lawat” – Ali dedah apa yg Abam cakap kat mak

GOMBAK – “Alhamdulillah, emak pergi pada penghulu segala hari dan segala urusannya lancar sejak menin ggal dunia malam tadi sehingga selama dikebu mikan.”

Itu luahan kesyukuran pelawak, Ali Puteh selepas pengebumian allahyrham ibunya, Sabariah Arshad, 64, di Tanah Perku buran Islam Kampung Sungai Pusu di sini hari ini.

Malah Ali berkata, ibunya sebelum ini selalu menyatakan hasrat untuk ‘bertemu’ dengan arwh abangnya, arwh Abam Bocey atau nama sebenarnya Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Redzuan.

Ali atau nama sebenarnya, Syed Ali Mubarak Syed Mohd Ridzuan berkata, sejak pemerglan Abam pada 10 Februari tahun lalu, ibunya sering meluahkan rasa rindu dengan Abam Bocey yang juga anak sulungnya itu.

“Cita-cita emak hendak jumpa abang tercapai, itulah cita-cita yang hari-hari dia cakap, emak rindu abang, hari ini dia pergi selama-lamanya dan saya reda setiap manusia yang hidup akan matl,” katanya.

Ali Puteh menyiram air dipusara jen4zah ibunya, Allahyrhamah Sabariah Arshad di Tanah Perkubu ran Islam Kampung Sungai Pusu, Gombak, Selangor. Foto HAZROL ZAINAL, 01 OKTOBER 2021.

Beliau ditemui MalaysiaGazette selepas selesai majlis pengebumian ibunya di Tanah Perkvburan Islam Kampung Sungai Pusu di sini kira-kira pukul 12 tengahari ini.

Terdahulu, jen4zah tiba di Masjid BT8 pukul 9.00 pagi untuk dimandikan, dikaf4nkan dan disembhyangkan.

Sabariah menghembvskan nafas terakhir akibat ser4ngan asma dan komplikasi pelbagai penyakit di Hospital Selayang, di sini, pukul 11.54 malam tadi.

Pada Disember tahun lalu, arwh pernah dimasukkan ke Hospital Selayang kerana ser4ngan asma hingga terpksa ditidurkan dan perlu menggunakan alat bantuan pernaf4san.

Arwh meningglkan empat orang anak.

Sementara itu, Abam meningg4l dunia dalam tidur di kediamannya di Gombak dipercayai akib4t dem4m pan4s pada 10 Februari 2020.

Ali Puteh mengaminkan doa sejurus selesai menguruskan jen4zah ibunya, Allahyrhamah Sabariah Arshad di Tanah Perkubvran Islam Kampung Sungai Pusu, Gombak, Selangor. Foto HAZROL ZAINAL, 01 OKTOBER 2021.

Mengulas lanjut, Ali memberitahu, sehari sebelum arwh masuk hospital pagi Selasa lalu, Sabariah memberitahu Abam telah datang ‘melawatnya’ di rumah untuk membawanya pergi bersama.

Namun Ali hanya mampu memel0knya ibu dan menasihati agar ibunya tidak bercakap perkara yang p3lik sebaliknya banyak berehat.

Ujarnya lagi, pada pukul 3 pagi, Sabariah mengadu ses4k naf4s dan terus dihantar ke Hospital Selayang sebelum ibunya ditidurkan pada pukul 10 pagi akib4t paru-paru dimasuki banyak air.

“Malam Isnin lalu dia panggil saya ke bilik, saya tanya emak nak cakap apa? Kalau yang cakap bukan-bukan saya tak nak dengar.

“Mak nak cakap betul-betul ini dan dia pel0k saya, mak sayang angah tapi mak betul-betul dah nak pergi dah. Tapi ketika itu emak tidak ada tanda-tanda saklt pun.

“Abang kau dah banyak kali ‘datang’ ke bilik emak, panggil emak ini. Saya kata, emak jangan mer3pek macam ni dan emak rehatlah tapi dia tetap cakap, abang sudah panggil dia, saya pel0k dia.

“Pukul 3 pagi Selasa dia ses4k naf4s saya bawa ke hospital. Esok pukul 10 pagi doktor terpksa tidurkan sebab paru-paru emak banyak air dan saya cuma datang semula untuk menuntut jen4zah malam tadi selepas tiga hari,” ceritanya penuh seb4k.

Ali menambah, dia reda dengan ketentuan Allah SWT apabila hilang tiga insan tersayang termasuk anaknya dalam setahun sembilan bulan lalu. – MalaysiaGazette

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "“Emak ada cakap Abam datang lawat” – Ali dedah apa yg Abam cakap kat mak"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*