Laungan Azan Dengan Pembesar Suara Dibenarkan Di Jerman

Selepas perjanjian antara Kota Cologne, Jerman dan komuniti Muslim di situ bagi melongg4rkan sek4tan, masjid terbesar di Jerman itu akan dibenarkan melaungkan az4n dengan pembesar suara setiap solat Jumaat.

Selain itu, 35 buah masjid di Cologne dibenarkan melaungkan az4n sehingga 5 minit setiap Jumaat antara waktu tengahari dan jam 3 petang di bawah inisiatif selama 2 tahun. Ini termasuk Cologne Central Masjid yang telah dibuka sejak 2018 dan menjadi tempat senti.men kumpulan an.ti-Muslim terutamanya setelah kemasukan pencari su4ka pada tahun 2015-2016.

Semasa awal pembinaan masjid tersebut, pelbagai kontr0versi muncul. Bagaimanapun, para penyokong pembinaan masjid itu menjamin kepada orang awam bahawa laungan az4n di setiap lima waktu tidak akan menjadi suatu yang rutin sepertimana di negara-negara Muslim lain.

Kebenaran Laungan Az4n Satu Penghormatan -Datuk Bandar Cologne, Jerman

“Kebenaran lavngan az4n bagi saya adalah tanda penghormatan,” kata Datuk Bandar Cologne, Henriette Reker, di Twitter beliau. Ianya menunjukkan kepelbagaian adalah dihargai dan ada di Cologne sama seperti kebenaran bagi ger3ja untuk membunyikan loceng.

Kebenaran untuk laungan az4n di setiap solat Jumaat ini adalah tertakluk kepada had jumlah pembesar suara dan memaklumkan kepada kejiranan terlebih dahulu.

Untuk makluman umum, seramai 4.5 juta penduduk Muslim tinggal di Jerman di mana ia menjadikannya kumpulan minoriti agama yang terbesar di negara itu.

Sumber : [Reuters] [Twitter Henriette Reker]

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Laungan Azan Dengan Pembesar Suara Dibenarkan Di Jerman"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*