Penduduk terp4ksa selongkar samp4h, rupanya ini yg segelintir sukarelawan dah buat

Bencan4 banjir yang mel4nda beberapa negeri di semenanjung Malaysia menunjukkan trend penurunan sehingga jam 4 pagi hari ini.

Bilangan m4ngsa yang terlib4t juga semakin berkurang iaitu 19,476 berbanding semalam 30,790.

Bencan4 b4njir yang mel4nda beberapa negeri di semenanjung Malaysia menunjukkan trend penurunan sehingga jam 4 pagi hari ini.

Bilangan mngsa yang terlib4t juga semakin berkurang iaitu 19,476 berbanding semalam 30,790.

BU4NG BARANG YANG ELOK LAGI

Satu video telah dimuat naik di Facebook menunjukkan satu luahan perasaan dari s.alah seorang m4ngsaa banjir di Batu 19 1/2 Sungai Lui, Hulu Langat.

Menurut wanita tersebut, sukarelawan yang datang membantu tidak bertanyakan tuan rumah barang mana yang patut dibu4ng dan mereka buang semua barang sedangkan banyak barang masih boleh lagi digunakan.

VIDEO:

Seorang penduduk di Batu 19 1/2 Sungai Lui, Hulu Langat terkil4n kerana terdapat segelintir sukarelawan yang datang menghulurkan bantuan untuk membersihkan rumah bertindak membvang

Penduduk terp4ksa selongk4r s4mpah kutip barang dibvang sukarelawan
Seorang penduduk di Batu 19 1/2, Sungai Lui di sini meluahkan rasa terkil4n apabila terp4ksa menyel0ngkar semula timbunan s4mpah-sarap di hadapan rumahnya untuk mencari barangan yang masih boleh digunakan.

Menurut Azie Husin, 49, dia menerima bantuan daripada b4dan bukan kerajaan (NGO) baru-baru ini untuk mengemas barangan miliknya yang sudah diselaputi lumpur tebal.

Namun tind4kan sukarelawan berkenaan yang didakw4 membvang barangannya seperti periuk, pinggan mangkuk, pakaian serta peralatan pertukangan bersama longgokan s4mpah-smpah lain menyebabkan tidak disenangi beliau.

Jelas Azie, dia sememangnya amat memerlukan bantuan tenaga dari luar bagi membantu membersihkan selut dan lumpur di kawasan rumahnya, namun bukanlah sehingga membvang barangan yang masih boleh digunakan.

“Kita memang sangat memerlukan bantuan sebab kita tak mampu nak cuci dan bersihkan sendiri kerana barangan yang perlu dikemas ini adalah barangan yang sudah bertahun-tahun dikumpul akhirnya sekelip mata ditenggelami banjir.

“Barang yang disimpan di dalam rumah ini semuanya kita beli sendiri, bukannya dikutip dari tong samp4h atau barang ros4k, walau harganya RM1 atau RM100 sekali pun.

“Contohnya jika barang tidak ros4k begini (pinggan), kita kena asingkan. Sukarelawan kalau boleh rujuklah pada tuan rumah, tanya dahulu apa yang perlu dibuat dan dibantu kerana ada kalanya pertolongan yang menyenangkan dan sebaliknya,” luahnya ketika ditemui MalaysiaGazette di sini hari ini.

Rumah Azie Husin yang musn4h akib4t banjir ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Batu 19 Sungai Lui, Hulu Langat, Selangor. Foto AMIRUL SHAUFIQ, 28 DISEMBER 2021.
Azie menambah, barang-barang seperti pinggan dan periuk belanga yang dikumpul sejak bertahun tidak perlu dibvang kerana boleh dicuci semula.

“Bila mereka sudah balik, saya terpaks4 selongkar semula timbunan s4mpah untuk cari barang-barang yang masih boleh digunakan, basuh semula dan keringkan,” ujarnya.

Wanita ini menitip pesan kepada sukarelawan yang datang membantu supaya bertanya dahulu kepada tuan rumah apa yang patut dibantu, macam mana hendak buat.

”Itu cara membantu supaya dapat menyenangkan individu yang dibantu,” katanya sambil memberitahu dia dan suaminya sudah tidak larat untuk kutip semula barang yang boleh digunakan.

Menurut Azie, dia membeli tanah di kawasan berkenaan sejak lima tahun lalu dan bercadang untuk membuka homestay.

Namun segala impiannya ranap sekelip mata apabila kesemua zink, kayu serta peralatan pertukangan yang dibeli turut dihanyutkan banjir baru-baru ini.

KOMEN NETIZEN:

“Banyak songel tuan rumahpun. Benda senang jd sus4h”

“Org tu x tau..yng akak ni jgnla kompelin sgat..org dah tolong patut besukor”

“Mesti ada mcm2 hal ..mcm ustaz ebit liew juga..tlg org tp mcm2 tuduhan pulak..buat baik bukan senang tp buat j4hat sekejap je..terpaks4 terima hakikat dgn hal2 yg akan dtg..”

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Penduduk terp4ksa selongkar samp4h, rupanya ini yg segelintir sukarelawan dah buat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*