KJ ded4h pvnca sebenar jemaah umrah ‘naik angin’ depan dia semasa menunggu di KLIA

RAKAMAN memap4rkan jemaah umrah yang tidak berpvas hatl kerana terpksa menunggu lebih lima jam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) tular pada Rabu lalu.

Ia sekaligus menimbulkan pertanyaan netizen mengenai kejadian sebenar yang berlaku.

Pada Khamis, Menteri Kesihatan, Khairy Jalamuddin Abu Bakar berkata, kekurangan kaunter untuk proses pemakaian peranti pengesanan digital pada waktu itu menjadi punca kira-kira 500 jemaah umrah terpaks4 menunggu lama di KLIA.

Ujar Khairy, selepas melihat perkara tersebut, beliau membuat keputvsan untuk mengeluarkan jemaah tersebut dan mewajibkan mereka memakai gelang pink.

“Dan saya telah maklumkan sehingga syarikat yang mengendalikan (peranti pengesanan digitial) tidak dapat buat (kaunter) dengan cepat, kita masih lagi akan guna gelang pink.

“Tetapi saya difahamkan hari ini atau esok, mereka akan tambahkan kaunter, jadi tidak akan ada mas4lah,” katanya.

Mengulas lanjut, Khairy Jamaluddin berkata, pemakaian peranti pengesanan digital kepada jemaah yang pulang daripada Arab Saudi itu amat penting kerana kebanyakkan kes C00vid-19 di negara ini yang melibatkan varian Omicr00n adalah daripada Makkah.

Justeru itu, menurutnya, pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terpaks4 mengambil langkah berhati-hati bagi memastikan kes C00vid-19 varian Omicr00n di negara ini tidak meningkat.

“Kita purata setiap hari ada 1,000 orang yang balik daripada Arab Saudi.

553 (5)
Beberapa sek4tan baru mungkin akan diumumkan jika situasi kes Omicr00n dalam negara bertambah bur0k.

“Kebanyakkan kes import Omicr00n di Malaysia yang kita dah ‘sample’ (kaji) adalah dari mereka yang pulang dari umrah.

“Sekarang ini saya difahamkan Arab Saudi pun sudah keluarkan kenyataan di Masjidil H.aram dan Masjid Nabawi, mereka akan jarakkan semula saf,” ujarnya.

Sementara itu, beliau berkata, beberapa sek.atan baru mungkin akan diumumkan olehnya jika situasi kes Omicr00n dalam negara bertambah bu.ruk.

Katanya, ia berikutan kadar kebolehjangkitan varian Omicr00n adalah lebih tinggi berbanding varian-varian sebelum ini.

“Apa yang saya tahu ialah sekiranya jangkitan kita meningkat, maka jumlah yang akan masuk ke hospital juga akan meningkat.

“Itu yang kita nak elak. Tek4nan kepada sistem kesihatan kita sehingga hospital kita lu.mpuh.

“Senang kata, tidak ada katil lagi dah sebab cepat sangat (mer.ebak) macam bulan Ogos lepas,” jelasnya.

Gelang elektronik: Jemaah umrah dianggap penjen4yah? – PPIM
PETALING JAYA: Arahan pemakaian gelang elektronik ke atas jemaah yang baru pulang dari menunaikan umrah seolah-olah menganggap mereka adalah penjen4yah, kata Datuk Nadzim Johan.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) itu berkata, peraturan berbeza bagi jemaah umrah dan mereka yang pulang dari destinasi pelancongan seolah-olah menganggap jemaah yang pulang dari Arab Saudi adalah golongan tersebut.

“Apakah arahan berbeza ini menunjukkan bahawa mereka yang pulang dari menunaikan ibadat menjadikan lebih rent4n dari mereka yang pulang dari melancong?

“Peraturan sebegini seolah-olah mereka yang baru pulang dari Mekah adalah penjen4yah yang menjalani perintah sek4tan manakala mereka yang pulang dari melancong sebagai rakyat yang diringankan hukumannya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Nadzim, keadaan di Mekah atau London atau di mana-mana sahaja semuanya telah terd3dah kepada virus C00vid-19 atau varian terbaharunya, Omicr00n.

Beliau mempersoalkan apakah b4dan kesihatan dunia seperti Pusat Kawalan dan Penceg4han Peny4kit (CDC) atau Pertubvhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengisytiharkan Arab Saudi sebagai negara yang mempunyai kadar j4ngkitan Omicr00n yang tinggi.

“Saya menyeru kepada Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin supaya menghentikan lakonan ini dan berpij4k di bumi nyata serta tidak membeza-bezakan lay.anan terhadap rakyat yang pulang ke negara ini,” katanya.

Terdahulu, Utusan Online melaporkan, proses pemakaian alat penjejak oleh Kementerian Kesihatan (KKM) ke atas mereka yang mengunjungi negara luar dan menjalankan kuarantin di rumah mengambil masa terlalu lama menyebabkan jemaah umrah yang baru tiba di tanah air di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dari tanah suci, ‘naik ang1n’. – UTUSAN ONLINE

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "KJ ded4h pvnca sebenar jemaah umrah ‘naik angin’ depan dia semasa menunggu di KLIA"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*