Update Kes S4man Siti Nordiana, dua individu ini t4mpil buat permintaan

KUALA LUMPUR: Dua daripada lima individu yang dis4man oleh penyanyi Siti Nordiana Alias atas d4kwaan memfitn4hnya di platform Instagram, mengemuk4kan permohonan agar perbicaraan yang sedang didengar di Mahkamah Sesyen di sini, dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

Saman pemula itu dif.ailkan oleh Pegawai Perhubungan Awam Syarikat Rakaman FMC Music, Sam Musyadzafar Samin, 43, (defendan keempat) serta jurusolek artis beb4s, Razidah Ahmad Senusi, 42, (defendan kelima).

Sam4n pemula itu yang difailkan pada 16 Disember lalu antara lain menyertakan alasan jumlah keseluruhan tuntutan pl4intif (Siti Nordiana) terhadap def3ndan-def3ndan adalah sebanyak RM2.5 juta dan nilai itu melebihi bid4ng kuasa Mahkamah Sesyen.

Peguam Abang Azlan Abang Ariffin yang mewakili Siti Nordiana memberitahu pihak media, permohonan untuk memindahkan kes akan didengar di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Hayatul Akmal Abdul Aziz secara dalam talian pada Isnin ini.

Menurut Abang Azlan, semalam ditetapkan untuk pendengaran permohonan interim kedua-duanya untuk menanggvhkan prosiding perbicaraan di Mahkamah Sesyen.

Bagaimanapun, peguam bela memaklumkan, permohonan penangguhan itu telah menjadi akademik dan menetapkan Isnin ini bagi mendengar permohonan pemindahan kes ke Mahkamah Tinggi.

Siti Nordiana atau mesra disapa sebagai Nana, 37, memfailkan saman RM2.5 juta terhadap kedua-duanya serta tiga yang lain atas dakwaan memfitnah beliau di platform Instagram.

Tiga defendan lain ialah penyanyi Lan Solo atau nama sebenarnya Mohd. Razlan Mohamed Yusof, 36, dan isterinya Nur Sheila Hassim, 36, serta penyanyi Syura atau Zuraidah Badron, 35.

Pada perbicaraan lalu, Hakim Zulqarnain Hassan menetapkan perbicaraan disambung selama sembilan hari bermula 4 Januari ini.

Tarikh-tarikh lain ialah 7, 11, 17, 19, 20 dan 28 Januari serta 3 dan 4 Februari.

Perbicaraan setakat ini telah berlangsung selama dua hari dengan mendengar keterangan Siti Nordiana melalui sesi pemeriksaan balas.

Ketika perbicaraan yang berlangsung pada 20 Oktober lalu, Siti Nordiana antara lain mendakwa beliau dif!tnah dalam laman Instagram menyebabkannya digambarkan sebagai individu bermoral rendah sehingga mengvndang k.e.caman dan sindiran warganet.

Menurut Siti Nordiana pernyataan fitn4h lima defendan ketika bersiaran secara langsung dalam Instagram turut menyebabkan beliau digambarkan sebagai individu yang berkira berkaitan isu wang dan makanan sedangkan beliau tidak begitu.

[VIDEO] “Saya bukan marah, memang suara begini…” – Jawab peguam selepas ditegur Siti Nordiana dalam mahkamah agar cakap elok-elok
TINDAKAN Siti Nordiana mengadakan sidang media bersama wartawan bagi menjawab dakwaan fitnah terhadapnya menjadikan rakaman siaran langsung Instagram (IG Live) oleh lima sekawan menjadi lebih viral.

Perkara berkenaan diakui sendiri penyanyi itu pada sesi perbicaraan hari kedua kes saman f!tnahnya di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Zulqarnain Hassan pada petang Jumaat.

Siti Nordiana atau lebih mesra disapa Nana, 37, mengesahkan perkara itu selepas disoal peguam defendan Nurul Hafidzah Hassan mengenai jumlah rating selepas sidang media yang dibuat secara dalam talian itu pada 23 Julai lalu.

“Berdasarkan sidang media itu barulah perkara tersebut (Live IG) menjadi viral pada 23 Julai lalu, betul?” soal peguam.

Siti Nordiana kemudian menjawab ringkas: “Betul”.

Semasa prosiding berlangsung, Siti Nordiana yang berada di kandang saksi bagaimanapun mengingatkan kepada peguam supaya bertanya kepadanya secara baik.

Siti Nordiana sebagai Plaintif bersama dengan peguam.

“Minta tolong cakap (bertanya) elok-elok puan,” katanya.

Peguam itu kemudian menjawab: “Saya bukan marah, memang suara saya begini, (lantang)” kata peguam Nurul Hafidzah.

Pada masa sama, penyanyi lagu Amaran itu turut bersetuju dengan cadangan soalan peguam yang mengatakan bahawa IG Live tersebut tidak menjadi viral ketika ia dibuat oleh defendan-defendan pada 20 Julai lalu.

Namun Siti Nordiana berkata dia membuat sidang media itu bersama wartawan selepas melihat satu akaun di laman YouTube yang telah memuat naik rakaman IG Live lima sekawan tersebut pada 22 Julai lalu.

Saya bukan m4rah, memang suara saya begini, (lantang)

Dalam prosiding pada Jumaat kedua-dua peguam iaitu Nurul Hafidzah dan Zeti Zulkifli mewakili dua defendan iaitu Sam Musyadzafar Samin dan Razidah Ahmad manakala peguam Azlan Abdul Razak dan Abu Hurairah mewakili Lan Solo atau nama sebenarnya Mohd Razlan Mohamed Yusof, isterinya Nur Sheila Hassim dan Zuraidah Badron atau Syura.

Peguam Abang Azlan Abang Ariffin dan Ahmad Syaifulbakri Mohamed pula mewakili Siti Nordiana.

Mahkamah kemudian menetapkan 3 Januari depan untuk sambung bicara.

Lan Solo, Syura, Sheila sebagai defendan.

Isu membabitkan penyanyi Siti Nordiana bersama lima sekawan termasuk Lan Solo dan Syura Badron bermula apabila selebriti tersebut memfailkan saman berjumlah RM2.5 juta pada 3 Ogos lalu.

Siti Nordiana memfailkan saman itu menerusi Tetuan Abang Azlan & Associates pada 30 Julai lalu di Mahkamah Sesyen Sivil Kuala Lumpur, dengan menamakan Lan Solo, 36, isterinya Nur Sheila dan Syura, 35, masing-masing sebagai defendan pertama hingga ketiga.

Dua lagi defendan iaitu keempat dan kelima ialah Pegawai Perhubungan Awam Syarikat Rakaman FMC Music, Sam Musyadzafar, 43, dan jurusolek artis beb4s, Razidah Ahmad, 42.

Dalam s4man tersebut, Siti Nordiana telah menuntut penerbitan permohonan maaf menerusi siaran akhbar, Instagram dan Facebook live serta RM500,000 daripada setiap defendan.

Selain itu, terdapat juga tiga lagi tuntutan iaitu ganti rug1 ter0k, ganti rug.i teladan dan ganti rugi khas yang akan dinilai serta ditentukan oleh pihak mahkamah.

sumber:mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Update Kes S4man Siti Nordiana, dua individu ini t4mpil buat permintaan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*