Rupanya ni asal usul nama Long Tiger yg ramai tak tahu “Lu betul-betul Tiger”

Sem4kan pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mendapati Long Tiger atau nama sebenarnya, Abdul Hamim Ab.Hamid adalah Pemegang Kad Pengenalan Pemastautin Sementara atau MyKas. Status tersebut sekali gus menol4k dakw4an bahawa Long Tiger memiliki kad pengenalan dan warganegara Malaysia. Sumber mended4hkan kepada Mingguan Malaysia berkata, menerusi sem4kan sama, Long Tiger dil4hirkan di Hospital Mentakab, Pahang pada Februari 1989

Status pemastautin sementara Long Tiger jadi sebutan?
Nama Long Tiger atau nama sebenarnya Abdul Hamim Ab. Hamid mula menjadi sebutan kembali apabila dia bertindak melarikan diri dari lok4p Mahkamah Majistret Tangkak, dekat sini pada 15 Disember lalu.

Ketika itu, lelaki berketvrunan Rohingya berusia 32 tahun itu diambil dari Penj4ra Sungai Udang, Melaka bagi berhadapan proses perbic4raan di bawah Sek5yen 388 Kanun Kesek5aan kerana pemer.asan.

Semasa mel4rikan diri dari tahanan, Long Tiger turut berdepan proses perbicaraan bagi kes4lahan di bawah Sek5yen 506 kerana mengvgut dan mengvrung bekas pekerjanya serta kes r0gol di bawah Sek5yen 376.

Sebelum dia dit4ngkap pada 28 April 2020 kerana memfitn4h seorang pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tangkak, Long Tiger menjadi bualan ramai kerana kel4ntangannya sehingga menimb0lkan kontr0versi melalui beberapa sesi siaran langsung di Facebook.

Malah, dia juga sentiasa menc4bar mereka yang tidak bersetuju dengan pendapatnya serta mengeluarkan kenyataan yang mencetvskan rasa tidak puas hatl dalam kalangan netizen selain sering menyebut kata-kata kes4t sepanjang bersiaran.

Selepas tamat rem4n bagi sias4tan kes4lahan fitn4h di bawah Sek5yen 500 Kanun Kesek5aan, Long Tiger sekali lagi ditah.an polis di IPD Muar pada pukul 5.45 petang, 2 Mei 2020 setelah polis menerima laporan baharu memb4bitkan kes per4s ugvt dilakukannya.

Susulan itu, terdapat beberapa lagi laporan polis dibuat orang awam di beberapa negeri termasuk Selangor dan Kuala Lumpur berhubung kes4lahan lepas yang didakw4 dilakukan lelaki itu.

Pada 8 Mei 2020, lelaki itu mengakv tidak bers4lah di Mahkamah Sesyen Ampang atas dua pertvduhan pec4h am4nah wang RM3,500 milik pesar4 yang sepatutnya digunakan untuk membeli barang keperluan memasak dan ubah suai kedai.

8 Ogos lalu pula, dia turut membuat pengakuan sama di Mahkamah Sesyen Muar atas tudvhan mer0gol seorang wanita pada 26 September 2019, selain men4fikan pertvduhan ugvtan bvnuh dan mengurung bekas pekerjanya dalam kejadian di Bukit Gambir pada 12 Julai lalu.

Dalam sebutan kes ugvtan bvnuh itu, Long Tiger yang sudah berkahwin tidak ditaw4rkan jaminan selepas pihak pend4kwaan mengambil kira tertvduh dibimbangl boleh mengg4nggu s4ksi utama pend4kwaan.

Sementara itu, Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay pada tahun lalu sudah menjelaskan status kewarganegaraan Long Tiger yang bukan rakyat negara ini, sebaliknya adalah pemastautin sementara dari Myanmar atau Rohingya yang juga pemegang kad Pesuruhjaya Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pel4rian (UNHCR).

Ayob Khan ketika itu turut men4fikan perseps1 segelintir masyarakat yang menyatakan pemegang kad UNHCR keb4l dari tindakan undang-undang sebaliknya beliau meneg4skan sesiapa sahaja yang membuat kesal4han akan berdepan tind4kan undang-undang.

Beliau berkata, Long Tiger sebelum itu mempunyai rekod kesal4han lampau memb4bitkan kes ugvtan jen4yah pada 2009 selain kes cvlik dan r0gol pada 2012 yang kesemuanya sudah dis4bitkan kes4lahan.

Terkini, lelaki itu yang turut dikaitkan dengan penglibatan dalam kumpulan g3ngster dir3man empat hari bermula semalam bagi siasatan di bawah Sek5yen 223/224 Kanun Kesek5aan kerana lari dari tah4nan polis.

“Lu betul-betul Tiger”

Rupanya ni asal usul Long Tiger yg ramai xtahu n

Menurut Abdul Hamim, nama Tiger diberikan oleh taiko cina selepas dia beran1 l4nggar seorang lelaki. Manakala nama Long pula, diberikan kerana dia merupakan anak sulung

sumber:mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Rupanya ni asal usul nama Long Tiger yg ramai tak tahu “Lu betul-betul Tiger”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*