“Selagi 2 j4hanam ni ada, r0sak player..” Ger4m dgn Keadaan Skrg, Roslin Hashim B0ngkar Rahs1a BAM

Kuala Lumpur: Bekas pemain nombor satu dunia, Roslin Hashim berasakan ada kepinc4ngan dalam pengurusan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) yang dilihat menjadi penyebab kepada pemain perseorangan lelaki negara, Lee Zii Jia mengambil keputu san meninggalkan ba dan induk itu.

Bagi Roslin, dia tidak menganggap tawaran RM4 juta kepada Zii Jia sebagai penyebab utama namun berdasarkan pengalamannya yang pernah bersama BAM sebelum ini, dia tahu sesuatu perlu dilakukan demi masa depan sukan badminton negara.

Teg4s Roslin, pasti ramai yang tertanya-tanya mengapa Zii Jia mengambil kepu tusan untuk keluar daripada BAM ketika dia masih belum sampai ke kemuncak prestasi.

“Persoalan sekarang kenapa Zii Jia keluar dari bad an induk yang besar. Yang ada segala-galanya.

“Kena ada proses bed4h si4sat. Kena tahu punc4 kenapa Zii Jia buat keput usan itu. Mas4lah sekarang saya rasa adalah pengurusan.

“Bukan pasal pemain atau jurulatih. Benda ini perlu disias4t terutama oleh Pesuruhjaya Sukan,” katanya.

Roslin juga mempersoalkan mengapa bekas ketua jurulatih wanita negara, Chan Chong Meng melet4kkan jaw4tan selepas hanya 18 bulan bersama BAM.

“Chong Meng masuk ke dalam BAM sebagai ketua jurulatih beregu wanita. Fikirlah tak sampai dua tahun dia letak jawatan.

“Dalam pada waktu itu Chong Meng berjaya membentuk beregu wanita negara. Sekarang ini Zii Jia pula. Jadi saya rasa memang perlu s4asat perkara ini,” katanya.

Sementara itu bekas Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Steven Sim turut menyarankan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) meneliti sama ada wujud kem3lut dalaman dalam BAM sehingga mendorong Zii Jia bertindak meningg4lkan BAM.

Jika tiada tind4kan segera dilakukan, BAM dikhu4tiri akan kehil4ngan lebih ramai pemainnya.

Zii Jia yang juga juara Seluruh England 2021 ketika ini menghuni ranking ketujuh dunia menghantar surat pelet4kan jawatan kepada BAM pada 11 Januari lalu.

ROSLIN HASHIM LONDEHKAN SIAPA MAS4LAH SEBENARNYA

Jangan bagi muk4, ambil tindakn” Datuk Rashid Sidek beng4ng dengan keputu san yang diambil Zii Jia
Persatuan Badminton Malaysia (BAM) diges4 untuk tidak memberi muka kepada pemain perseorangan lelaki negara, Lee Zii Jia yang membuat kepvtusan untuk meningg4lkan b4dan induk itu.

Legenda badminton negara, Datuk Rashid Sidek, berkata BAM perlu mengambil tindakan teg4s terhadap pemain berusia 23 tahun berkenaan bagi mengel4k ia menjadi ikutan pemain yang lain.

“BAM ada kuas4 untuk ambil tind4kan, kalau perlu kenakan huku man g4ntung tidak boleh menyertai mana-mana kejohanan antarabangsa bagi tempoh tertentu, BAM kena buat.

“Jika BAM masih bertolak ansur, saya bimb4ng selepas ini lebih ramai pemain yang akan bertindak meningg4lkan b4dan induk itu.

Perkara ini tidak boleh dibiarkan berlaku sehingga menjadi buday4.

“BAM perlu teg4s dengan kepu tusan mereka, jika tidak orang tidak akan hormat BAM sebagai persatuan yang bertanggungjawab terhadap sukan badminton di negara ini,” kata Rashid kepada BH Sukan.

Semalam, Presiden BAM, Tan Sri Mohamad Norza Zakaria mengesahkan b4dan induk itu ada menerima surat peletakan jawatan daripada Zii Jia pada 11 Januari lalu.

Bagaimanapun, keput usan sama ada BAM menerima atau sebaliknya peletakan jawatan berkenaan hanya akan diumumkan Timbalan Presiden BAM, Datuk Seri Jahaberdeen Mohamed Yunoos pada Jumaat ini.

BAM mempunyai kuasa untuk mengg4ntung Zii Jia daripada menyertai mana-mana kejohanan antarabangsa jika dia meningg4lkan b4dan induk berkenaan.

Apatah lagi dia dilihat sebagai aset negara dan banyak pel4buran sudah dibuat ke atas dirinya.

Bagaimanapun, BAM juga sebelum ini turut mengambil pendekatan bertolak ansur dan membenarkan pemain bergerak secara profesional.

Mengulas lanjut, Rashid yang juga pemenang pingat gangsa Sukan Olimpik Atlanta 1996 mengingatkan juara Seluruh England 2021 itu agar tidak lupa daratan selepas pel4buran besar dilakukan BAM ke atas dirinya sejak peringkat remaja lagi.

“Dulu bila dia masih di bawah, siapa yang jaga dia?

Bila sekarang sudah berada di atas, jangan pula cakap yang dia bagus sebab diri sendiri.

“Dia kena ingat siapa rakan sepelatih dia, jurulatih dia, di mana dia tinggal dan makan minum dia siapa yang jaga.

“Kalau duit menjadi mas4lah utama, saya percaya perkara ini boleh dibawa berbincang bersama BAM.

Lagipun, dia tidak boleh bandingkan apa yang dia dapat dengan apa yang Datuk Lee Chong Wei (bekas jaguh perseorangan lelaki negara) ketika bergelar pemain.

“Chong Wei mendapat keistimewaan daripada BAM selepas dia mer4ih pelbagai kejuaraan selain memeg4ng status sebagai pemain nombor satu dunia untuk tempoh beberapa tahun.

Zii Jia pula, kerjayanya baru mahu bermula dan baru ada dua atau tiga kejuaraan.

“Jika mahu keistimewaan seperti Chong Wei, dia perlu buktikan dulu kredibilitinya,” katanya.

Selesai secara baik, isu BAM-Zii Jia kini tumpuan dunia – Chong Wei
Legenda badminton negara Datuk Lee Chong Wei berharap kem3lut antara Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan pemain perseorangan lelaki Lee Zii Jia dapat diselesaikan secara baik.
Pemenang pingat perak pada tiga temasya Sukan Olimpik itu berkata berita mengenai kepu tusan Zii Jia untuk meningg4lkan BAM telah menjadi antara topik berprofil tinggi yang menjadi tumpuan peminat seluruh dunia.

Beliau berkata isu yang berpanjangan tidak memberi kebaikan, sebaliknya boleh mencetvskan tangg4pan neg4tif peminat luar terhadap nama baik badminton tanah air, yang merupakan antara sukan utama di Malaysia.

“Tidak hanya di Malaysia, satu dunia pun tahu berita ini. Saya juga rasa perkara ini tidak begitu bagus untuk skuad badminton kebangsaan. Saya harap boleh cepat diselesaikan dan fokus kepada badminton.

Jangan sampai jadi besar sangat,” katanya ketika dihubungi Bernama, hari ini.

Semalam Presiden BAM Tan Sri Mohamad Norza Zakaria mengesahkan Zii Jia membuat kepu tusan meningg4lkan b4dan induk itu untuk bergerak sebagai pemain bebas dan telah menghantar surat peletakan jawatan pada 11 Jan lepas.

Mohamad Norza berkata BAM telah mengadakan beberapa perbincangan dengan juara All England 2021 itu bagi memujuk Zii Jia untuk kekal, namun pemain berusia 23 tahun itu tetap dengan pendiriannya.

Mengulas lanjut Mohamad Norza berkata antara faktor Zii Jia ingin keluar adalah beliau bukan Chong Wei, tidak boleh tahan tek4nan dan mahu mencapai apa yang diinginkan sendiri dengan ruang tanpa kekangan.

BAM dijangka mengumumkan kep utusan berhubung kata put us Zii Jia itu esok.

Sementara itu Chong Wei berkata perjalanan sebagai pemain bebas tidak mudah dari aspek venue latihan, pemilihan jurulatih dan program pemulihan apabila kesemua itu perlu diuruskan secara sendiri tidak seperti di BAM, yang menyediakan segala elemen berkenaan.

Menurut Chong Wei, BAM antara organisasi yang mempunyai infrastruktur latihan serba lengkap dan terbaik.

“Tetapi dia (Zii Jia) mesti sudah ada perancangan sendiri dan paling penting sekali adalah keputu san, tak kisah sama ada dalam (BAM) ke, atau di luar, apa yang penting dia selesa untuk beraksi pada tahap terbaik, tetapi perkara ini bukan mudah,” katanya.

Zii Jia mengharungi musim 2021 dengan prestasi tidak konsisten bermula dengan persembahan hambar di tiga kejohanan di Thailand sebelum mencipta sensasi muncul juara All England pada Mac.

Beliau kemudian membuat penampilan sulung di Sukan Olimpik Tokyo yang menyaksikan pemain kelahiran Kedah itu tew as di pusingan 16 terbaik kepada juara Olimpik Rio 2016 dari China, Chen Long.

Selepas membantu skuad negara meraih gangsa Piala Sudirman, beliau kemudian berdepan mas4lah keletihan dan kec3deraan dalam beberapa kejohanan disertai, termasuk terpaks4 menarik diri pada kejohanan Indonesia Master di Bali dan Kejohanan Dunia BWF di Huelva, Sepanyol.

Legenda badminton negara Datuk Lee Chong Wei berharap keme3ut antara Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan pemain perseorangan lelaki Lee Zii Jia dapat diselesaikan secara baik. – Gambar fail/BERNAMA

Sumber: HM / BH

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "“Selagi 2 j4hanam ni ada, r0sak player..” Ger4m dgn Keadaan Skrg, Roslin Hashim B0ngkar Rahs1a BAM"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*