Zii Jia ‘dig4ntung’ dua tahun, sumber ded4h Zii Jia main wayang? “terima tawaran lumayan daripada sebuah syarikat Taiwan”

KUALA LUMPUR: Tind4kan Lee Zii Jia untuk meningg.alkan skuad kebangsaan menyebabkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) memutu skan untuk tidak mendaftarkannya dalam mana-mana kejohanan untuk tempoh dua tahun.

Perkara itu diumumkan Timbalan Presiden BAM, Datuk Seri Jahaberdeen Mohamed Yunoos dalam sidang akhbar di Akademi Badminton Malaysia (ABM) Bukit Kiara di sini, sebentar tadi.

“Selepas mempertimbangkan semua faktor, BAM memutu skan untuk tidak mendaftarkan Zii Jia menyertai mana-mana kejohanan antarabangsa bagi tempoh dua tahun berkuatkuasa 18 Januari,” katanya.

Sebagai rekod, semua pemain perlu mendapatkan kelulusan persatuan bagi menyertai kejohanan di bawah kelolaan Persekutuan Badminton Dunia (BWF).

Zii Jia main wayang?
Kuala Lumpur: Pemain perseorangan lelaki negara, Lee Zii Jia dikatakan cuba bermain ‘wayang’ dengan mengatakan bahawa duit bukan faktor utama dia meningg4lkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

Timbul khabar angin yang mengatakan bahawa pemain nombor satu negara itu menerima tawaran lumayan daripada sebuah syarikat peralatan sukan dari Taiwan yang menjadi punca utama dia mahu meningg4lkan bad.an induk itu selain daripada tekanan yang diterima.

Menurut sumber, juara Seluruh England itu ditawarkan kontrak lumayan AS$400,000 (RM1.674 juta) setahun untuk tempoh lima tahun dengan jumlah keseluruhan berjumlah RM8.37 juta.

Sumber berkata, tek4nan itu hanyalah alasan buat Zii Jia bagi membolehkan dia bergerak secara profesional dan meningg4lkan BAM.

“Tekanan itu hanya alasan saja. Cuba fikir, mana ada pemain yang nak keluar BAM ketika dia sedang meningkat naik melainkan dia dapat tawaran lumayan seperti itu.

“BAM ada kemudahan terbaik. Kalau betul dia nak jadi jaguh dunia, alasan tek4nan itu memang tak boleh diterima,” kata sumber.

Zii Jia, 23, sebelum ini meneg4skan bahawa ada sesuatu yang mendorongnya membuat kepu tusan untuk meningg4lkan BAM dan ia bukan disebabkan duit.

Pemain berasal dari Alor Setar Kedah itu bagaimanapun akan menjelaskan kemel.ut yang dihadapinya dalam masa terdekat selepas BAM membuat pengumuman mengenai peletakan jawatannya sebagai pemain kebangsaan.

Terdahulu Presiden BAM, Tan Sri Mohamad Norza Zakaria mengesahkan b4dan induk itu ada menerima surat peletakan jawatan daripada Zii Jia sebagai pemain kebangsaan 11 Januari lalu.

Jangan bagi muka, ambil tindakn” Datuk Rashid Sidek beng4ng dengan keputusan yang diambil Zii Jia
Persatuan Badminton Malaysia (BAM) diges4 untuk tidak memberi muka kepada pemain perseorangan lelaki negara, Lee Zii Jia yang membuat kep utusan untuk meningg4lkan b4dan induk itu.

Legenda badminton negara, Datuk Rashid Sidek, berkata BAM perlu mengambil tindakan teg4s terhadap pemain berusia 23 tahun berkenaan bagi mengelak ia menjadi ikutan pemain yang lain.

“BAM ada kuas4 untuk ambil tind4kan, kalau perlu kenakan huku man gant ung tidak boleh menyertai mana-mana kejohanan antarabangsa bagi tempoh tertentu, BAM kena buat.

“Jika BAM masih bertolak ansur, saya bimb4ng selepas ini lebih ramai pemain yang akan bertindak meningg4lkan b4dan induk itu.

Perkara ini tidak boleh dibiarkan berlaku sehingga menjadi budaya.

“BAM perlu teg4s dengan keput usan mereka, jika tidak orang tidak akan hormat BAM sebagai persatuan yang bertanggungjawab terhadap sukan badminton di negara ini,” kata Rashid kepada BH Sukan.

Semalam, Presiden BAM, Tan Sri Mohamad Norza Zakaria mengesahkan b adan induk itu ada menerima surat peletakan jawatan daripada Zii Jia pada 11 Januari lalu.

Bagaimanapun, keput usan sama ada BAM menerima atau sebaliknya peletakan jawatan berkenaan hanya akan diumumkan Timbalan Presiden BAM, Datuk Seri Jahaberdeen Mohamed Yunoos pada Jumaat ini.

BAM mempunyai kuasa untuk mengga ntung Zii Jia daripada menyertai mana-mana kejohanan antarabangsa jika dia mening galkan badan induk berkenaan.

Apatah lagi dia dilihat sebagai aset negara dan banyak pelab uran sudah dibuat ke atas dirinya.

Bagaimanapun, BAM juga sebelum ini turut mengambil pendekatan bertolak ansur dan membenarkan pemain bergerak secara profesional.

Mengulas lanjut, Rashid yang juga pemenang pingat gangsa Sukan Olimpik Atlanta 1996 mengingatkan juara Seluruh England 2021 itu agar tidak lupa dara tan selepas pelaburan besar dilakukan BAM ke atas dirinya sejak peringkat remaja lagi.

“Dulu bila dia masih di bawah, siapa yang jaga dia?

Bila sekarang sudah berada di atas, jangan pula cakap yang dia bagus sebab diri sendiri.

“Dia kena ingat siapa rakan sepelatih dia, jurulatih dia, di mana dia tinggal dan makan minum dia siapa yang jaga.

“Kalau duit menjadi mas4lah utama, saya percaya perkara ini boleh dibawa berbincang bersama BAM.

Lagipun, dia tidak boleh bandingkan apa yang dia dapat dengan apa yang Datuk Lee Chong Wei (bekas jaguh perseorangan lelaki negara) ketika bergelar pemain.

“Chong Wei mendapat keistimewaan daripada BAM selepas dia meraih pelbagai kejuaraan selain memegang status sebagai pemain nombor satu dunia untuk tempoh beberapa tahun.

Zii Jia pula, kerjayanya baru mahu bermula dan baru ada dua atau tiga kejuaraan.

“Jika mahu keistimewaan seperti Chong Wei, dia perlu buktikan dulu kredibilitinya,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Zii Jia ‘dig4ntung’ dua tahun, sumber ded4h Zii Jia main wayang? “terima tawaran lumayan daripada sebuah syarikat Taiwan”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*