Baru Je Sampai Trengganu, Lain Pula Yg Jadi Kat Abang Viva

Melaka: “Biarlah dia nak buat apa. Itu antara dia dengan tuhan,” kata Azwan Omar atau lebih dikenali sebagai Abang Viva.

Menurut Azwan, 30, dia tidak terk.ejut dengan kewujudan akaun p4lsu di Facebook menggunakan gambar dan dan identitinya dipercayai bagi memperday4 orang ramai dengan meminta sumb4ngan wang kononnya bagi misi b4ntuan menyelamatkan m4ngsa banjir ke Terengganu.

“Ada rakan yang beritahu saya pasal ini (akaun Facebook pal.su).

“Perkara ini macam dah biasa, awal dulu ada yang buat akaun p4lsu sebegini. Biarlah… tidak ada kes.an pun pada saya,” katanya dihubungi hari ini.

Ditanya sama ada hal itu menjej4skan reputasinya, Azwan berkata, dia lebih menum.pukan kepada usahanya memb4ntu m4ngsa banjir di negeri terjej4s.

Katanya, dia juga tidak bercadang untuk membuat laporan polis berhubung perkara itu.

“Imej ini tidak ke manapun, biarlah… itu antara dia dengan tuhan,” katanya..

Kewujudan akaun Facebook p4lsu itu dikesan malam tadi menerusi perk0ngsian netizen yang meminta orang ramai berhati-hati.

Sem4kan mendapati akaun itu menggunakan nama dan gambar seperti akaun sebenar, namun ejaan nama Azwan berbeza.

Bagaimanapun, ia dipercayai sudah ditutup apabila netizen menyedari ia akaun p4lsu dan meminta orang ramai berhati-hati.

Sementara itu, Azwan menerusi perk0ngsian langsung di Facebooknya memaklumkan dia kini bersama rakan berada di Terengganu bagi mis1 menyelamat m4ngsa banjir.

Katanya, mereka tiba di Hulu Terengganu pada jam 4.50 pagi hari ini, dan sempat men1njau di beberapa lokasi termasuk di Kampung Pengkalan Ajal, namun difahamkan air bah sudah surut.

Abang Viva bawa bot guna pikap, bantu mangs4 banjir Terengganu

KUALA LUMPUR: Sukarelawan yang terkenal dengan jol0kan ‘Abang Viva’ Azwan Omar, dipercayai sudah memulakan usahanya secara peribadi membantu m4ngsa banjir di Terengganu.

Satu tangkap layar yang dik0ngsikan oleh pengguna Facebook, Farah Rusdi, kira-kira enam jam yang lalu, menunjukkan perbualan Azwan, 30, dengan seorang pengguna media sos1al, di mana sukarelawan itu memberitahu beliau sedang membuat persiapan untuk ke Pantai Timur.

“Sudah baca, terima kasih atas maklumat (mengenai banjir di Terengganu). Saya pun tengah bersiap (untuk ke sana),” katanya.

Pengguna media sosi4l itu kemudian membalas dengan ucapan terima kasih dan mendoakan keselamatan perjalanan Azwan bagi membantu mangs4 banjir di negeri itu.

‘Itu antara dia dengan tuhan’ – Abang Viva
‘Saya tak mahu vir4l begini’
Guna helikopter selamatkan m4ngsa banjir
‘Kita bantu kita’ kunci keku4tan hadapi musib4h

“Sekarang Kampung Lubuk Pait (di Kuala Berang, Terengganu), masih ramai terper4ngkap atas bumbung rumah. Mereka perlukan bot besar,” katanya.

Sementara itu, Azwan menerusi perkongs1an di Facebook miliknya kira-kira jam 7 malam, hanya memuat naik status ringkas tanpa sebarang gambar dengan menulis ‘Bismillah..’, sekali gus memberi bayangan seolah-olah beliau sudah memulakan pergerakannya memb4ntu m4ngsa b4njir.

Status dimuat naik sekitar jam 8 malam ini, mendapat hampir 8,000 reaksi reaksi dalam tempoh sejam, dengan ratusan pengguna media sosi4l mendoakan urusannya memb4ntu m4ngsa banjir dipermudahkan.

Azwan mula mendapat perhatian ketika menjalankan khidmat sukarelawannya membantu mangs4 b4njir di Selangor, pada Disember lalu.

Kisahnya Azwan mendapat perhatian rakyat Malaysia berikutan sanggup bergerak dari Melaka bagi membantu m4ngsa banjir di Selangor menggunakan Perodua Viva dan sebuah bot yang dibawa di atas bumbung keretanya dan hanya berbekalkan RM50, dengan RM20 digunakan untuk mengisi minyak kereta dan RM30 bagi membeli makanan untuk meng4las p3rut.

Kegigihannya itu, menarik perhatian seorang usahawan kosmetik, Wan Siti Aisyah Wan Hasan, yang tampil menyum.bang sebuah pikap Mitsubishi Triton bagi membantu pemuda terb4bit dalam kerja-kerja sukarel4 yang dilakukannya.

Terdahulu, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) melaporkan sebanyak 52 kes banjir direkodkan antara 23 Februari lalu hingga hari ini, dengan 25 kes di Terengganu dan 21 di Kelantan, selain enam kes b4njir kil4t di Selangor.

Lima daerah di Terengganu direkodkan terkesan dengan banjir monsun ketika ini, iaitu Besut, Hulu Terengganu, Kemaman, Kuala Terengganu dan Setiu, manakala Kelantan merekodkan empat daerah diland4 b4njir iaitu Jeli, Kuala Krai, Machang dan Pasir Mas.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Baru Je Sampai Trengganu, Lain Pula Yg Jadi Kat Abang Viva"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*