Identiti Penyanyi Nasyid Tanam G4nja Di Kenal Pasti. Ini Biodata Beliau

PETALING JAYA – Penyanyi nasyid Yassin Sulaiman yang disyakl memiliki d4dah dan menanam pokok ganj4 di sebuah kondominium di Kota Damansara, di sini tiba di Kompleks mahkamah untuk didakw4.

Yasin yang memakai t-shirt berkolar hitam tiba di mahkamah pada kira-kira pukul 10 pagi diiringi anggota polis.

Difahamkan dalam prosiding pertudu.han hari ini, Yasin yang berusia 47 tahun akan ditu.duh mengikut Sek5yen 39B dan 6B Akta D4dah Berb4haya 1952 yang mana setiap satu daripadanya didakw4 masing-masing di Mahkamah Majistret dan Sesyen.

Pada 21 Mac lalu Kosmo! Online melaporkan polis menah4n penyanyi nasyid kerana disyak1 memiliki d4dah dan menanam pokok ganj4 di sebuah kondominium di Kota Damansara, di sini.

Penah4nan dibuat terhadap suspek yang berusia 47 tahun pada pukul 5.30 petang itu selepas bertind4k atas maklumat, polis Bahagian Sias4tan Jen4yah Nark0tik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid berkata, pihaknya menemui satu bekas plastik berwarna biru atau hitam di dalamnya terdapat dua plastik lutsinar berisi daun kering disyaki ganj4 seberat 214 gram di dalam rumah berkenaan

Yasin (dua kiri) ketika tiba di mahkamah di sini hari ini.

Nilai dad4h yang dir4mpas dianggarkan RM10,700 dan hasil pemeriksaan lanjut di bahagian sebelah dapur menjumpai satu almari dan di dalamnya terdapat tiga pokok disyak1 pokok ganj4.

“Turut dir4mpas satu botol cecair pemusn4h serangg4, alat penyukat suhu, dua lampu LED serta satu alat menyiram tanaman,” katanya.

Pemeriksaan di dalam bilik pertama menjumpai 13 pokok dalam pasu disyaki pokok ganj4 selain satu pokok tumbuhan sama di balkoni.

Pada masa sama, sebuah kenderaan pelbagai guna jenis Toyota Wish dan wang tunai turut disita. Uji4n saringan air kencing mendapati suspek positif dad4h jenis THC.

Suspek mempunyai sejarah terlibat pen4gihan dad4h lebih kurang 10 tahun dan menanam pokok ganj4 selama dua bulan.

Lama Tak Dengar Pasal Yasin Sulaiman, Ini Biodata Beliau. Bukan Calang2 Penyanyi
Penyanyi dan komposer, Yasin Sulaiman, berpendapat, golongan yang menol4k su.ntikan v4ksin berhak dengan pendirian diri masing-masing sama ada mahu berterusan memilih jalan itu.

Menurut Yasin, setiap manusia mempunyai pendirian masing-masing dan dia juga percaya bukan menjadi satu mas4lah buat negara sekiranya ada golongan yang tidak mahu menerima sun.tikan v4ksin.

“Di sekeliling saya ramai tak ambil v4ksin lagi dengan alasan pelbagai atau mungkin juga mereka berasakan tak nak terb4bit dengan agenda v4ksin. Ikut kepercayaan masing-masing.

“Tapi bagi saya ia tak jadi mas4lah pada negara pun. Sebab kadar v4ksinasi seluruh negara pun sudah mencapai 90 peratus.

“Lagi satu, kita tak boleh paks4 mereka. Dalam perubatan pun sama. Cuma, pengambilan v4ksin ini adalah untuk kesedaran bersama bagi melindungi diri kita,” katanya.

Bagaimanapun, menurut Yasin mereka yang digelar anti v4ksin ini bukanlah anc4man buat mereka yang sudah mengambil sunt.ikan v4ksin.

“Saya tak raikan pendapat mereka, tapi saya hormat pendirian mereka. Sebab soal masukkan sesuatu dalam bad4n adalah atas diri sendiri. Jadi, apa pun keputu.san mereka, itu hak mereka.

“Bagi saya, buat masa sekarang ini bukan satu mas.alah. Melainkan kalau majoriti yang tak nak v4ksin, itu baru mas.alah. Anti v4ksin bukanlah anc4man buat kita.

“Kalau tengok sekarang pun kes harian kita makin turun. Tak perlu nak kec.oh atau saling berg4duh di media sosial. Pada akhirnya yang tak nak ambil tetap tak nak ambil,” katanya.

Yasin Sulaiman Kongsl Keadaan Selepas 10 Tahun Hidap Bip0lar: “Sebelum Ini Saya Takut…”
Sejak kebelakangan ini banyak berita kurang enak mengenai tindakan yang diambil oleh segelintir individu yang mengalami tekanan atau mas4lah kesihatan ment4l disiarkan akib.at tekanan hidup selepas pand3mik CVID 19 meland4 dunia dan Perintah Kawalan Pergerakan 3.0 (PKP) dilaksanakan di Malaysia bagi mengek4ng v.irus ini.

Menerusi program terbitan Gempak, #Sembang Tepi Kak Gee, hos iaitu Kak Gee bersama pakar psikologi klinikal Akif Basri membicarakan tentang masal4h kesihatan ment4l agar ia mendapat perhatian yang lebih meluas serta pemahaman yang baik dalam kalangan masyarakat.

Sal4h seorang tetamu yang dijemput untuk berkongs1 pengalaman dan pendapat mengenai kesihatan ment4l adalah penyanyi dan komposer Yasin Sulaiman.

Ikut berbicara mengenai topik Depresi: Luar Bahagia, Dalam Sengsar4, Yasin yang didignosis menghidap Bipolar 10 tahun lalu mengaku terk3jut saat pertama kali disahkan s4kit.

“Sebenarnya pada awal saya salah didignosis iaitu stress. Tapi kemudian baru didignosis ada Bipolar.

“Saya sendiri tak tahu mengenai Bipolar. Masa tu pula saya sedang mencipta nama so bila didignosis saya rasa ‘eh aku dah gil4 ke apa ni?’” akui Yasin.

Penyanyi lagu Mimpi Laila itu kemudian mengaku mendapatkan rawatan kerana mahu sembuh. Ironi dia sendiri tidak mahu masyarakat tahu, apalagi mengenangkan dirinya dikenali kerana karier sebagai seorang pelaku seni.

“Saya mendapatkan rawatan kerana mahu selesaikan mas4lah ini. Sebelumnya saya tak pergi sebab t4kut reputasi karier dan pandangan masyarakat terhadap saya. Jadi atas faktor itu saya kekalkan sebagai rahsi4.

“Jadi kemudian adalah episod Bipolar ini terjadi. Saya ingat episod pertama berlaku saya tidak tidur dua minggu, jadi hyper. Saya buat lagu, kerja studio dan buat semua benda. Selepas dua minggu baru saya rasa tak sihat, saya tumb4ng, jadi saya pergi hospital untuk rawatan,” kata Yasin.

Tambah Yasin, hari ini dia berani berkongs1 pengalamannya sebagai salah seorang penghidap Bipolar kerana sudah berasa lebih sihat dari kehidupannya sebelum ini.

“Saya yakin jika sekarang ada orang yang masih menghidap Bipolar, dia tidak akan berkongs1 hal ini.

“Dulu ya (t4kut pandangan orang). Dalam keadaan itu menyus4hkan saya bila saya fikir apa orang fikir pasal saya. Tapi untuk sekarang, saya selesa dengan diri sendiri,” lanjut Yasin.

Biar pernah diuji dengan penyakit yang masih tabu dalam kalangan masyarakat untuk dibicarakan ini, Yasin bersyukur kerana diberi pengalaman dan pelajaran daripada ‘keistimewaan’ yang Allah berikan kepadanya.

Nak tahu lebih lanjut perk0ngsian Yasin mengenai peny4kit ini dan tips bersama Akif, jangan lupa untuk tonton di platform Gempak.com dengan episod baharu pada setiap Khamis pukul 9 malam.

Siaran ulangan #Sembang Tepi Kak Gee juga boleh ditonton menerusi siaran di Astro Ria setiap Isnin pukul 9.30 malam atau anda juga boleh STRIM di Astro Go & On Demand serta dengarkan podcast #STKG di Anchor, Spotify.

Berikut Sedikit Info Biodata Yasin
Nama penuh Yasin: Mohamad Yasin bin Sulaiman

Asal: Kuala Lumpur

Tarikh lahir: 30 Oktober 1975

Umur: 41 tahun

Pekerjaan: Penyanyi, penerbit dan pencipta lagu

Keturunan: Kacukan Melayu dan Australia

Instagram Yasin: @yasinsulaiman

Biodata Duo Star 2016 Yasin Sulaiman
Yasin merupakan peserta Duo Star Astro yang berduet dengan Ila Damiaa sebagai pasangannya. Sebelum ini, Yasin merupakan bekas kumpulan nasyid terkenal iaitu Brothers.

Pencapaian Dan Kejayaan Yasin Sulaiman

Juara Keseluruhan – Anugerah Juara Lagu 2001 – “Mimpi Laila”

Juara Kategori Irama Malaysia – Anugerah Juara Lagu 2001 – “Mimpi Laila”

Album Pop Etnik Terbaik – Anugerah Industri Muzik Malaysia ke 10 – “Salsabila”

Juara Kategori Irama Malaysia – Anugerah Juara Lagu 2003 – “Wassini” (Waheeda)

Naib Juara Lagu Terbaik – Anugerah Hits 1 2004 – “Lagu Rindu” (Siti Nurhaliza)

Lagu Paling Popular – Anugerah Planet Muzik 2004 – “Lagu Rindu” (Siti Nurhaliza)

(Finalis) Penyanyi Lelaki Popular (ABPBH) – Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2001 dan 2003

kredit: kosmo

Be the first to comment on "Identiti Penyanyi Nasyid Tanam G4nja Di Kenal Pasti. Ini Biodata Beliau"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*