‘Pelajar itu sendiri tidak setuju video membabitkan pensyarahnya diviralkan’ Cerita sebenar mula terb0ngkar

Sejak malam tadi, tular di media sosi4l ‘kertas sias4tan’ berhubung kejadian yang memb4bitkan pensyarah UiTM dikatakan telah mem4rahi pelajarnya dan memperl3keh golongan B40.

Berdasarkan dokumen sias4tan tersebut, pelajar berkenaan dikenali sebagai Yusof, mempunyai tiga orang adik beradik. Seperti yang dinyatakan dalam video tular itu, bapanya tidak bekerja atas sebab yang tidak dapat dipastikan. Ibunya juga masih ada dan bekerja sebagai Operator Pengeluaran Kilang.

Kakaknya pula baru sahaja menamatkan pengajian dan memulakan pekerjaan, manakala adiknya sedang menuntut di UiTM Rembau.

Difahamkan, kejadian itu berlaku pada kuliah minggu ke lapan, semester Oktober 2021 – Februari 2022 bagi subjek BCT633 (Construction and Islamic Finance) yang diajar oleh pensyarah berkenaan.

“Pelajar tersebut menggunakan telefon bimbit bagi mengikuti kuliah secara atas talian kerana komputer peribadinya tidak dibawa bersama ke kampus.

“Pelajar ini telah lulus dalam peperiksaan akhir yang lepas dan ini termasuklah bagi kod kursus BCT633 tersebut,” menurut kenyataan dalam sias4tan itu.

Video yang tular itu juga bukan direkod dan disebarkan oleh Yusof, sebaliknya telah dirakam oleh rakannya tanpa pengetahuan pelajar itu sendiri yang kemudian dik0ngsikan dengan pihak lain sehingga menjadi tular di media sosi4l.

Sias4tan juga mendapati, Yusof tidak pernah memohon bantuan wang zakat, tetapi dia memperolehi pinjaman PTPTN. Berhubung dengan penularan video itu, Yusof sendiri tidak bersetuju video itu ditularkan.

Bagi menjernihkan keadaan, pihak UiTM telah mengaturkan pertemuan di antara individu yang terlib4t.

Hasil dari pertemuan itu, pihak Pengurusan UiTM kini sedang mempertimbangkan dua tind4kan sama ada tidak mengambil sebarang tind4kan kerana pensyarah dan pelajar berkenaan telah bertemu, berbincang dan mahu mengharmonikan keadaan, ada menam4tkan kontrak pensyarah berkenaan yang telah diperbaharui pada 15 Mac lalu.

Bagaimanapun, pihak UiTM sedang mendapatkan nasihat daripada Kementerian Pengajian Tinggi untuk tindakan lanjut.

Laporan Kronologi dan Fakta

Highlight :

1. Ibu kepada pelajar tersebut masih hidup.

2. Pelajar tersebut mempunyai laptop tetapi tidak membawanya.

3. Pelajar tersebut mendapat pinjaman PTPTN.

4. Pelajar tersebut telah pun bergraduasi dan lulus subjek tersebut.

5. Video tersebut ditularkan oleh pihak lain.

Posting tular dari FB Wan Mahussin Wan Zain

Sumber: Facebook Wan Mahussin Wan Zain

‘Pensyarah macam ibu garang, tapi sedia bantu pelajarnya’
Menurut seorang graduan, Syaif Yusof dalam hantaran di Facebooknya semalam menceritakan pensyarah tersebut pernah mengajarnya ketika di universiti dahulu dan mengakui beliau seorang yang baik hati.

“Saya berdiri untuk Prof, beliau sentiasa seorang pensyarah yang terbaik bagi saya, siapa yang pernah belajar dengannya sahaja yang tahu apa yang berlaku dan bagaimana caranya ketika di dalam kelas dan luar kelas,” tulisnya.

Sementara itu, seorang lagi bekas pelajarnya, Nik Muhammad memaklumkan pensyarah tersebut merupakan seorang yang teg4s ketika mengajar, namun perwatakannya akan berubah menjadi lembut dan mesra selepas waktu kelas.

“Macam ibu yang garang, lepas m4rah anak akan bertukar jadi ibu penyayang pula, mungkin sebab musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tak sempat nak jumpa di luar waktu kelas sebagai ibu penyanyang,” k0ngsinya.

Tambah Nik Muhammad, ketika masih bergelar seorang pelajar, dia pernah g4gal dalam subjek yang diajar pensyarah terb4bit dan atas berkat bimbingan beliau terhadapnya, akhirnya dia berjaya sehingga kini.

Dalam pada itu, seorang pengguna, Riena Zenobia berkongs1 kejadian yang berlaku berhubung rakaman yang tular sejak semalam.

“Lepas mar4h-mar4h pelajarnya, dia usahakan pelajar tersebut untuk dapatkan komputer riba, pelajar itu pun dah tamat belajar dan pensyarah dah bersar4.

“Individu yang kongs1 video pun dah padamkan akaun, orang ramai sahaja belum habis buat kerja,” katanya.

Jelasnya, pensyarah tersebut sememangnya seorang yang cepat mel3nting, mulutnya mudah m4rah tetapi hatinya sangat baik.

Tangkap layar hantaran beberapa bekas pelajarnya yang berkongs1 sisi baik beliau yang dianggap seperti seorang ibu garang tetapi penyayang terhadap anaknya.

“Video ni last year, kawan sekelas yang viralkan dah delete. Yang j4hat kawan sekelas..”

Menerusi akaun Facebook rakan pensyarah wanita berkenaan, dia menjelaskan bahawa video tersebut yang ditularkan oleh rakan sekelas telah dipadam susulan kes tersebut yang sebenarnya telah lapuk.

Dalam pada itu, Dato Rusly Abdollah juga meneg4skan hal ini merupakan tind4kan dan niat jahat rakan sekelas yang sengaj4 ingin mengambil kesempatan atas kata-kata pensyarah berkenaan semata-mata untuk kontrovers1.

“Pernah dihal4u dari kelas kes lupa bawak nota…”
Terbaru, satu perk0ngsian di Twitter @bian1918GT menunjukkan kenyataan dari pelajar itu sendiri bahawa pensyarah wanita tersebut rupanya telah lama bersara pada tanggal 18 Ogos 2020.

Malahan, lebih mengejutkan, pelajar ini rupanya difahamkan telah menjadi seorang yang berjaya hasil teguran pedas pensyarah berkenaan. Tambahan pula, mereka berdua sebenarnya mesih berhubung dan mengekalkan hubungan baik antara bekas pelajar dan bekas pendidik.

Budak yang tak ada laptop tu pun dah kerja bagus

“Lepas dia bising dalam kelas, dia tanya apa bantuan budak tu perlu…”
Menurut tangkap layar yang dimuat naik di Twitter berkenaan, difahamkan setelah pensyarah tersebut memar4hi pelajar berkenaan, beliau telah bertanya mengenai apakah bantuan yang diperlukan untuk dibantu dengan memohonkan zakat buat pelajar tersebut.

“My cousin kata tipu…”

Sungguhpun begitu, seorang gadis telah menyatakan bahawa kenyataan di Twitter berkenaan adalah dust4 dan menega5kan bahawa saudaranya sendiri mengesahkan yang dia telah memasuki kelas pensyarah berkenaan baru-baru ini.

“Dia dah bersara, dan diambil kerja semula…”

Justeru, hal itu kemudiannya telah dibalas semula oleh seorang individu dengan mengatakan pensyarah berkenaan sememangnya telah bersar4 namun diambil bekerja semula baru-baru ini.

Namun begitu, sehingga kini masih belum ada penjelasan dari pihak pensyarah mahupun pelajar itu sendiri.

SUMBER: Twitter – bian8145GT, redaksi, kosmo

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "‘Pelajar itu sendiri tidak setuju video membabitkan pensyarahnya diviralkan’ Cerita sebenar mula terb0ngkar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*