“Dengaqnya Kerja Tanpa Gaji” Kawan2 Pensyarah Mula Perasan Maksud Perkataan ‘Khas’ Kat Jawatan Prof Ni

Tind4kan pensyarah yang seakan-akan menempel4k atau menghin4 golongan B40 sememangnya amat dikes4li dan ia tidak sepatutnya berlaku.

Bagaimanapun, orang ramai juga perlu adil dalam memahami konteks yang ingin disampaikan oleh pensyarah itu adalah untuk kebaikan pelajar dalam penyediaan kelengkapan pembelajaran.

Presiden Majlis Profesor Negara (MPN) Prof Datuk Dr Raduan Che Ros berkata, ins1den berkenaan dikesal1 terutama membab1tkan pensyarah di sebuah universiti awam.

“Namun, kita jangan cepat mel.atah dan mengh4mburkan kata-kata tidak sepatutnya kepada pensyarah berkenaan kerana perlu diadili kata-kata beliau dengan sebaiknya.

“Pada perkiraan saya, apa yang dikatakan oleh pensyarah berkenaan ada benarnya cuma mungkin agak keterlaluan ketika meny3ntuh golongan B40.

“Pada hari ini, kita dapat melihat tidak mengira golongan mana, mereka mampu untuk memiliki gajet serta telefon pintar dengan harga beribu-ribu ringgit namun untuk penyediaan pembelajaran, tidak pula begitu,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, hari ini.

Berikut lagi perk0ngsian dari netizan mengenai sikap baik Prof ini

Dengaqnya Kerja Tanpa Gaji.

1. Netizen kalau buat kerja memang laju. Satu Malaysia bash Prof ni bila viral video dia mar4h seorang pelajarnya. Simpat1 bertali arus kepada pelajar lelaki berkenaan. Bila dah viral, macam macam maklumat yang sampai kepada kita sama ada positif mahupun neg4tif. Saya k0ngsikan sedikit perk0ngsian maklumat, sama ada sahih atau tidak, wallahualam.

2. Kejadian berlaku dah lama. Prof tu dah bersara, dan pelajar tersebut pun telah bergraduasi. Prof ni memang jenis ‘mulut laser’ dan gar4ng. Tapi hati dia baik. Itu penanda aras yang bekas2 pelajarnya katakan.

3. Maklum balas daripada majoriti bekas pelajar beliau, semua memuji sikap dan komitmennya kepada anak bangsa beliau di UiTM. Dan, khabarnya, selepas dia mar4h pelajar berkenaan, dia juga belikan laptop untuk pelajar tersebut dan juga bantuan zakat. Hebat kan?

4. Selepas bersara, beliau terus mengajar tanpa gaji. Kata kawan2 pensyarah, notice tak kat title tu ada tulis khas. Tu maknanya dia takde gaji, cuma beliau boleh guna title Prof dan guna facilities Universiti. Punya lah nak tengok anak melayu berjaya, dia kerja tanpa gaji. Kalau kita? Ermmmm..

4. Dan Prof ni pun pencapaian dia bukan alang alang. Banyak kejayaan dan kajian ilmiah beliau yang sukses terutama dalam bidang kejuruteraan. Dan UiTM sebagai sebuah Universiti berteraskan melayu dan B40, beruntung dapat menggunakan kepakaran beliau.

6. Silap Prof ni cuma dia se.ntuh B40 je. Namun, itu bukan sebuah pemberitahuan umum pun. Ia hanya dalam kelas beliau. Cuma tak tahu kutu mana yang pi rakam dan viralkan. Cuma, proses membasmi kemisk1nan ini bukan sebuah proses yang mudah. Kemisk1nan adalah dinamik. Ia sentiasa bergerak. Setiap hari akan ada orang mis.kin.

7. Kadang2 B40 yang nak memohon bantuan ni pun, ayat2 mereka lebih ped1h daripada ayat Prof ni. Contoh paling mudah, KWSP. Sewaktu PM belum umumkan yang baru baru ni, apa netizen tak kata dan mak1 pada PM? Cuma sebab netizen tu bukan Profesor, bukan seorang selebriti umum, maka nampak macam tak sal4h dan bebas bersuara lah.

8. Saya mengz4hirkan simp5ti kepada Prof Roshana ini. Mesti dia sekeluarga tertekan emos1 dan fizikal bila tiba tiba jadi tumpuan ramai dari semalam. Moga beliau kuat dan terus halalkan ilmu yang beliau curahkan kepada anak bangsa beliau. Setiap orang berbeza. Ada yang ker4s, ada yang lembut. Ada yang nampak sopan, ada yang nampak kurang ajor. Yang penting niat dan output mereka.

9. Saya tidak memihak mana mana. Dua2 ada s4lah. Cuma sedikit lebih adil penilaian kita kepada jasa-jasa Prof tu untuk anak anak kita di UiTM.

Perkongsian : Anggun Tg Malim

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "“Dengaqnya Kerja Tanpa Gaji” Kawan2 Pensyarah Mula Perasan Maksud Perkataan ‘Khas’ Kat Jawatan Prof Ni"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*