Puasa Sah Tak Kalau Tak Sempat Mandi Wajib? Dengar Penjelasan Ustaz Azhar Idrus

Menerusi soalan yang diterima bertanyakan kepada Ustaz Azhar Idrus apakah hu.kum puasa jika seseorang itu tidak mandi wajib sebelum masuk waktu Imsak. Ujar ustaz, puasa tersebut dikira sah bagi perempuan jika d4rah ha1dnya berhenti sebelum waktu Subuh.

Perempuan yang berhenti h4id sebelum masuk waktu Subuh pukul 6 pagi, h4idnya berhenti 5.59 dan tak sempat nak mandi masuk waktu Subuh dulu. Sah puasa dia.

Syarat sah puasa tidak mesti mandi wajib dahulu, tapi mesti kering d4rah dahulu dari masuk waktu Subuh. Tapi, jika ia hadas Janabah keluar m4ni atau hadas Jim4k maka tidak ada mas4lah. Malamnya bersama suami isteri, pasangan tersebut perlu mandi sebelum menunaikan waktu solat Subuh.

Hadas Junub tidak ‘meros4kkan’ puasa yang meros4kkan puasa adalah h4id dan nifa5. Walaupun terkeluar air m4ni ketika di siang hari, puasa tersebut dikira masih s4h dan seseorang itu perlu mandi bagi menunaikan solat Zohor mahupun Asar.

Video penuh

Perkara yang membatalkan puasa ada tujuh perkara:

1) Makan dan minum. Batal sama ada sedikit atau banyak.

2) Sampainya ain kepada rongga tengah badan melalui laluan yang terbuka. Ain bererti fizikal sesuatu yang terlihat pada mata. Ruang tengah termasuklah bahagian otak, dan bahagian bawah halkum, perut dan terus ke kem4luan depan dan belakang. laluan terbuka bererti lubang mulut, hidung, q.ubul dan dub.ur.

3) Sengaja munt4h.

4) Persetubuh4n. Sekalipun tidak mengeluarkan air m4ni.

5) Mer4ncap. Yakni mengeluarkan air m4ni.

6) Datang dar4h h4id atau nifas.

7) Gil4 dan murt4d.

Semuanya memb4talkan puasa apabila dilakukan secara sengaj4 (kecuali gil4), jika tidak sengaja, terlupa dan dipaks4, maka tidak batal. Rujuk Fiqh al-Manhaji (1/241-245).
Perlu disebutkan juga, dalam kes pemakaian inhaler bagi pes4kit asthma, kami tarjihkan pendapat tidak membatalkan puasa atas sebab d4rurat dan lain-lain. Rujuk Irsyad Al-Fatwa Khas Ramadhan #15: Huk.um Menggunakan ‘Inhaler’ di laman web kami.

Wallahua’lam.

Sumber: Ustaz Azhar Idrus (UAI), https://muftiwp.gov.my/

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "Puasa Sah Tak Kalau Tak Sempat Mandi Wajib? Dengar Penjelasan Ustaz Azhar Idrus"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*