Kem4tiaan Yang Dicembvrui Bukan Sahaja Wajahnya Berseri, Namun Jarinya Juga Seakan-Akan Tengah Bertasyahud. Itulah Tanda2 Hamba-Nya Dimuliakan Ketika Mengheembus Nafaas Teraakhir.

Mari kenali seorang hamb4 Allah yang sangat suka merendah diri dan disukai golongan muda. Beliau adalah Haji Walid Solahuddin Al-Baraziy.

Saya mengenali arwaah dalam beberapa majlis ilmu dan kerja dakwah di bumi Syam negara arab sejak hampir 20 tahun yang lalu (Beirut Lubnan). Saya sendiri kerap nampak beliau dengan golongan muda dan beliau sering bersama mereka.

Arwaah kekadang mengajar secara simple ilmu-ilmu aqidah Ahli Sunnah Wal Jama’ah. Sangat tegas dalam memperjuangan akidah Islam dengan cara yang disukai ramai terutama orang muda. Saya selalu panggil beliau sebagai Ammu Walid atau Haji Walid.

Seorang yang f4qir dan sangat merendah diri. Nama sebenarnya adalah Haji Walid Solahuddin Al-Baraziy. Seorang insan kelihatan biasa sahaja tidak dikenali ramai sangat orang. Bukan seorang syeikh besar yang mengajar dimasjid-masjid, bukan jua seorang pendakwah terkenal dimedia sosi4l.

Orang yang sangat dekat dengan orang-orang muda macam saya ketika itu…namun akhir hidupnya membuktikan kerja dkwah orang kelihatan biasa dan amalnya adalah benar dan hebat. Betullah kata Imam Ahmad Bin Hambal kepada golongan Ahli Bid’ah: “Antara kami dan kamu buktinya ketika hari jen4zah”.

Ternyata hari kem4tian beliau cukup hebat kerana memperjuangkan kebenaran. Arwaah juga belajar ilmu agama dan menghadiri majlis ilmu dengan ulama-ulama Al-Asya’irah dan tentunya salah seorang mereka yang menjadi pemb4kar semangat beliau adalah Syeikh Muhaddith Waliyullah Abdullah Al-Harari rahimahullah.

Perginya di hari mulia hari Jumaat, dibulan yang mulia, ketika jari bertashahhud meng-Esakan Allah dan wajah yang berseri sehingga ke liang lahaad. Apabila orang muda memikul kerandanya seolah-olah ia mahu cepat disemadikan bagi mendapat nikmat didalam ku.bur.

Semoga Allah merahmatimu wahai Haji Walid yang saya kenal. Beruntung dirinya dimuliakan dan semoga kita semua dipertemukan didalam syurga Firdaus kelak bersama para ambiya dan seluruh pejuang kebenaran.

Allahuakbar apa yang beliau nampak ,sehingga wajah tersenyum gembiraa ….. Innalillahiwainnailaihiroojiuunn, kemaatian yang amat² dicemburu1 MasyaAllah sudah pasti dia telah nampak di mana kedudukannya nanti.

Sumber : Ustaz Abu Syafiq / apacerita

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Kem4tiaan Yang Dicembvrui Bukan Sahaja Wajahnya Berseri, Namun Jarinya Juga Seakan-Akan Tengah Bertasyahud. Itulah Tanda2 Hamba-Nya Dimuliakan Ketika Mengheembus Nafaas Teraakhir."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*