Pernah Ditol4k Pinjaman Konon Rakyat Malaysia Tak Makan Burger, Kini Jualan Ramly Burger Cec4h RM1 Bilion

Apabila sebut sahaja makanan burger tepi jalan, pasti ramai terlintas mengenai burger jenama Ramly yang kini sinonim dengan masyarakat di Malaysia.

Siapa sangka bermodalkan wang simpanan, kegigihan dan kesabaran, kini jenama Ramly Burger mampu ke pasaran luar negara.

Namun, di sebalik kejayaan yang ditemp4 pengusaha burger yang dekat di hati rakyat Malaysia, tidak ramai yang mengetahui kisah cab4ran yang dihadapi ketika awal perniagaannya.

Kisah Perniagaan Ramly Burger

Guna simpanan RM2 Ribu untuk mulakan bisnes

Seorang pengguna Twitter @Richardker telah berkongs1 tentang kejayaan pemilik jenama Ramly Burger yang memulakan perniagaan dengan wang simpananya.

Kisahnya bermula pada tahun 1978 yang mana pada waktu itu negara kec0h dengan isu hal4l har4m berkenaan dengan daging burger ini.

Pengasas Ramly Food Processing Sdn Bhd, Datuk Dr Haji Ramly Mokni yang bekerja di pasar raya mula terdetik untuk membuat sendiri dan menjual daging burger bersama dengan bantuan isterinya, Datin Hajjah Shala Siah Abdul Manap.

Ramly bersama isterinya kemudian cuba mendapatkan pinjaman MARA yang hanya bernilai RM7,000 untuk membeli mesin namun ditol4k atas alasan orang Malaysia tidak ramai makan burger ketika itu.

Namun, situasi itu tidak memat4hkan semangatnya yang mana beliau kemudian menggunakan wang simpanannya sebanyak RM2,000.

Suami isteri ini menyediakan daging burger secara manual tanpa sebarang b4ntuan mesin hanya di rumah mereka sahaja dengan membuka gerai di sekitar Chow Kit.

Pada awal perniagaan mereka, kurang mendapat sambutan kerana masyarakat ketika itu belum menggemari makan burger.

Namun, beliau tidak berput.us asa sehinggakan bermula dengan 200 keping daging burger sehari kemudian mencec4h sehingga 3,000 keping sehari.

Melihat permintaan daging burger semakin meningkat, dia mengol4h resipi burger keluarannya agar bersesuaian dengan selera masyarakat tempatan.

Jenama burgernya makin popular mendorongnya untuk membuka sebuah kilang di Bandar Tun Razak Kuala Lumpur pada tahun 1984.

Dalam tempoh lima tahun sahaja, kilang yang dibina oleh Ramly telah mencapai tahap kapasiti maksimum justeru dia terpaks4 membuka satu lagi kilang yang lebih besar di Batu Caves.

Kisah Perniagaan Ramly Burger

Disebabkan perniagaan yang terus berkembang maju, Ramly pada 2018 telah membuka satu lagi kilang yakni yang terbesar miliknya di Pulau Indah, Selangor.

Pembukaan kilang yang besar mendorong beliau menambah produk makanan lain untuk dijual seperti nugget, sosej, daging cincang serta banyak lagi.

Selain penjualan produk makanan sejuk beku yang diiktiraf Halal JAKIM, Ramly Burger juga mempunyai kedai makanan, bistro dan pasar raya di seluruh negara selain produknya turut dieksport ke luar negara.

Jualan tahunan Ramly Burger dilaporkan mencecah lebih RM1 bilion sebelum pand3mik berlaku.

Beliau percaya bahawa makanan dan pertanian adalah baik untuk masa depan dan beliau telah membantu ramai usahawan makanan untuk menjana pendapatan.

sumber:mymediamaya

Be the first to comment on "Pernah Ditol4k Pinjaman Konon Rakyat Malaysia Tak Makan Burger, Kini Jualan Ramly Burger Cec4h RM1 Bilion"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*