Kerajaan India Menyek4t Semua Eksport G4ndum, Dvnia Di Ambang Krisis K3kurangan Makanan

Kerajaan India telah menyek4t semua eksport gandum berkuat kuasa serta-merta dan langkah itu berkemungkinan akan mempeng4ruhi kekurangan bekalan makanan global, lapor The Telegraph.

Menjadi pengeluar gandum kedua terbesar di dunia, India dijangka menambah bekalan yang terjej4s tervk akib4t per4ng di Ukraine, yang menyebabkan eksport dari rantau Laut Hitam merud.um.

Difahamkan, gelombang p4nas yang terik telah menyekat pengeluaran gandum di India dan harga domestik juga telah melonjak ke paras tertinggi sepanjang masa.

Bagaimanapun, pihak kerajaan berkata mereka masih lagi akan membenarkan eksport yang disokong oleh surat kredit yang telah dikeluarkan.

Ia termasuk kepada negara-negara yang meminta bekalan ‘untuk memenuhi keperluan keselamatan makanan mereka’.

Sek4tan itu dipercayai boleh menaikkan harga global ke puncak baharu dan menjejaskan pengguna miskin di Asia dan Afrika.

Sebelum sekatan itu, India menyasarkan untuk menghantar rekod 10 juta tan tahun ini. Justeru, ia mengeju.tkan ramai pihak termasuk peniaga.

“Sek4tan itu mengejutkan, kami menjangkakan sek4tan eksport selepas dua hingga tiga bulan tetapi nampaknya angka inflasi mengubah fikiran kerajaan,” kata peniaga yang berpangkalan di Mumbai dengan firma perdagangan global.

Kenaikan harga makanan dan tenaga mendorong inflasi ru.ncit tahunan India naik ke paras tertinggi pada April.

Ia sekaligus mengukuhkan pandangan ahli ekonomi yang menyatakan bahawa bank pusat perlu menaikkan kadar faedah dengan lebih agresif untuk mengekang harga.

Harga gandum di India telah meningkat kepada rekod tertinggi di beberapa tempat iaitu 25,000 rupee (RM1,411) setan.

Peningkatan itu jauh melebihi harga sokongan minimum tetap kerajaan iaitu 20,150 rupee ( RM1,137).

Sementara itu, India juga telah menggariskan sasaran eksport untuk tahun fiskal ini.

Mereka turut akan menghantar delegasi perdag.angan ke negara-negara seperti Maghribi, Tunisia, Indonesia dan Filipina untuk meneroka cara untuk meningkatkan lagi penghantaran.

Pun begitu, kenaikan suhu yang mend4dak pada Mac lalu menjadikan saiz hasil tanaman mungkin lebih kecil daripada jangkaan iaitu kira-kira 100 juta tan atau lebih rendah.

Kerajaan India telah menganggarkan pengeluaran akan mencec4h paras tertinggi sepanjang masa iaitu 111.32 juta tan.

Susulan kenaikan harga gandum global selepas Rusia menyer.ang Ukraine, India mengeksport rekod tujuh juta tan gandum pada tahun fiskal hingga Mac.

Ia meningkat lebih 250 peratus daripada tahun sebelumnya.

Pada 2020, Ukraine merupakan pengeksport gandum kelima terbesar di dunia, dengan negara berpendapatan rendah seperti Bangladesh dan Lubnan antara penerima manfaat.

Tetapi, eksport bijirin dari pelabuhan Ukraine telah tergnggu disebabkan oleh per4ng di negara itu beberapa bulan yang lalu.

Dalam pada itu, Pertubu.han Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mengeluarkan am4ran mengenai kr1sis kebulu.ran global susulan daripada pergol4kan di Ukraine itu.

sumber:siakap keli

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Kerajaan India Menyek4t Semua Eksport G4ndum, Dvnia Di Ambang Krisis K3kurangan Makanan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*