“Mak Pesan Bila Meningg4l, Bahagikan Harta Pada Adik,” TIDAK SAH, Tetap Ikut Faraid

Bila mak ayah meningg4l, perkara yang selalu diperkatakan adalah harta pusa ka yang ditingg4lkan. Adik beradik mula bahagikan harta mengikut hu kum yang telah ditetapkan supaya tidak ada perkara berbang kit kemudian hari.

Namun, tak mustahil ada adik beradik yang merasakan mereka tidak perlu ikut faraid sebabnya, ar wah mak atau ayah sudah sebutkan supaya diberikan harta pada anak tertentu selepas merka mening gal dunia.

Sebenarnya, perkataan lisan yang dikatakan oleh mak ayah itu sebelum mening gal adalah TIDAK SAH. Kena ikut hu kum yang telah ditetapkan dalam Al Quran. Kecualilah jika harta itu dibahagikan siap-siap semasa orang tua masih hidup.

Jangan ada yang sa lah faham Ikuti perkongsian daripada Ustaz Azhar Idrus tentang perkara ini.

Bahagikan Harta Ikut Faraid

Soalan:

Jawapan:

Keadaan ini kena lihat pada pemilik harta itu sama ada ada harta atau tidak.

Jika ada harta dan pemilik harta berpesan supaya diberikan kepada orang bukan waris seperti cucu, kawan lama, jiran atau anak angkat. Maka, pembahagian itu kenalah diberikan 1/3 daripada seluruh harta si ma ti pada orang yang bukan waris.

TETAPI,

Kalau perkataan lisan itu dengan memberi harta kepada waris. (walaupun ada bukti video atau gambar) ia TIDAK SAH kerana pembahagian harta pada waris telah ditetapkan dalam Al Quran.

Kecuali, kalau mak atau ayah berikan harta itu seperti barang kemas atau duit semasa masih hidup.

Perkongsian:

Ramai yang tidak tahu pasal perkara ni. Ramai yang anggap apa yang ar wah pesan masa hidup, itu was1at. Sedangkan dalam Islam, ianya tidak sah. Melainkan kalau sudah diberi semasa hidup. Dah tukar nama siap-siap semasa hidup.

Ar wah ibu dulu semasa hidup dah siap-siap agihkan barang kemas untuk anak menantu, cucu. Masa mening gal tinggal sikit-sikit saja yang ja tuh pusa ka dan kami agihkan. Ada yang anak menantu berkenan, bayar harga barang tu pada semua adik beradik lain.

Even kain-kain batik jawa ar wah ma pun kami tak ambik sesuka hati. Kami bahagi-bahagi, semua anak menantu pilih ambik sama rata sama banyak. Yang lebih tinggal untuk siapa-siapa datang rumah. Macam tu juga baju-baju dan duit ar wah ibu.

Ada barang kemas ar wah ibu yang kecil dan ringan, semua adik beradik sepakat untuk hadiahkan pada anak-anak perempuan ambil satu seorang. Dengan syarat, semua adik beradik lelaki lain redha.

Bab pusa ka jangan buat main. Berat esok nak menjawab di akhirat.

Semoga bermanfaat.

sumber:mingguan wanita

Be the first to comment on "“Mak Pesan Bila Meningg4l, Bahagikan Harta Pada Adik,” TIDAK SAH, Tetap Ikut Faraid"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*