“Kekalkan Sifat Malu” Tolak Tepi Trend Pakai Baju Selak Pept Untuk Fesyen

Kekalkan Sifat Malu, Tol4k Tepi Trend Pakai Baju Selak Pep*t Untuk Fesyen!

Memang ada benarnya, sebagai wanita kekalkanlah diri dengan sifat malu, to lak trend yang semakin menular iaitu pakai baju tapi se lak bahagian yang menutupi kem aluan semata-mata untuk nampak lebih stailo.Pesan juga pada anak-anak gadis kita, agar mengekalkan maru ah daripada terikut-ikut dengan trend sebegini.

Hadam perkongsian daripada Puan Sharifah Zahidah ini sebagai peringatan bersama.

Trend jenis pakai baju yang asalnya labuh atau kemeja butang tengah – tapi bahagian baju yang menutupi kema luan tu dise lak untuk beri effect lebih stylo dan fashionable sekarang nampaknya kian rancak digayakan anak muda dan mak-mak yang tak berapa muda jugak.

Saya faham keinginan anak-anak muda nak bergaya dan melawa. Tapi harus tahu untuk pilih mana yang sesuai untuk kita gayakan, dan mana gaya yang elok kita tong sam pahkan saja tak kisahlah siapa pun yang ajar dan bawa trend tu walaupun tukang ajar tu ada ratus ribu and million followers pasal fashion.

Angkat Nilai Maru ah Diri

Minta tolong jugalah content creator untuk fashion anak muda ni – untuk turut sama angkat nilai maru ah diri anak-anak gadis kita dalam kalian berkarya nak hasilkan trend-trend baru yang mempersona.

Dalam satu mafhum hadis Nabi, dah disebut bahawa orang yang cipta trend berdo sa / berpahala dan orang follow dia, dia pun KUTIP DAN KAUT sama semua do sa / pahala pengikut-pengikut yang follow trend dia tu. Jadi jangan sa lah pilih cipta trend. Tak berbaloi pun cipta trend tak elok. Di akhirat nanti followers ni lah akan heret kita balik masuk nera ka sebab mereka tu duh kita yang pun ca mereka terje bak buat / tayang / merem ehkan soal do sa.

Followers kat dunia ni sifatnya puja puji kita. Ingatlah, kat akhirat, followers ni lah akan jadi liabiliti paling besar dan paling dur jana buat kita bila kita jadi trend setter yang menjunjung elemen do sa dalam trend yang kita bawa.

Jadi, fikir dan set good trend elok-elok. Trend pakai baju selak pep*t ni kita to lak tepi ya? Dilepaskan dan dibiar melabuh tutup pun, dah cantik dan nampak lebih dihormati.

Doa Minta Pelihara Malu & Iman

Malu ni dah jadi rezeki iman yang kian ja rang didoakan dan didam bakan wanita akhir zaman. Masa kecil kita dilahirkan, ianya datang dengan pakej fitrah kita selaku wanita. Tapi semakin kita membesar dan terhidang dengan fit nah dunia, malu itu kian hilang dari ji wa. Lantas menjadikan ia sebagai sesuatu yang WAJIB kita minta dari ALLAH. Takda guarantee dah akhir zaman ni kau lahir sebagai wanita maka kau ada pakej malu untuk jaga maru ah diri kau. Takda. Memang kita kena doa dan minta ALLAH pelihara.

Minta, berdoa sebut. “Ya ALLAH, kurniakanlah aku sifat malu yang dengannya dapat menghalang dan menghentikan aku dari melakukan perkara yang menca lar maru ah dan kemuliaanku sebagai wanita yang hakikatnya Engkau tinggikan darjat dan kemuliaannya…”

Anak-anak kita dari kecik lagi, umur 6, 7 tahun dah boleh ajar mereka untuk berdoa agar ALLAH bagi dan kekalkan sifat malu dalam diri mereka.

Jap, yang anda maksudkan tu SOAL KEYAKINAN DIRI bukan SOAL MALU. Jangan campur aduk atau confuse pula ya.

Jadi Perempuan Berprinsip

Akhir kata, kita ni wanita wajib jadi perempuan berprinsip. Jangan nak tiru dan sapu semuanya sampai trend baju se lak part kema luan pun nak tiru sehingga ternampak bela han-bela han rahsia.

Sama-samalah kita tegur budaya fashion sebegini supaya ianya tak jadi trend lagi dalam kalangan anak-anak gadis Muslimah yang kita sayangi ni. Baju tu dicipta labuh sampai tutup bahagian kema luan tu pada asalnya sebagai extra protection. Kita pulak se lak betul-betul part tu semata-mata nak follow trend.

Kalau tak berani nak tegur sendiri, share saja post saya ni. Kalau tegur taknak, share taknak, maka jangan pel ik lagi kenapa di usia kian senja hati kita masih jauh dari kasih sayang dan rahmat ALLAH.

Bukan ALLAH yang taknak bagi kita hidayah, tapi kita yang langsung takda effort nak pertahankan syariat ALLAH walaupun benda tu hanya seringan mengetik button share (bila tak mampu menegur sendiri).

Jawapannya, jika tak berkesan untuk ubah dan pelihara satu dunia. Sekurang-kurangnya ia berkesan untuk menyelamatkan diri dan zu riat ketururunan kita dari terbiar teruji tanpa pedoman dan bimbingan.

Allahualam.

Sharifah Zahidah

Ada benarnya pesanan dan peringatan ini. Kekalkan sifat malu dan iman dalam diri, tol ak tepi trend sel ak baju begini, semata-mata untuk lebih nampak stailo dan ikut fesyen. Pesan pada anak-anak gadis kita juga.

Sumber dan rujukan

Sharifah Zahidah Via Mingguan Wanita

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "“Kekalkan Sifat Malu” Tolak Tepi Trend Pakai Baju Selak Pept Untuk Fesyen"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*