Per4ng Dunia Ketiga Telah Diisytiharkan: Pope Francis

Pemimpin utama Gere ja Kato lik, Pope Francis telah menyuarakan pendapatnya bahawa pera ng dunia ke-3 sebenarnya sudah berlangsung jika dilihat pada unsur-unsur yang mempunyai perkaitan dengan kri sis Rusia-Ukraine serta beberapa lagi kon flik yang sedang berlaku di seluruh dunia ketika ini.

Beliau membuat kenyataan sedemikian dalam satu temu bual bersama media Jesuit, sebuah organisasi media yang berkhidmat kepada Gere ja Katol ik pada pertengahan Mei. Hasil temu bual tersebut kemudiannya diterbitkan pada hari semalam.

Menurut Pope Francis, selain daripada pertem puran yang sedang berlaku di Ukraine yang mana mendapat perhatian yang luas dalam kalangan penduduk dunia, pepe rangan juga sedang berlaku di tempat-tempat lain seperti di utara Nigeria serta utara Congo, namun tiada yang peduli.

Sebelum ini, Pope Francis pernah dikrit ik kerana dilihat sebagai menyebelahi Putin. Ini berikutan beliau tidak membuat sebarang keca man terhadap pemimpin Rusia tersebut, selain menyifatkan NATO sebagai pihak yang memulakan provo kasi bagi kri sis di antara Rusia dan Ukraine.

Bagi menjawab krit ikan tersebut, beliau berkata,

“Saya tidak bersetuju untuk menjadikan sebuah situasi yang amat ru mit itu dilihat sebagai satu hal mudah berkaitan perlaw anan di antara orang baik dan orang ja hat, tanpa mengambil kira masa lah serta kepentingan-kepentingan (pihak tertentu) yang menjadikannya sesuatu yang amat rumit.”

Beliau seterusnya menambah,

“Dalam pada kita menyaksikan kekeja man dan kegan asan tentera Rusia, kita tidak seharusnya melupakan masa lah (teras) dan mencari penyelesaiannya.”

Selain itu, Pope Francis turut mengingatkan agar tidak hanya memberi tumpuan terhadap kegan asan dan kekej aman di dalam kon flik Rusia-Ukraine ini, tetapi hendaklah cakna juga terhadap keseluruhan isu yang berkaitan peper angan ini seperti isu percubaan senj ata serta isu penjualan sen jata.

“Apa yang berlaku di hadapan kita kini adalah situasi pera ng dunia, kepentingan-kepentingan global, penjualan senja ta serta peruntukan geopolitik yang telah membu nuh para wirawan (Ukraine),” ujar beliau.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Per4ng Dunia Ketiga Telah Diisytiharkan: Pope Francis"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*