Harga Ayam Naik Lagi Bulan Depan?

“MOF akan laksanakan sesuatu untuk ba ntu mereka yang memerlukan, dalam berdepan dengan kenaikan harga ayam di pasaran,” ujar Menteri Perdaga ngan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi dalam satu kenyataan yang memaklumkan Kementerian Kewangan sedang merang ka pemberian bantuan kepada golongan meme rlukan yang akan dimukta madkan hujung bulan ini sus ulan jangkaan harga ayam yang akan meningkat.

Kerajaan ketika ini menetapkan harga runcit maksimum ayam dan telur di Semenanjung Malaysia bagi ayam bulat standard adalah pada RM8.90 sekilogram dan ayam bulat super (disem be lih dan dibersihkan tanpa ka ki, kep ala, ha ti dan hempe dal) pada RM9.90 sekilogram.

Datuk Seri Alexander Nanta Linggi memberitahu, penamatan skim harga maksimum ayam bukan bermaksud Kerajaan tidak mempedulikan pengguna, namun ia mampu menj ejaskan industri ternakan ayam dalam jangka masa panjang termasuk dengan negara tidak lagi dapat mengeluarkan sumber ayam sendiri dan terpa ksa mengimport.

“Sebab itu perlu diteliti secara mendalam, dan seharusnya kita hentikan harga maksima dan bantu pengguna yang berpendapatan rendah cara lain, bukan lagi subsidi pukal.”

Nanta turut mengingatkan pemain industri agar tidak mengambil kesem patan menerusi harga apungan dengan mena ikkan harga ayam sewenang-wenangnya.

“Saya harap pihak industri tidak akan mengambil kesemp atan dan menai kkan harga terlalu tinggi. Kita boleh terima sekiranya ia dilaksanakan dengan berpat utan, kerana kita pun tahu bahawa kos operasi telah meningkat.”

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Harga Ayam Naik Lagi Bulan Depan?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*