Ada Rakyat Kelantan Drive 3 Jam Untuk Tengok Wayang Di TERENGGANU. TIMB MB KELANTAN Jelaskan Kenapa KELANTAN Tiada Wayang

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah mene gaskan rakyat negeri ini tidak pernah ‘bising’ berhubung isu ketiadaan panggung wayang.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Panchor itu berkata, ini kerana rakyat beranggapan panggung wayang bukan satu keperluan buat mereka.

“Kita (kerajaan Pas) bincang panjang pasal pawagam masa zaman Tok Guru (Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) dari sudut baik dan bur uk (pro dan kontra) berpandukan kepada suasana serta keperluan.

“Jadi kita buat kepu tusan untuk tidak membenarkan pawagam (beroperasi di Kelantan) dan itu pendirian kita (kerajaan),” katanya semasa ditemu bual oleh Youtuber, Feng Ren Guan.

 

Video temu bual berdurasi empat minit dan 21 saat itu tular di aplikasi media sosi al sejak Rabu.

Isu pawagam di Kelantan mulai menjadi perdebatan ha ngat dalam kalangan warganet selepas Ketua Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari menyaksikan tayangan filem Mat Kilau di ibu kota.

Menurutnya, panggung wayang bukan isu besar untuk rakyat Kelantan sebaliknya ia cuba dipolitikkan oleh sesetengah pihak menjelang pilihan raya.

Beliau berkata, rakyat masih lagi boleh menonton filem menerusi pelbagai platform yang terdapat di internet.

Mohd Amar berkata, semenjak dunia ‘terbuka’ banyak panggung wayang di Kuala Lumpur sudah ditutup.

Bagaimanapun katanya, kerajaan negeri tidak pernah mela rang rakyat untuk menonton wayang.

“Tindakan Pemuda Pas yang hadir ke panggung wayang untuk menunjukkan kita tidak pernah menye kat hiburan. Filem yang baik kita terima asal tidak bercang gah dengan syariah.

“Itu yang kita pegang di Kelantan sebab kerajaan negeri ada enakmen hiburan,” katanya.

Sinar Harian pada 27 Jun lalu melaporkan, tindakan Ketua Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari yang menonton filem Mat Kilau di sebuah pawagam di ibu negara baru-baru ini mengundang pelbagai reaksi warga net selain menyifatkan parti itu hipok rit.

Diketahui umum bahawa sebelum ini Pemuda Pas bertegas tidak menyokong pembukaan semula pawagam di Kelantan bagi membendung geja la sos ial dari berleluasa di negeri itu.

Menerusi hantaran di Facebook rasmi Pemuda Pas pada Isnin, pentadbir halaman dengan nama ‘Zack’ dilihat mempertahankan tindakan Ahmad Fadhli dengan memberi beberapa penerangan mengenai adab menonton wayang yang dibenarkan Islam.

“Tengok wayang bukan har am terus. Kalau cerita ditayangkan itu seru kepada kebaikan, ajak orang kenal sejarah, ajak cintakan negara, itu tak ha ram.

“Kalau cerita ditayangkan itu pelakonnya semua tutup aurat, tengok wayang jaga batas syarak, itu tak hara m,” menurut kenyataan itu.

Zack turut menjelaskan pendirian Pemuda Pas yang menyatakan panggung wayang tetap dikategorikan hara m sekiranya tidak menepati syariat Islam.

“Tengok wayang ha ram kalau duduk berdua-duaan dengan bukan mah ram, sebelah-sebelah, tengok wayang cerita cintan-cintun, ajak kepada kemaksi atan dan tiada nilai pengajaran.

“Tengok wayang sampai lupa solat, masuk waktu solat pun masih di pawagam, itu ha ram,” jelasnya.

VIDEO:

sumber:sinar harian

Be the first to comment on "Ada Rakyat Kelantan Drive 3 Jam Untuk Tengok Wayang Di TERENGGANU. TIMB MB KELANTAN Jelaskan Kenapa KELANTAN Tiada Wayang"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*