Ibu sanggup telan produk pemutih demi lahirkan anak kulit cerah… Doktor ini kongsi 7 kesil4pan wanita h4mil

SUDAH menjadi satu kelaziman bagi wanita yang sedang ham il untuk mengamalkan petua atau pemakanan tertentu sama ada yang diwarisi turun temurun, pembacaan ataupun diketahui daripada media sosi al.

Antara salah satu tujuan utamanya adalah demi menginginkan ba yi yang bakal dilahirkan mempunyai kulit putih dan mulus.

Namun apa yang menjadi kebimbangan adalah para bakal ibu ini mengamalkan pemakanan produk pemutihan dek terpengaruh dengan iklan di media sosial, gara-gara terlalu obses mahu ba yi mereka berkulit cerah.

baby 2

Antara lambakan produk pemutih yang terdapat di pasaran. Gambar hiasan

Tapi sedarkan kita bahawa tidak semua bahan yang terkandung dalam produk kecantikan atau suplemen berkenaan sesuai digunakan oleh wanita ham il.

Seorang pengamal perubatan, Dr Nurul Mutmainah menerusi perkongsian video di laman TikTok turut memperincikan kesan sampingan atau ris iko yang dihadapi oleh wanita ha mil gara-gara pengambilan produk pemutih.

Dr Nurul Mutmainah turut berkongsi pengakuan daripada seorang wanita ha mil yang menghadapi masa lah pada kandungannya aki bat pengambilan produk pemutih kulit dan suplemen untuk menurunkan berat badan.

“Saya pregnant empat bulan, start ambil produk pemutih. Katanya selamat untuk yang mengandung. Boleh jadi baby turut putih. Tujuh bulan scan baby stop develop dan abnormal,” demikian perkongsian ibu ham il berkenaan.

Dalam satu video yang dimuat naik berasingan, Dr Nurul Mutmainah berkongsi rakaman video menunjukkan imbasan (scan) dinding rahim pesakit wanita yang bermasa lah.

Menurutnya, ia berpu nca daripada pengambilan suplemen menurunkan berat badan serta pemutih kulit.

baby 4

Ibu hamil juga perlu berwaspada mengambil minuman yang mengandungi kafein. Gambar hiasan

Pesakit tersebut turut mengalami mas alah lain seperti hai d tidak teratur dan pertumbuhan fibroid.

“Ibu pregnant please jangan simply ambil apa-apa produk. Ubat pun jangan simply ambil.

“Dulu selalu educate pasal jamu, produk putih, pil kurus dan lain-lain. Penuh komen-komen yang negatif dan keca man. Siap ada seller cakap kami doktor ni ada penya kit hati de ngki.

Pregnant atau tidak, kami memang tak advice ambil produk pelik-pelik. Tapi ramai memilih untuk percaya seller atau founder (produk) berbanding kami,” kongsinya.

baby 3

Ramai wanita hamil takut untuk bersenam kerana bim bang kandungan mereka gugur. Gambar hiasan

Dr Nurul Mutmainah dalam pada itu turut berkongsi tujuh ‘kesila pan’ yang sering dilakukan oleh ibu ha mil sebagai panduan bersama:

1) Mengambil kafien berlebihan, sepatutnya tidak melebihi 150 hingga 200mg sehari.

2) Meminum minyak kelapa dara untuk mudah bersalin. Sebaiknya guna minyak untuk urut perineum apabila kandungan 36 minggu ke atas.

3) Makan makanan mentah atau separuh masak.

4) Makan untuk dua orang. Sepatutnya tidak perlu gandakan portion makanan.

5) Ambil asid folik hanya ketika membuka buku pink. Sebaik-baiknya amalkan tiga bulan sebelum anda merancang untuk ham il, sambung makan sehingga kandungan berusia 12 minggu.

6) Takut bersenam kerana bimbang kandungan gugur. Untuk makluman, senaman paling bagus ketika hamil adalah senaman kegel.

7) Terpengaruh dengan pelbagai tip atau produk untuk putihkan ba yi.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Sumber