Mek Kelantan pedlh dih1na cikgu, siap suruh berhenti sekolah kerana g4gal subjek Sejarah… Tak dend4m, cuma ‘balas’ dengan kejayaan!

PROFESION guru sering disanjung tinggi dan dihormati oleh seluruh masyarakat kerana peranannya yang amat besar dalam mendidik anak bangsa.

Bagaimanapun tidak din4fikan terdapat segelintir guru yang bersikap tidak profesional selain gemar menjatuhkan semangat murid yang lem4h dalam pembelajaran.

Pernah mengalami nasib yang sama, Intan Nur Farah Idayu Ab Razab mengakui dia hampir berputu.s asa apabila diherd1k oleh guru ketika mengikuti pengajian peringkat Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).

Mengimbas kembali pengalaman p4hit yang dilalui, gadis berusia 22 tahun itu berkata, walaupun kejadian berlaku sekitar tahun 2019 namun ungkapan yang keluar daripada mulut guru subjek Sejarah tersebut masih segar diingatannya.

“Saya akui memang lem4h dalam pelajaran terutama sekali mata pelajaran Sejarah. Awalnya saya kurang minat untuk belajar sebab waktu itu tengah buat bisnes dan hanya nampak duit sahaja.

 

Lihat siaran ini di Instagram

 

Siaran dikongsi oleh mStar (@mstaronlineofficial)

“Sungguhpun begitu, saya tak pernah terlibat dalam kesal4han disiplin. Biasalah apabila kita lem4h dalam mata pelajaran dan tak pernah lulus dalam peperiksaan, kita akan dibandingkan dengan pelajar yang lebih pandai.

“Tambahan pula, saya selalu tak datang sekolah disebabkan hal-hal tertentu. Kemudian cikgu memanggil saya bersama ibu bapa bagi murid yang selalu tidak hadir ke sekolah.

“Waktu kejadian ni beliau berkata seolah-olah lebih baik saya berhenti sekolah kerana subjek yang diajarnya tak pernah lulus,” ujarnya ketika dihubungi mStar.

Mengakui sed1h mendengar kata-kata tersebut muncul daripada seorang guru, dia yang mesra disapa Farah nekad untuk b4ngkit dan membuktikan keupayaan diri.

Tambahan pula, dia juga pernah digelar sebagai pelajar gag.al di hadapan rakan sekelas oleh guru yang sama.

“Masa tu, dia bertanya tentang seorang kawan saya yang tidak hadir dan saya turut terkena tempi4s dengan kata-katanya bahawa saya adalah pelajar yang akan hadiahkan kegag4lan.

Farah bersama rakan baiknya.

Farah bersama rakan baiknya.

“Disebabkan ayat yang terpacul daripada mulut guru terbabit, air mata saya j4tuh berlinangan. Tapi Alhamdulillah apabila peperiksaan akhir… saya dapat keputusan B bagi subjek Sejarah,” luahnya yang turut seb4k ketika menceritakan semula kejadian berlaku.

Meskipun tergamam kerana ungkapan seperti itu keluar daripada mulut seorang pendidik, anak jati Kelantan ini menjadikannya sebagai batu lonc4tan sehingga dia akhirnya berjaya melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah dalam bidang pendidikan.

Walaupun rasa sedikit terkil4n, saya tak simpan dend4m… cukup hanya balas dengan kejayaan sahaja.
INTAN NUR FARAH IDAYU
BAKAL GURU

Malah dia yang bakal bergelar guru suatu hari nanti memberitahu, kata-kata h1naan yang diterima akan disemat rapi bagi membentuk kekuatan dan jati diri dalam dirinya sekali gus menjadi seorang pendidik yang berjaya membantu pelajar.

“Kata-kata cikgu tu buatkan saya rasa tercabar dan bersemangat untuk berjaya. Ni semua rezeki juga kerana saya sendiri pun tak sangka dengan pointer rendah 2.67 akan dapat sambung ijazah pendidikan,” luahnya.

Kini Farah menyambung pelajaran di Universiti Pendidikan Sultan Idris di Tanjung Malim, Perak.

Berkongs1 strategi yang diambil bagi meningkatkan pencapaian akademik, Farah berkata dia mengambil keput.usan untuk tinggal di rumah sewa bersama rakan-rakan yang cemerlang dalam subjek Sejarah.

Cita-cita untuk jadi seorang guru berjaya.

Cita-cita untuk jadi seorang guru berjaya.

“Setelah kejadian tu, saya berjanji dengan diri sendiri dan ibu bapa bahawa saya akan buat yang terbaik untuk peperiksaan akhir STPM.

“Jadi saya mengambil keputu.san untuk sewa rumah berhampiran sekolah dan tinggal dengan rakan-rakan yang pandai mata pelajaran Sejarah dan subjek lain. Saya buat latihan dan ulang kaji sehingga akhirnya mendapat keputusan semuanya lulus.

“Apabila permohonan UPU dibuka saya membuat ujian medsi, ujian tersebut lulus seterusnya temuduga… Alhamdulillah lulus juga,” imbasnya yang berjaya mengejar cita-cita untuk menjadi seorang guru seperti ibu dan bapa saudaranya.

Bercerita lanjut, Farah berkata, dia pernah bertemu dengan guru terbabit semasa mengikuti Program Perantis Guru (PPG) yang pertama di sekolah lamanya.

“Masa buat permohonan penempatan PPG1, saya ditemani seorang rakan baik. Tiba-tiba cikgu tersebut datang tegur kawan saya dan bertanya buat apa di sekolah.

“Kawan cakap teman saya buat PPG… dia hanya berkata ‘ooo okay’ dan terus berlalu.

Netizen turut memberi kata-kata semangat kepada Farah dan ada yang turut berkongsi pengalaman sama.

Netizen turut memberi kata-kata semangat kepada Farah dan ada yang turut berkongsi pengalaman sama.

“Semasa mengetahui saya dapat sambung belajar di UPSI, dia nampak terkejut. Mungkin tak sangka yang pelajar dipandang rendah dahulu berjaya masuk universiti,” katanya.

Dalam pada itu, Farah menyatakan bahawa dia tidak menyimpan sebarang dend4m terhadap guru terbabit sebaliknya memahami usaha yang diberikan demi melihat setiap anak murid cemerlang dalam pelajaran mahupun kerjaya dan masa depan.

“Saya tak sal4hkan dia kerana tugas seorang pendidik semestinya mahukan yang terbaik untuk anak murid mereka. Walaupun rasa sedikit terk1lan, saya tak simpan dend4m… cukup hanya balas dengan kejayaan sahaja,” ujarnya.

Dalam pada itu, Farah turut menitipkan nasihat kepada pelajar supaya tidak terganggu dengan kata-kata nist4 orang sekeliling sebaliknya berusaha lebih gigih dan membuktikan bahawa andaian individu tersebut sal4h.

Terdahulu, video perk0ngsiannya tular di aplikasi TikTok.

Rata-rata pelayar memberi semangat kepadanya selain ada yang turut berkongs1 pengalaman yang sama.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Sumber