“Nak Sihat Bukan Hanya Jaga 44 Hari Lepas Bersalin.”- Dr Amalina Kongsi Tip Berpantang

Selepas selamat mel4hirkan cahaya mata perempuan yang diberi nama Arabella Mia baru-baru ini, doktor pakar bed.ah, Dr Amalina Bakri telah berkongsi ilmu penjagaan lepas bersalin setelah ramai yang bimb4ng akan dirinya sudah keluar bersiar-siar selepas empat hari melahirkan anak.

Menerusi perkongsian Dr Amalina di instagramnya, dia menjelaskan caranya berpantang adalah seperti yang disarankan oleh pakar obstetrik dan pengalamannya sebagai seorang doktor.

“Ramai yang bertanya mengenai penjagaan selepas bers4lin yang saya amalkan.

“Saya akan berkongs1 amalan saya sendiri berdasarkan kajian saintifik yang disarankan oleh pakar obstetrik dan pengalaman saya sendiri sebagai seorang doktor,” tulisnya.

Menurut Dr Amalina, dia banyak mengamalkan pemakanan yang sihat serta melakukan aktiviti dan senaman ringan serta melakukan aktiviti seharian secara konsisten mengikut tahap kesihatan diri.

Pemakanan

Amalkan makanan sihat dan seimbang seumur hidup. Makan sayur-sayuran dan buah. Kurang garam, gula dan minyak  Makan secara bersederhana untuk mengekalkan berat yang ideal. Tidak perlu p4ntang telur atau ayam jika tiada alahan.

“Selain itu, minum air kosong 2-3 liter sehari, kurangkan minum air manis seperti air boba, milo.

Aktiviti seharian

Tingkatkan intensiti aktiviti secara beransur-ansur. Jangan angkat barang yang lebih berat daripada bay1 anda selama 6 minggu.

Jika anda bers4lin secara normal tanpa komplikasi, anda boleh mulakan senaman ringan sebaik sahaja anda berasa bersedia. Ini termasuk berjalan kaki (untuk elak blood clots), kegel (pelvic floor exercise) dan senaman perut.

Anda digalakkan untuk menunggu 6 minggu sebelum memulakan senaman berimpak tinggi, seperti aerobik atau berlari. Jika pend4rahan (lochia) anda bertambah berat atau bertukar warna (menjadi merah jambu atau merah) selepas melakukan aktiviti, anda mungkin melakukan aktiviti secara berlebihan. Kurangkan aktiviti dan pastikan anda mendapat banyak rehat. (Baca link di IG story tentang senaman). Pakai compression TED stockings untuk elak blood clots.

Jaga bahagian perineum

Basuh dengan air dari depan ke belakang dan lap sehingga kering setiap hari. Tukar maternity pad every 3-4 hours. Jika bersalin melalui C-section, bersihkan dan lap luka sehingga kering setiap hari, pakai pakaian longgar dan seluar dalam cotton dan ambil ubat penahan sak1t (paracetamol/ibuprofen selamat untuk breastfeeding). Jaga kebersihan dan mandi setiap hari. Ambil laxatives jika perlu untuk elak constipation.

👉🏽Buat kegel exercise untuk menguatkan otot pelvis.

👉🏽Elak hubungan sekks sehingga dar.ah lochia berhenti atau selama 6 minggu selepas bers4lin.

Kesihatan mental

Jaga kesihatan mental, jangan stress dan enjoy your motherhood. Dapatkan sokongan daripada suami dan keluarga.

Di akhir perkongsiannya, Dr Amalina mengingatkan gaya hidup sihat perlulah dilakukan seumur hidup, bukan hanya dalam tempoh 44 hari selepas bersalin. Itulah tips mudah utk jadi sihat sepanjang hayat.

Kredit: IG Dr Amalina Bakri

Sumber : Pa&Ma

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Sumber