Agong Tiba-Tiba Singgah Utk Santapan Tengah Hari, Glagat Tak Tentu Arah Tuan Kedai Pula Cvri Tvmpuan

KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Ag0ng Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah berkenan melawat mngsa-mngsa bnjir di Pusat Pemlndahan Sementara (PPS) di Sekolah Kebangsaan Chegar Perah, 14 Julai.

Al-Sultan Abdullah berangkat pada jam 3.45 petang dan disambut oleh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pahang (Pertanian, Industri Asas Tani dan Bioteknologi) Dato’ Sri Mohd Soffi bin Abdul Razak, Pegwai Daerah Lipis Dato’ Mohd Hafizi bin Ibrahim dan Setiausaha Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang Dato’ Ahmad Hairi bin Hussin.

Di dalam lawatan mengejvt selama hampir 45 minit ini, Seri Paduka Baginda telah berkenan mengurniakan sumbangan wang tunai kepada mngsa-mngsa bnjir untuk membantu merlngankan bbanan aklbat bncana banjlr yang telah melnda rumah-rumah mereka sejak semalam (Isnin, 13 Julai, 2020).

Seri Paduka Baginda turut berkenan meluangkan masa beramah mesra dan berinteraksi bersama mngsa-mngsa bnjir yang telah ditempatkan di PPS tersebut.

Keberangkatan mengejvt Al-Sultan Abdullah hari ini mencerminkan keprihatinan tinggi Baginda terhadap mngsa-mngsa bnjir dan golongan-golongan yang memerlukan bantuan. la juga mencerminkan keperibadian tinggi Seri Paduka menyantuni mngsa-mngsa bnjir tersebut.

Seramai 265 mngsa dari 67 keluarga dari kawasan Chegar Perah Mukim Batu Yon 2 telah ditempatkan di PPS tersebut berikutan bncana bnjir yang berpvnca dari hujan lebat tanpa henti sejak semalam (Isnin, 13 Julai, 2020).

Walau bagaimanapun, tiada kecderaan dan kemlangan yang dialmi oleh mngsa-mngsa yang terjjas akbat bncana bamnjir ini.

Sempat singgah di sebuah restoran, curi perhatian warganet

Sementara itu semasa dalam perjalanan ke Kuala Lipis bagi melawat mngsa-mngsa bnjir, KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Ag0ng berkesempatan singgah dan menikmati santapan tengah hari di sebuah restoran di bandar Raub, Pahang.

Sifat bersahaja Al-Sultan Abdullah yang tidak kek0k makan di restoran biasa telah mencvri perhatian ramai.

Tanpa pengiring yang membantu, Al-Sultan mengambil sendiri nasi dan lauk campur pilihan baginda.

Menariknya juga warganet sempat bergurau apabila melihat gelagat pekerja/ pemilik restoran berkenaan yang seakan tidak tentu arah ketika Al-Sultan sedang memilih lauk.

” Alahai… sempoi betul YDPA kita ni… inilah yang dikatakan Raja berjiwa rakyat, tak kisah nak makan nasi campvr lauk ambik sendiri… sayaaang Tuanku.” tulis Achik

” Tak tentu arah pekedai dibuatnya”, k0men Azza

” Kann kalau kita pon Ag0ng datang tiba-tiba..panlk takvt semua ada” balas Habibah

Sementara seorang warganet berkata sifat ‘sempoi’ Ag0ng yang tidak kisah makan di mana-mana membuatkan baginda begitu disayangi rkyat jelata.

 

” Panlc attacks  Apapun kalau restoran biasa macam ni kita sendiri mesti fikir 3 kali nak makan ke tidak. Ahaha tapi Ag0ng kita. Sangat sempoi.. Daulat Tuanku” tulis Hakeem

Sumbe:asiakini

Be the first to comment on "Agong Tiba-Tiba Singgah Utk Santapan Tengah Hari, Glagat Tak Tentu Arah Tuan Kedai Pula Cvri Tvmpuan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*