Bantuan Prihatin Nasional 2.0 – Respon Ker4jaan bakal buat anda tersenyum

MALAYSIA: Bantuan Prihatin Nasional atau dikenali sebagai BPN merupakan insentif atau inisiatif pihak kerajaan dalam membantu rakyat ketika pandemlk c0v-19.

Bantuan ini telah banyak meringankan beban kewangan rakyat Malaysia ketika menjalani kehidupan dalam Perintah Kawalan Pergerakan sebelum ini.

Bantuan Prihatin Nasional 2.0

Jadi adakah bantuan prihatin nasional 2.0 akan dibuat oleh pihak kerajaan. Berikut adalah jawapan Timbalan Menteri Kewangan.

Menurut Timbalan Menteri Kewangan 2 Mohd Shahar Abdullah, Kerajaan Malaysia bersedia bagi mempertimbangkan permintaan bagi melaksanakan Bantuan Prihatin Nasional 2.0 bergantvng kepada kedudukan semasa kewangan negara.

“Kita akan lihat sekiranya kerajaan berkeperluan bagi melaksanakan pada masa depan, Insha Allah kita akan laksanakan. Namun begitu kerajaan juga harus melihat keadaan kewangan semasa bagi tujuan tersebut”

Shahar berkata demikian bagi menjawab persoalan yang dikemukakan oleh Datuk Seri Ahmad Maslan.

Selain itu, Timbalan Menteri Kewangan 2 ini turut menjawab soalan lagi berkaitan dengan, msalah senarai nama Orang Kurang Upaya yang menerima bantuan Penjana juga akan diselesaikan dengan insiatif pemetaan nama oleh ag3nsi kerjaan.

Menurut Shahar, ketika ini Unit Perancang Ekonomi dan Jabatan Kebajikan Msyarakat (JKM) sedang mengenal pasti mereka yang benar-benar layak mendapatkan bantuan berkenaan.

Katanya kerjaan memperuntukkan RM110 juta bantuan dan daripada jumlah itu RM55.71 juta bayaran sudah dibuat untuk 0KU, RM2.88 juta kepada ibu tunggal dan RM540,000 kepada khidmat bantu di rumah.

Berhubung soalan asal Wong Shu Qi (PH-Kluang) berkaitan jumlah pemohon yang berjaya menebus e-Tunai sehingga Jun tahun ini beliau berkata, kerajaan berjaya mempromosi kepada 9.9 juta pengguna berbanding 7.41 juta ketika pemerintahan Pakatan Harapan.

“Kita tidak perlu risau mengenai prlvasi kerana semasa permohonan terma dan syarat tetap sama, cuma kali ini kita letakkan syarat tambahan iaitu mereka perlu menggunakan aplikasi My Sejahtera.

Semua data peribadi tertakluk kepada Akt4 Perlindungan Data Peribadi (PDPA),” katanya.

Sumber:rentasasia

Be the first to comment on "Bantuan Prihatin Nasional 2.0 – Respon Ker4jaan bakal buat anda tersenyum"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*