Pernah Berlakon Dgn P. Ramlee Dalam Filem Do Re Mi, Pelakon Wan Chik Daud Baru Saja MeninggI Dnia

Penggiat hiburan seni tanahair menerima satu lagi berita sedlh sebentar tadi selepas pembaca berita popular RTM dan pelakon Wan Chik Daud, 80, meninggI dnia di kediamannya tengah hari, hari ini.

 

Berita itu dimaklumkan anak lelakinya dikenali sebagai Shaizar atau Jat menerusi kiriman mesej aplikasi WhatsApp kepada Yayasan Kebajikan Artis Tanahair (YKAT).

 

Allahyrham Wan Chik menghldap kans3r payvdara thap empat, kncing manis, drah tinggi dan lvmpuh membuatkannya hanya mampu terbarlng di rumah.

 

Allahyrham menglami ser4ngan angin ahm4r ringan dua tahun selepas pemerglan suaminya yang juga pelakon, Allahyrham M Rajoli pada 2010.

Penderitaan Wan Chik mendapat perhatian beberapa pihak antaranya YKAT dan Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) yang melakukan kunjungan ke rumahnya awal tahun ini.

Allahyrham mempunyai empat anak yang mana dua daripadanya menetap di Amerika Syarikat dan Singapura.

Dua lagi anaknya menetap di Kuala Lumpur.

 

Wan Chik pernah berlakon dengan Allahyrham Tan Sri P Ramlee menerusi filem Do Re Mi ketika zaman kegemilangan Studio Merdeka di Kuala Lumpur.

 

Selepas itu, dia meneruskan kerjaya bersama RTM sehingga bersara.

Jnzahnya kini berada rumahnya di Lembah Keramat, Kuala Lumpur.

Beliau pernah muncul secara langsung di kaca televisyen ketika menjadi pengkrltik jemputan pada minggu pertama Akademi Fantasia musim yang keempat.

Beliau juga dapat dilihat bergandingan dengan arwh suami beliau berlakon dalam iklan “Lasindah Cafe”.

Gambar Wan Chik kanan, bersama madunya yang juga isteri pertama Allahyrham M Rajoli

Kisah Wan Chik tular pada Januari

Kisah berkenaan Wan Chik pernah mendapat liputan media pada Januari tahun ini. Difahamkan arwh menghidap k4nser payvdara tahap empat, kncing manis, drah tinggi dan lmpuh.

Arwh juga mengalami serangan angin ahmar ringan dua tahun selepas pemerglan suaminya yang juga pelakon, Allahyrham M Rajoli pada 2010.

Wan Chik sebelum ini tinggal bersama pembantu rumah, Fauziah yang menjaganya dengan baik di rumahnya di Lembah Keramat, Kuala Lumpur sejak tujuh tahun lalu.

Pada Januari lalu Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) telah melakukan kunjungan ke rumah Wan Chik

 

Wanktu itu Timbalan Presiden Seniman, Zuraini Kassim berkata, kunjungan dibuat menerusi program Zi4rah Prihatin anjuran mereka.

” Saya bersama Ahli Jawatankuasa Seniman dan Persatuan Satria mahu melihat sendiri keadaan Wan Chik yang popular sebagai pembaca berita RTM suatu ketika dulu,” katanya.

Menurut Zuraini, Wan Chik mempunyai empat anak di mana dua daripadanya menetap di Amerika Syarikat dan Singapura. Dua lagi anaknya menetap di Kuala Lumpur.

” Pendengarannya masih jelas dan penglihatan juga masih terang. Dia juga masih boleh bercakap tetapi dengan nada suara perlahan seakan berblsik. Dia masih mengingati dan mengenali kawan-kawan yang datang menzlarah semalam,” katanya.

 

Zuraini berkata, Wan Chik ketika itu juga amat terharu dengan kunjungan mereka sehingga menltiskan air mata.

Sumber:asiakini

Be the first to comment on "Pernah Berlakon Dgn P. Ramlee Dalam Filem Do Re Mi, Pelakon Wan Chik Daud Baru Saja MeninggI Dnia"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*