Sri Langka bakar jenaz4h m4ngsa C0VID 19 Muslim yg sepatutnya dikembumikan…

Sri Lanka menyatakan bahawa ia telah mulai membakar may4t k0rban koronavirus Muslim, mengaba1kan bant4han keluarga terhadap dasar tersebut. Sejak Oktober, negara pulau ini mengalami lonjakan Cov1d 19 kes, dan jumlah jangk1tan meningkat sejak itu, lebih dari 29 ribu dan 142 men1nggal dunia.

Keluarga mend4kwa may4t orang yang mat1 akibat coronav1rus telah dibakar di bawah pengawasan ketat pihak kesihatan tersebut sangat dilarang sama sekali dalam undang-undang Islam. Di ibu kota Colombo, keluarga 19 Muslim yang terbun0h oleh v1rus itu engg4n menuntut may4t dari bilik may4t. Arahan untuk meneruskan pembakaran mayat telah dikeluarkan oleh Peguam Negara Dappula De Lovers.

P0lis menyatakan bahawa pada hari Rabu, lima dibakar

Dua belas pet1syen telah diajukan oleh masyarakat minoriti dan kumpulan masyarakat sipil umat Islam untuk mencab4r polisi tersebut di mahkam4h tertinggi. Minggu lalu, mahk4mah tinggi men0lak pet1syen itu tanpa memberikan penjelasan dan alasan mengapa mereka membuat keputusan itu.

Al Jazeera dari Colombo diberitahu oleh Rehab Mahamoor, pembantu penyelidik di Amnesty International, bahawa pembakaran may4t umat Islam dilarang dan bertent4ngan dengan kepercayaan agama mereka.

Mahamoor menambah bahawa garis panduan antarabangsa dengan jelas mengatakan bahawa may4t m4ngsa Cov1d 19 boleh dibakar atau dikremasi1 di Sri Lanka dan mereka menggunakan pendemik tersebut untuk merendahkan Komuniti Muslim.

Sumber; theislamicinformation.com

Be the first to comment on "Sri Langka bakar jenaz4h m4ngsa C0VID 19 Muslim yg sepatutnya dikembumikan…"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*