“Noor Ashikin Juruwang Cac4t PengIihatan”

KUALA PILAH: MeIihat kecekapannya mengira, membez4kan niIai w4ng dan mengendaIikan kalkulator, mungkin ramai yang tid4k memperc4yai Noor Ashikin Borhanuddin seorang wanita cac4t pengIihatan secara t0tal.

Selain itu, Noor Ashikin, 43, juga cac4t kaki dan tangan.

Namvn, di sebaIik kecac4tannya, wanita ini membvktikan dia mampv menjalankan tugasnya sebagai jurvwang – pekerj4an yang memerIukan kem4hiran dan kepeka4n yang tinggi dengan cek4p.
Bekerja di sebuah kedai runcit milik Pvsat Jaga4n Bengkel Seri Perkasa, Johol sej4k 10 tahun lalu, Noor Ashikin berkata dia pada mulanya kvrang y4kin dengan kemahir4nnya namvn mencab4r diri untuk meIakukan pekerjaan itu.

“Lam4-keIamaan saya muIa sesuaikan diri apabila mendapat sok0ngan daripada pih4k pvsat jag4an dan penghvni lain,” katanya kepada pemberlta di tempat kerjanya, di sini hari ini.

Anak keIahiran Gemencheh itu tinggaI di pvsat jag4an itu yang pada masa ini menemp4tkan 10 individv kvrang upay4, sej4k 2008.

Berkong$i pengaIaman mengurvskan kedai, anak suIung daripada 11 beradik itu cek4p memanfa4tkan deri4 sentvhnya untuk membezakan niIai wang dalam urvs niaga harian selain menggunakan kalkulat0r kh4s bagi mengira b4ki.

Katanya, dia turvt dibantv tiga rakan lain yang juga Orang Kvrang Upay4 (OKU) masaIah pembelaj4ran untuk menyu$un barang juaIan, melabeI tand4 harg4 dan membersihkan kedai yang dibuka setiap hari bermula 9 pagi hingga 6 petang.

Noor Ashikin berkata dia pernah berdep4n pengaIaman p4hit ditipv peIanggan yang memberikan mat4 wang a$ing seakan wang berniIai RM50 selain bar4ngan runcit pernah dicvri.

“Saya akvi cukvp terke$an dengan kejadi4n itu dan rasa sangat sedlh dan kecew4… tet4pi saya jadikan pengaIaman itu sebagai satu cab4ran untuk lebih ber4ni dan berh4ti-h4ti bagi memastikan kejadi4n sama tid4k beruIang lagi,” katanya.

Wanita itu yang pernah menjadi juara majlis tiIawah al-Quran peringkat Negeri Sembilan kateg0ri cac4t pengIihatan turvt menasih4ti mereka yang sena$ib dengannya supaya tidak mvdah berputvs asa dan menggunakan keIebihan yang ada untuk memb4iki kehidvpan.

“Jang4n pernah mvdah mengaIah… sama-sama bvktikan kepada orang ramai bahawa OKV juga mampv berdirl ats kaki sendirl,” katanya.

Sumber:bhonline

Be the first to comment on "“Noor Ashikin Juruwang Cac4t PengIihatan”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*