TERKINI: Gemp4 Sulawesi Ragvt 34 ny4wa

JAKARTA: Angka k0rban gemp4 bumi di pulau Sulawesi terus meningkat dengan sekurang-kurangnya 34 orang diIaporkan mavt.

Ratusan mangs4 diIaporkan ced3ra, sekali gus mencetuskan panlk dan ketakvtan dalam kaIangan penduduk di pulau berkenaan, yang sebelum ini pernah dil4nda gemp4 bumi dan tsvnami pada September 2018, mengakib4tkan ribuan ny4wa terk0rban.

Menurut pihak berkuasa, gemp4 bumi berukuran 6.2 skala Richter itu meran4pkan h0spital dan meros4kkan bangunan di kawasan berkenaan.

Ketua Agensi Mitigasi Bencana, Ali Rahman, berkata, 26 mangs4 memb4bitkan k0rban di bandar Mamuju.

“Angka k0rban dijangka terus meningkat tetapi kita berharap ia tdak berIaku. Banyak mangs4 yang m4ti tertimbvs di bawah runtvhan bangunan,” katanya.

Sementara itu, Agensi Benc4na Kebangsaan berkata, sekurang-kurangnya lapan mang$a terk0rban di selatan Mamuju di wilayah Sulawesi Barat.

Angg0ta mencari dan menyeIamat turut berusaha mengesan puluhan pes4kit dan kakitangan h0spital yang terperangkap di bawah runtvhan h0spital.

“H0$pital runtvh…,” kata anggota agensi penyeIamat di bandar Mamuju, Arianto.

Anggota penyeIamat juga berusaha mencari lapan sekeluarga yang terper4ngkap di bawah runtvhan sebuah rumah.

Agensi mencari dan menyeIamat berkata, sekurang-kurangnya sebuah hotel runtvh selepas gemp4 mel4nda pada jam 2.18 pagi (waktu tempatan), manakala pejabat gabenor wilayah turut mengalami ker0sakan tervk.

Penduduk Mamuju berkata, ker0sakan di bandar itu sangat tervk.

“Jalan ret4k dan banyak bangunan runtvh. Gemp4 bumi sangat kuat… saya bangun dan lari bersama isteri,” katanya Hendra, 28.

Paparan gambar di l0kasi kejadian menunjukkan ramai penduduk di kawasan berhampiran pantai itu, lari menyeIamatkan diri dengan kereta dan motosikal, melalui serplhan logam dan sis4 bangunan yang bertebaran atas jalan.

Sementara itu, agensi meteorologi memberi amaran anc4aman gemp4 susvlan yang kuat kepada penduduk, sekali gus meminta mereka tdak ke kawasan pantai.

Ketua Agensi Meteorologi, Dwikorita Karnawati, berkata gemp4 susvlan boleh jadi lebih kuat atau sekuat yang berlaku pagi tadi.

“Adanya potensi berIaku tsvnami kesan daripada gemp4 susvlan ini, jangan tunggu hingga berIakunya tsvnami kerana ia boleh jadi dengan pantas,” katanya.

Pihak berkuasa berkata, lapangan terbang di Mamuju iaitu bandar di wilayah Sulawesi Barat, Indonesia turut terjej4s akib4t benc4na itu.

Menurut Agensi Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS), pusat gemp4 adalah pada jarak 36 kilometer dari selatan Mamuju dengan kedalaman secara relatifnya 18 kilometer.

Paparan imej turut menunjukkan agensi mencari dan menyeIamat sedang cuba membawa keluar dua beradik yang terper4ngkap di bawah runtvhan namun tdak jelas ia berlaku di mana.

Indonesia dilap0rkan ker4p berIaku aktiviti gunung ber4pi dan geg4ran susvlan kedudukannya di lingk4ran apl Pasifik, di mana plat tekt0nik bertembvng. – AFP

Sumber:bhonline

Be the first to comment on "TERKINI: Gemp4 Sulawesi Ragvt 34 ny4wa"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*