Gadis Lum.puh Ini,Kembali Pul1h Selepas Terj4tuh Daripada Kerusi Roda Di Depan Masjidil Har.am Ketika Mengerjakan Umrah

Daripada lvmpuh disebabkan ketidakupayaan kaki kiri, Haziqah Nurul Huda Harun, 23, sudah boleh berdiri dan menggunakan tongkat untuk bergerak.

Katanya, ins1den ketika mengerjakan umrah bersama ibu bapanya, Rohana Latif, 55, dan Harun Che Muda, 64, pada 10 hingga 21 Disember beberapa tahun lalu sangat men1nggalkan kesan, malah mengubah hidupnya 100 peratus.

“Saya j4tuh terlentang ketika di hadapan pintu masuk Masjidil Haram dan kerusi roda saya juga dicvri ketika mengerjakan tawaf.

“Tetapi Allah maha mengetahui, ins1den itu bukanlah mus1bah sebaliknya anugerah Allah kerana sejak kejadian itu, kaki kiri Yaya (panggilan manjanya) yang selama ini lvmpuh, sudah makin berfungsi,”katanya.

Gadis itu yang dikenali sebagai usahawan kuih bakul halal, lvmpuh selepas dij4ngkiti kvman ketika berusia 15 tahun dan kerusi roda sudah menjadi alat bantu wajib untuknya bergerak.

Hikmah Jatvh Di Tanah Suci Gadis Lum.puh Ini Dapat Berjalan Semula

“Sembilan tahun Yaya hidup bergantung kepada kerusi roda tetapi sejak kerusi roda h1lang di Makkah, Yaya tidak lagi memerlukannya. Pada mulanya ralat juga apabila kerusi roda yang diletakkan di tempat letak peralatan itu, hilang selepas selesai mengerjakan tawaf.

“Tetapi sekarang, sangat bersyukur kerana hilangnya ia mendorong Yaya bergerak tanpa menggunakan peralatan itu lagi. Yaya hanya menggunakan tongkat sepanjang berada di Mekah dan sekarang lebih selesa bertongkat,” katanya.

Haziqah Nurul Huda menganggap hikmah kehilangan kerusi roda dan jatuh di hadapan pintu Masjidil Haram sebagai terlalu besar untuk insan kerdil sepertinya.

“Memang sangat s4kit akibat terjatvh hingga Yaya d3mam tetapi, hikmahnya Allah kembalikan kaki kiri Yaya dan ia semakin berfungsi dengan baik.

“Doktor juga terkej0t dengan perkembangan drast1k ini dan harapan Yaya untuk berjalan seperti biasa sangat cerah selepas ini,” katanya.

Berikutan saiz kaki kirinya kecil berbanding kanan, katanya, dia perlu menjalani beberapa siri fisioterapi dan yakin perubahan positif sedikit demi sedikit..

“Terlalu banyak dug4an yang dilalui sepanjang 2019. Dug4an daripada orang sekeliling, dug4an dalam perniagaan dan tahap kesihatan Yaya yang tidak menentu. Tetapi rupanya Allah ingin anugerahkan sesuatu yang istimewa kepada Yaya menjelang 2020.

“Berkat kesabaran dan doa yang tidak put.us-pu.tus, selain sentiasa bersangka baik terhadap ketentuan Allah, akhirnya impian Yaya untuk kembali pulih bakal menjadi kenyataan pada 2020,” katanya.

Hikmah Jatuh Di Tanah Suci Gadis Lumpuh Ini Dapat Berjalan Semula

Menurutnya, impiannya untuk memakai gaun indah dan berdiri juga tertunai selepas menerima Anugerah Inspirasi Kehormat CEO 2019 di Putrajaya, sebelum ini.

Haziqah Nurul Huda mula dikenali selepas mengusahakan perniagaan kuih bakul atau ‘Nian Gao’ yang menjadi makanan wajib bagi kaum Cina setiap kali menjelang perayaan Tahun Baru Cina.

Akhir Kata

Kegigihan gadis OKU itu melayakkannya menerima Anugerah Tokoh Orang Kurang Upaya (Perempuan) pada majlis sambutan Maal Hijrah 1440 Hijrah/2018 peringkat Terengganu.

Sumber Dan Rujukan

Majalah Harian

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Be the first to comment on "Gadis Lum.puh Ini,Kembali Pul1h Selepas Terj4tuh Daripada Kerusi Roda Di Depan Masjidil Har.am Ketika Mengerjakan Umrah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*