Rakyat Malaysia Boleh Pergi Umrah Bermula Isnin Ini

Kelongg4ran-Kelongg4ran Untuk Rakyat Malaysia Bermula Isnin (18 Okt 2021)

Berkuatkuasa pada 18 Oktober 2021 (Isnin) ini, selaras dengan pem4nsuhan MyTravelPass untuk ke luar negara, rakyat Malaysia dibenarkan untuk mengerjakan umrah, kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Jelas Perdana Menteri, prosedur operasi standard (SOP) pelaksanaan pelancongan ke luar negeri bagi tujuan umrah yang dibentangkan pada Mesyuarat Kumpulan Kerja Teknikal Pengurusan Pand3mik bertarikh 27 September lalu turut diw4rtakan selaras kebenaran rentas negeri dan negara bermula 11 Oktober lalu.

“Sehubungan itu, jemaah dibenarkan mengerjakan umrah selaras dengan keputusan mem4nsuhkan keperluan MyTravelPass untuk ke luar negara. Kebenaran ini berkuat kuasa 18 Oktober 2021 (Isnin),” katanya dalam kenyataan hari ini.

Kebenaran itu diputvskan pada Mesyuarat Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik.

Pengurangan Tempoh Perlntah Peng4wasan Pemerhatian

Ismail Sabri juga berkata, mesyuarat bersetuju mengurangkan tempoh perintah peng4wasan pemerhatian bagi pengembara dari luar negara.

pengembara yang sudah menerima vakslnasi lengkap perlu menjalani kuar4ntin 7 hari di rumah jika sesuai atau di stesen kuar4ntin manakala bagi yang belum lengkap vaksln, tempoh kuar4ntin adalah selama 10 hari di stesen kuar4ntin.

“Tempoh perintah peng4wasan dan pemerh4tian bagi kontak rapat turut dikurangkan iaitu selama 7 hari kuar4ntin bagi mereka yang lengkap div4ksin dan 10 hari bagi mereka yang belum lengkap atau tiada vaksln4si,” katanya.

RNR Dibenar Ber0perasi 24 Jam

Perdana Menteri berkata, SOP lain yang dilongg4rkan untuk rakyat adalah operasi rehat dan rawat (R&R) di semua lebuh raya dalam negara dibenarkan beroperasi 24 jam mulai esok.

Kenderaan e-hailing Ikut Kapasiti Kenderaan

Malah, kenderaan e-hailing dibenarkan mengambil penumpang berdasarkan kapasiti tempat duduk kenderaan bagi semua fasa PPN mulai esok.

Cyber Café Dibenar Beroperasi 80% Kapasiti (Fasa 3) & 100% (Fasa 4)

“Pembukaan Perkhidmatan Pusat Siber dan Kafe Siber dipersetujui berkvat kuasa Ahad ini dengan penyelarasan kapasiti 80 peratus bagi fasa tiga dan 100 peratus bagi fasa empat,” katanya.

Mesyuarat, insentif, persidangan dan pameran Dibenar Bersemuka

Selain itu, beliau berkata, mesyuarat, ins3ntif, persidangan dan pameran (MICE) dibenarkan di negeri PPN fasa tiga secara bersemuka, memb4bitkan individu yang lengkap div4ksin berkuat kuasa Isnin ini.

“Kebenaran itu termaktub dengan sy4rat iaitu melaksanakan uji4n sarlngan COVlD-19 melalui kaedah ‘s4liva’ atau RTK Antig3n, mematuhi penj4rakan fizikal, memakai pelitup muka dan kapasiti 50 peratus mengikut ruang,” katanya.

Semoga dengan kel0nggaran-kel0nggaran ini dapat memberi banyak manfaat buat rakyat dan negara.

Sumber : [BH] [IG DS Ismail Sabri]

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Rakyat Malaysia Boleh Pergi Umrah Bermula Isnin Ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*