Dulu Popular Dengan Slogan”Malu Apa Bossku”, Ini Panggilan Terbaru Najib Yang Mula Sohor Kini di Twitter

PUTRAJAYA – Hidup ibarat kitaran roda. Mungkin perumpamaan itu dapat dis1mpulkan terhadap nasib bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak setelah rayvan s4bitan kes mahk4mah beliau dikekalkan Mahk4mah Rayvan di sini pagi Rabu.

Ahli Parlimen Pekan yang kembali berpeng4ruh dengan slogan ‘Malu Apa Bossku’ setelah kerajaan Barisan Nasional (BN) tumb4ng pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) itu, akhirnya terpaks4 menerima hak1kat beliau kini trending dengan frasa ‘national embarrassment (mem4lukan negara)’ yang begitu popular di laman Twitter dengan lebih 13,100 kicauan setakat jam 3 petang Rabu.

Lebih menarik, ungkapan ‘national embarrassment’ yang digunakan Pengerusi Penal Tiga Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil terhadap Najib bagi mengekalkan kepvtusan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali sebelum ini, turut menjadi buah mulut perbualan warg4 maya di laman sos1al popular lain termasuk Facebook dan Instagram.

Sebelum itu, Mahk4mah Rayuan mengekalkan sab1tan dan hukvman terhadap Najib yang didapati bersal4h atas tujuh pertvduhan memb4bitkan penyel3wengan dana RM42 juta milik syarikat SRC International Sdn Bhd.

Sewaktu membacakan kepvtusan penghakiman, Abdul Karim, bersama-sama Datuk Has Zanah Mehat dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera, sebulat suara mendapati Mohd Nazlan membuat keputvsan yang betul dan tidak terkhil4f apabila mens.abitkan Najib terhadap tvduhan itu.

Abdul Karim menambah, tiada sebab untuk pihaknya berc4nggah dengan Mohd Nazlan dengan beliau turut menjelaskan d4kwaan bahawa wang itu adalah derma dari Arab tidak boleh dipertahankan.

“There is no national interest here, just a national embarrassment (Ini bukan lib4t kepentingan nasional, hanya satu perkara mem4lukan negara),” teg4s Abdul Karim yang turut berpendapat Najib mempunyai kepentingan peribadi melulvskan RM4 bilion kepada SRC International.

Di sebalik kepvtusan terkini Mahk4mah Rayuan, tiga panel hakim mahkamah itu masih membenarkan pen4ngguhan pelaksanaan hukvman penjar4 12 tahun dan dend4 RM210 juta terhadap Najib sementara menunggu rayvan di Mahkamah Persekutuan.

Abdul Karim berkata, syarat pen4ngguhan hukvman sama seperti diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi iaitu jaminan RM2 juta dengan dua penjamin, dan perlu melapor diri ke balai polis berhampiran dua kali sebulan.

Ketiga-tiga hakim juga sependapat untuk mengekalkan hukvman penj4ra 12 tahun serta dend4 RM210 juta terhadap Pengerusi Lembaga Penasihat Barisan Nasional (BN) itu.

Semasa prosiding secara hibrid pagi ini, wajah Najib kelihatan tenang ketika kepvtusan dibacakan Abdul Karim.

Bagaimanapun, Najib kemudiannya melvahkan kekec3waan terhadap kepvtusan Mahkamah Rayuan dan meneg4skan beliau berjasa besar dalam mengembangkan aset negara daripada RM800 bilion kepada RM2 trilion selama tempoh lebih 10 tahun pentadbiran beliau sebagai Perdana Menteri Malaysia bermula tahun 2008 sehingga 2018.

Tambah Najib lagi, penggunaan ungkapan ‘national embarassment’ terhadap dirinya juga dianggap tidak waj4r dengan beliau memb4ngkitkan skandal dag4ngan tukaran wang asing (Forex) sekitar tahun 90-an yang dianggapnya lebih mem4lukan.

“Bukankah itu lebih mem4lukan negara?” soal Najib dalam sidang media atas talian selepas Mahkamah Rayuan mengekalkan kepvtusan beliau bers4lah.

Meneg4skan kedudukannya sebagai orang Islam, Ahli Parlimen Pekan itu juga sekali lagi meneg4skan bahawa beliau tidak bers4lah seperti yang dipertudvhkan.

Susulan tumpuan terhadap nasib Najib kini terarah kepada keputvsan rayuan kes beliau di Mahkamah Persekutuan, timbul tanda tanya sama ada karier pol1tik ‘Bossku’ kini sudah berakhir atau sekadar permulaan terhadap keb4ngkitan mutlak beliau pada masa hadapan? Hanya masa yang dapat menjawabnya.

Bekas perdana menteri Najib Razak sebelum ini memang sinonim dengan slogan ‘Malu Apa Bossku?’, yang mula popular selepas kekal4han BN pada PRU-14.
Bagaimanapun sejak semalam, Najib kini dikaitkan dengan frasa ‘national embarrassment’, yang menjadi sohor kini di Twitter.

sumber:mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Dulu Popular Dengan Slogan”Malu Apa Bossku”, Ini Panggilan Terbaru Najib Yang Mula Sohor Kini di Twitter"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*