Teling4 Berdengvng Petanda Rasullullah Rindu Kita -Semak Penjelasan Dari Mufti WP-

Belajar Ubat Keb0dohan.

Sejak kecil lagi, mungkin ramai diantara kita pernah dengar sekiranya teling4 berdengu.ng, ia menand4kan bahawa Nabi Muhammad SAW sedang mengingat1.

Perkara seperti ini berleg4r dalam ingatan ramai orang sehingga hari ke hari ini. Namun, timbul pula persoalan mengenai kes4hihan perkara tersebut.

Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan telah berkongs1kan jawapan yang dapat menyelesaikan persoalan terb4bit.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Rasulullah SAW merupakan insan yang istimewa dan contoh ikutan yang terbaik sebagaimana yang dirakamkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran. Di samping itu juga, menjadi kewajipan ke atas kita untuk mencintai Nabi SAW sebagaimana ayat di dalam surah al-Taubah:

Berdasarkan soalan di atas, di sini kami nukilkan terlebih dahulu riwayat yang dikatakan bahawa apabila telinga seseorang itu berdengung maka itu adalah tanda bahawa Nabi SAW sedang merinduinya.

Penutup

Kesimpulannya, hadith di atas adalah tidak s4hih dan h4ram ke atas kita untuk meriwayatkan atau menyebarkannya melainkan untuk menyatakan akan kep4lsuannya sebagaimana yang telah kami jelaskan di atas. Hal ini termasuk di dalam kewajipan kita untuk memelih4ra Rasulullah SAW daripada sebarang pendu.staan yang disandarkan kepada Baginda SAW. Tambahan pula, mengenalpasti akan kes4hihan status sebuah hadith adalah penting kerana Nabi SAW telah meng4ncam terhadap orang-orang yang melakukan pendvstaan terhadapnya dan juga kalamnya (hadithnya). Sebagaimana sabda Nabi SAW:

Maksudnya: “Sesiapa yang menyampaikan daripadaku sesuatu hadith yang pada sangkaannya adalah dust4 maka dia adalah termasuk dalam kalangan pendust4.” [Lihat: Muqaddimah Sahih Muslim]

Akhirnya, semoga Allah SWT menjadikan kita orang yang cintakan ilmu serta memberi kita kefahaman di dalam agama ini dan memelih4ra kita daripada melakukan kes4lahan dalam menyampaikan hadith Nabi SAW. Amin.

Wallahua’lam

Sumber Dan Rujukan

CikguKing

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Teling4 Berdengvng Petanda Rasullullah Rindu Kita -Semak Penjelasan Dari Mufti WP-"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*