“Biasa meriah menjelang senja” Ini Yg Berlaku Kpd Rumah p0ndan selepas Long Tiger dit4ngkap

SUNGAI PETANI: Rumah sewa berpagar diduduki lelaki menyerupai wanita yang dipercayai menjadi tempat persembunyian Long Tiger di Kampung Jalan Kebun Tebu di sini, yang lazimnya ‘meriah’ tiba-tiba menjadi sunyi sejak 10 hari lalu.

Kampung tersebut terletak di belakang Pekan Cina Lama, di Jalan Kuala Ketil dan hanya berjarak kira-kira dua kilometer dengan pekan Sungai Petani.

Seorang penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Salmah berkata, rumah itu sebelum ini kerap dikunjungi rakan lelaki berperwatakan wanita berkenaan terutama pada waktu malam.

RUMAH yang dipercayai menjadi tempat Long Tiger bersembunyi sebelum dit4han pol1s di Kampung Jalan Kebun Tebu, Sungai Petani, Kedah. – UTUSAN/OTHMAN YAHAYA

“Kebiasaannya rumah itu mula dipenuhi rakan p0ndan terb4bit menjelang senj4 dengan pintu dan tingkap dibiar terbuka selain sebahagian besar lampu di dalam rumah itu dinyalakan. Bagaimanapun sejak 10 hari lalu, rumah itu dilihat tidak meriah seperti selalu termasuk sering berkunci dan hanya lampu di dapur sahaja dibiarkan menyala,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Semalam, Long Tiger atau nama sebenarnya Abdul Hamim Ab. Hamid, 32, dit4ngkap ketika sedang bersembunyi di sebuah rumah di sini pada pukul 3.15 petang.

Ketika dit4ngkap, lelaki berkenaan mengalami beberapa keceder.aan selepas tergel1ncir dari bvmbung rumah ketika cuba mel4rikan diri sebaik menyedari kehadiran pihak berkuasa.

Pada 15 Disember lalu, lelaki berketurunan Rohingya itu bertind4k meloloskan diri dari lok4p Mahkamah Majistret Tangkak melalui pintu hadapan ketika sedang menunggu proses perbic4raan di bawah Sek5yen 388 kerana pemer4san.

Sementara itu, seorang lagi penduduk yang engg4n dikenali berkata, dia h4iran apabila anak lelakinya yang berusia 11 tahun beberapa kali memberitahu dil4rang oleh pondan itu bermain di sekitar rumahnya.

“Sebelum ini kanak-kanak di sini beb4s bermain di mana sahaja kerana kampung ini hanya mempunyai 10 buah rumah penduduk keturunan Melayu, tiga buah keluarga India manakala keluarga Tionghua banyak mendiami di laluan masuk utama ke sini,” katanya.

Mahu Lari Ke Indonesia atau Thailand

Johor Bahru: Lelaki Rohingya dikenali sebagai Long Tiger atau nama sebenar Abd Hamim Ab Hamid, 33, yang mel0loskan diri dari lok4p Mahk4mah Majistret Tangkak, pada 15 Disember lalu, dipercayai dalam perjalanan melarikan diri ke negara jiran sebelum dit4han di Jalan Kuala Ketil, Alor Setar, Kedah, semalam.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, b4nduan itu turut dib4ntu oleh dua individu lain untuk mel4rikan diri ke Kedah.

“Hasil sias4tan polis membuat t4ngkapan susulan ke atas dua lelaki berusia 36 dan 38 tahun yang dipercayai bersek0ngkol dengan suspek di sekitar Batu Pahat, antara jam 7.25 malam hingga 3 pagi tadi.

“Mereka dipercayai membantu suspek dengan mem0tong gar1 selain membeli kad sim sebelum mel4rikan diri ke utara negara.

“Polis percaya Long Tiger yang mel4rikan diri ke Kedah dalam perjalanan keluar dari negara ini, sama ada ke Thailand dan Indonesia,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor, di sini, hari ini.

Beliau berkata, sias4tan dijalankan mengikut Sek5yen 223/224 K4nun Keseks4an, yang jika s4bit kesal4han boleh dihuk0m penjar4 selama dua tahun atau dend4 atau kedua-duanya.

Media sebelum ini melaporkan Long Tiger yang berjaya dit.ahan semalam, didapati menyembunyikan diri di rumah seorang p0ndan di Jalan Kuala Ketil, dekat sini.

Ketika dit4han kira-kira jam 3 petang itu, Long Tiger dikesan sekali lagi cuba mel4rikan diri dengan mem4njat bmbung namun tergel1ncir j4tuh di lantai dapur rumah.

Untuk rekod, Long Tiger melol0skan diri melalui pintu utama Mahkamah Majistret Tangkak sebelum perbicaraan bermula pada 15 Disember lalu, kira-kira jam 11.55 pagi.

Sejak kehil4ngannya, Long Tiger menjadi burvan polis selain peguam mewakilinya, Datuk Sharudin Ali turut men.arik diri daripada mewakilinya.

Dua anggota polis turut dig4ntung tugas bagi membantu sias4tan berhubung ins1den berkenaan kerana disyak1 terb.abit secara langsung atas kesal4han cu41 sehingga menyebabkan t4hann itu mel4rikan diri.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "“Biasa meriah menjelang senja” Ini Yg Berlaku Kpd Rumah p0ndan selepas Long Tiger dit4ngkap"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*