Kec0h duit pelanggan bank ‘hllang’ dalam tiga bank. Ini senarai bank yg terlib4t

PETALING JAYA: Orang ramai mulai cem4s selepas beberapa pengguna akaun bank dalam negara mendakw4 bagi wang simpanan mereka ‘les4p’.

Memetik ci4pan Jabatan Netizen Malaysia di laman Twitter, pelanggan bank yang mendapati baki wang simpanan mereka menjadi neg4tif adalah daripada bank Malayan Banking Bhd. (Maybank), Kumpulan CIMB Berhad dan RHB Bank Berhad.

Beberapa tangkap layar menunjukkan beberapa individu meng4du nasib mereka apabila mereka tidak dapat membuat transaksi serta wang simpanan gag4l dikeluarkan menerusi mesin pengeluaran wang automatik (ATM).

Menurut Nur Fauziana Mohd. Fauzi, duitnya dalam bank tIdak boleh dipindahkan atau dikeluarkan seolah-olah disek4t.

“Kami bukan kaya, nak makan guna duit mana, duit di tangan dah habis, teruuk punya bank,” katanya kecew4.

Terdapat pengguna yang berangg4pan mas4lah ini timbul susulan k3s Genting Hong Kong yang kini menghadapi mas4lah kewangan.

Terdahulu, ketiga-tiga bank yang didakw4 terlib4t dijangka menerima kesan besar kerana mereka adalah pemivtang tidak berc4gar utama Genting Hong Kong dengan jumlah pinjaman berjumlah RM2.51 bilion.

Meluahkan rasa tidak pu4s hati, Azlina Manaf ralat apabila pihak bank gag.al dihubungi untuk mendapatkan penerangan mengenai mas4lah yang timbul.

“Kenapa tiba-tiba baki dalam akaun jadi neg.atif, mana duit simpanan pergi, hubungi pihak bank sampai nak p4tah jari tidak diangkat,” ujarnya.

TANGKAP layar menunjukkan beberapa individu meng4du nasib tidak dapat membuat transaksi serta wang simpanan g4gal dikeluarkan menerusi mesin pengeluaran wang automatik (ATM).

Dalam pada itu, ada pengguna yang berkongs1 tangkap layar komen yang dibalas oleh admin sebuah bank di laman Facebook meminta pengguna yang mengalam1 mas4lah tersebut untuk hubungi pihak bank menerusi kiriman mesej (PM) bagi mendapatkan penjelasan lebih lanjut.

Sementara itu, CIMB memberi jawapan, pihaknya menyedari berhubung masalah pemerosesan yang memb4bitkan jumlah pemegang akaun yang kecil.

Menurut bank itu, pelanggan yang terlibat dikatakan menerima salinan kredit ke akaun masing-masing.

“Kami cuba memanggil kesemua pelanggan yang terlibat bagi memastikan penyelesaian yang adil dan terurus.

“Pelanggan-pelanggan yang terkesan boleh menghubungi pihak bank di talian 03-22956188 bagi mendapatkan penjelasan dan perbincangan lanjut,” menurut CIMB.

sumber: utusan

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Kec0h duit pelanggan bank ‘hllang’ dalam tiga bank. Ini senarai bank yg terlib4t"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*