Bekas Mufti Ded4h Istilah ‘payung emas’ adalah hadis p4lsu. Ini reaksi Ustazah Asma

SHAH ALAM – Istilah ‘payung emas’ yang akan diperolehi wanita sekiranya membenarkan suaminya berpoligami berikutan ia sunnah Rasulullah SAW merupakan hadis p4lsu.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, hu.kum atas sesuatu perkara berdasarkan zahir ia sunnah atau tidak perlu melihat kepada m4slahat perkara itu.

“Begitu juga dengan polig4mi.

Terkadang ia menjadi perlu dan terkadang tidak perlu bahkan boleh jadi menz4limi.

“Huk.um polig4mi itu sendiri boleh jadi harus, sunat dan h4ram.

Tidak menjadi kesal4han bagi isteri untuk mempertik41kan kepu.tusan suaminya untuk berpolig4mi dengan mel4rangnya atas sebab keperluan.

“Berbincang dengan baik, beri nasihat dan pandangan demi mengelakkan berlakunya kez4liman dan penind4san terhadap hak isteri dan anak-anak,” katanya dipetik dari laman Twitter pada Selasa.

Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan seorang wanita mengenai d4kwaan isteri akan ke nerak4 kerana men3ntang polig4mi yang dikatakan sunnah Rasulullah.

Zulkifli berkata, sikap sebagai Muslim adalah tidak menent4ng sebarang sy4riat ALLAH SWT dalam keadaan tertentu mengikut keperluan yang sudah pasti ada hikmahnya.

Namun katanya, sikap menggunakan agama untuk kepentingan individu sehingga mengabaikan hak-hak lain seharusnya ditol4k

Dalam pada itu, pendakwah terkenal Ustazah Asma mel4hirkan rasa syukur dengan pencerahan tersebut

“Alhamdulillah, semoga dengan pencerahan ini, kita lebih berhati-hati berkata atau menulis berkaitan poligam1, daripada dulu saya konsisten menyatakan bahawa ia adalah p4lsu, namun tetap pihak-pihak guna pakai, kadang dengan nada bergurau.

” Bahkan selalu diingatkan kepada lelaki yang ingin berpolig4mi, jangan mem4ksa isteri dengan mengingatkan tentang besarnya ganjaran itu ini, paks4 terima atas nama t4qdir dan jodoh, jika anda sebenarnya tidak mampu, tambah pula isteri tidak mahu, isteri telah berikan khidmat yang sehabis mampu, maksudnya tiada sebab kukuh syara’ atau tidak sihat hingga tak mampu memenuhi keperluan b4tin, atau tidak dapat h4mil.

“Mudahan si isteri dapat pahala dan Syurga atas sab4rnya men4han d3rita, bimb4ng suami pula tiada di syurga atas sebab berlaku z4lim. Z4lim ni pula memang kena bah4s lagi, ramai yang rasa dia tak buat z4lim sebab isteri tak bersuara, suami seolah boleh guna kuasanya atas alasan wajib ditaati. Jika suami dah cuba sehabis baik, namun isteri tetap tidak mampu terima, maka tidaklah z4lim lagi.

Ingatlah meny4kiti hati saudara muslim itu perbuatan dil4rang, s4kitkan hati kawan-kawan pun diberi dos4, ini hati isteri yang terlalu banyak berkorb4n. Data kelahiran anak lelaki di Malaysia masih ramai lagi lelaki berbanding perempuan, jika nak buat alasan sebab nak berikan peluang pada wanita lain, itu juga perlu diperhalusi.

Beginilah, memang ada polig4mi yang harmoni, boleh dijadikan contoh kepada Ummah. Biasanya suami ni memang seorang yang luar biasa usaha untuk berikan yang terbaik dalam pelbagai segi, juga yang ada ikhtiar merawat hati isteri pertama dan anak-anak secara berterusan.

Paling utama adalah benar-benar ikut cara Nabi SAW. Kenapa setelah kew4fatan Saidatina Khadijah baru Nabi mula polig4mi, pada usia 53 tahun dan ke atas, semua tu dihalusi. Dengan siapa yang dinikahi, atas dasar apa dan lain-lain. Memang bila dikaji, apa yang Nabi SAW lakukan ada hikmah besar. Maka yang ingin bernikah lagi dengan alasan sunnah Nabi SAW, palingg penting cara pelaksanaan juga diikuti. Hadis berkaitan Nabi SAW tidak setuju Anakanda Fatimah R.A untuk dimadukan adalah Sahih.

Bahkan tidak berdos4 isteri yang menol4k keinginan suami berpoligam1 atas sebab tertentu.. petikan daripada artikel pada link dibawah :

“Ini termasuklah untuk menceg4h daripada menyakit1 hati isteri dan mengakib4tkan gangguan berlebihan apabila isteri itu ditimp4 peny4kit cemburv. Ini berdalilkan sebuah hadis daripada al-Miswar bin Makhramah RA bahawa Rasulullah ﷺ berkhutbah di atas minbar:

إِنَّ بَنِي هِشَامِ بْنِ المُغِيرَةِ اسْتَأْذَنُوا فِي أَنْ يُنْكِحُوا ابْنَتَهُمْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَلاَ آذَنُ، ثُمَّ لاَ آذَنُ، ثُمَّ لاَ آذَنُ، إِلَّا أَنْ يُرِيدَ ابْنُ أَبِي طَالِبٍ أَنْ يُطَلِّقَ ابْنَتِي وَيَنْكِحَ ابْنَتَهُمْ، فَإِنَّمَا هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي، يُرِيبُنِي مَا أَرَابَهَا، وَيُؤْذِينِي مَا آذَاهَا

Maksudnya: “Sesungguhnya Bani Hisyam bin al-Mughirah meminta izin kepadaku agar aku menikahkan anak wanita mereka dengan Ali bin Abu Thalib, namun aku tidak mengizinkan kepada mereka, aku tidak mengizinkan kepada mereka, aku tidak mengizinkan kepada mereka! Kecuali jika Ali bin Abu Tolib mencer4ikan anakku lalu menikahi anak wanita mereka. Sesungguhnya anakku (Fatimah) adalah bahagian dariku, aku merasa senang dengan apa sagaja yang menyenangkannya dan aku merasa s4kit atas semua yang meny4kitinya.”

Riwayat al-Bukhari (5320) dan Muslim (2449)

Berkata Imam Ibn Hajar al-Asqalani: “Dan sebab padanya (lar4ngan ke atas Ali untuk berpolig4mi semasa pernikahan dengan Fatimah) seperti mana yang telah disebut dahulunya dalam (bab) manaqib (Fatimah) bahawa beliau telah ditimp4 (uji4n) kehilangan ibunya (Khadijah) kemudian saudari-saudari perempuannya, seorang demi seorang, sehingga tiada siapa yang tinggal untuk beliau mengadukan isu-isu kerahsiaan (rumah tangga) supaya melegakan perasaan akibat cemb.uru.”

Ibn Hajar juga membawa riwayat al-Zuhri yang menyebut sabda Rasulullah ﷺ:

وَأَنَا أَتَخَوَّفُ أَنْ تُفْتَنَ فِي دِينِهَا يَعْنِي أَنَّهَا لَا تَصْبِرُ عَلَى الْغَيْرَةِ فَيَقَعُ مِنْهَا فِي حَقِّ زَوْجِهَا فِي حَالِ الْغَضَبِ مَا لَا يَلِيقُ بِحَالِهَا فِي الدِّينِ

Maksudnya: “Dan aku risav bahawa agamanya (yakni Fatimah) akan ditimp4 uji4n fitn4h,” yakni Fatimah menjadi tidak sabar kerana cem.buru lalu berlaku sesuatu yang tidak layak pada darjat beliau pada agama daripada beliau semasa m4rah.”

Rujuk Fath al-Bari (9/329)

Bacaan penuh :

https://muftiwp.gov.my/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/3742-al-kafi-1398-hukum-isteri-melarang-suami-berkahwin-lain

Kenapa ia terlalu s4kit ?

Banyak sebab. Antaranya..

Kebanyakan pasangan muda daripada awal nikah, bermula kosong dengan kehidupan yang sus4h dan payah, l4hirkan seorang demi seorang, diasuh dididik hingga dewasa, penat lelah tak boleh bayangkan, namun tiba saatnya dah mula dapat melepaskan lelah sedikit demi sedikit, nak menikmati kehidupan yang damai, anak dah membesar, menunggu masa untuk bermenantu dan bercucu, tiba datang uji4n kasih dan perhatian perlu dikongs1, waktu dan perancangan semua perlu berbahagi, ia adalah satu uji4n yang sangat berat

Memang tidak menid4kkan tentang isteri kedua juga ada hak, namun tetap tak boleh tuntut yang sama, contohnya bab harta sepencarian pun dah berbeza, isteri pertama dah boleh buat tuntuan dalam tempoh nikah, Islam agama yang sangat teliti, menjaga hak semua pihak.

Suamj yang kalian nikahi, lagi pula pada umur yang tertentu, dia dijaga dirapi selama ini oleh sang isteri yang setia, sebab itu si suami dilihat menawan, didoakan dan diberikan sokongan tidak berbelah bagi, hingga si suami dilihat kecukupan. Isteri yang baru hadir, harus mengerti dengan sebenarnya, kenapa sus4hnya yang pertama ini untuk berlapang dada, bukan tidak redh4 pada Ilahi, namun luk4nya pada manusia yang dipercayai dan dicintai.

Kerana itu, bagi wanita yang tidak mampu hidup berpolig4mi, hingga memberikan tekanan em0si dan ment4l, s4kit pula dah bertambah, hingga dar4h tinggi dan lain-lain. Maka bukan menjadi satu lakn4t Allah, jika wanita ini mohon dilepaskan.

Daripada pengalaman saya di Jabatan Agama Islam menguruskan pasangan polig4mi, kebanyakan isteri pertama yang ingin dilepaskan, bukan faktor utama kerana benc1 polig4mi, mereka faham tentang huk.um, atau sebab tidak redha dengan taqdir, namun demi mencari ketenangan dan kedamaian hidup di hujung usia, saat hati dah tak kuat nak berper4ng dengan perasaan sendiri.

Allahu Akbar, memang kita akan jumpa ada isteri pertama yang sangat sabar dan tenang, yang selalu menutupi keduk4an dengan senyuman, begitu juga isteri kedua ketiga dan keempat yang begitu sabar dan redha dengan keadaan dan h2mpitan yang perlu selalu mengalah itu dan ini. Memang seolahnya dunia seperti lebih berpihak kepada yang pertama hingga kadang ramai yang kedua ketiga keempat menderit4, sebab itu penting sangat, sebelum nikah dibuat dengan baik, jumpa isteri pertama, tanya daripada hati wanita kepada wanita. Bahkan memang ada, wanita yang ingin mencarikan suaminya isteri, memang ada yang sangat terbuka, manusia kan berbeza, perasaan pun berbeza. Ada yang cmburunya sangat rendah.

Itulah pernikahan, monogami juga tidak lepas daripada uji4n demi uji4n, apatahlagi poligami. Si suami jangan hanya menuntut redha daripada isteri dan anak-anak, kalian juga kena redha dengan ketidakmampuan isteri dan anak-anak untuk menerima apa yang berlaku dengan selapang dada. Sebelum meminta, berilah dulu, kerana bahagia yang dibina adalah atas banyaknya luk4 orang yang banyak berk0rban dalam hidup kamu.

M4af salah sil4p dalam tulisan ini, isu sen.sitif yang sentiasa ulasannya tidak akan berakhir dengan baik untuk semua pihak.

kredit: FB Asma’ binti Harun

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Bekas Mufti Ded4h Istilah ‘payung emas’ adalah hadis p4lsu. Ini reaksi Ustazah Asma"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*