“Anak-Anak Adalah Pinjaman” Perkongslan Ustazah Asma Mengenai Kisah Rayan Buat Ramai Tersentvh

Sejak 2 hari lepas, nama Rayan telah trending di media sosi4l terutamanya laman Twitter apabila kisah seorang kanak-kanak asal Maghribi berusia 5 tahun yang terj4tuh ke dalam perigi berkedalaman 32 meter.

Operasi menyel4mat telah berlangsung selama 100 jam dan selepas 5 hari berada di bawah perigi, Rayan berjaya dibawa keluar malam tadi waktu Malaysia.

Dilaporkan telah meningg4l dunia

Namun, menerusi laporan dari Astro Awani mengambil sumber dari media tempatan, usaha yang dilakukan tidak dapat menyangkali kekuasaan Allah S.W.T apabila pihak Istana Diraja Maghribi memaklumkan yang Rayan Awram telah meningg4l dunia.

Berikut perkongslan dari Ustazah Asma Harun

TENANGLAH DUHAI IBU BAPA RAYYAN, ANAKANDA KALIAN SEDANG BERADA DI SYURGA

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

Maksudnya: “Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya kami dikembalikan.”

Lulvh jlwa mendengarkan perkhabaran bahawa anakanda Rayan Awram dari Maghribi yang terperangkap lebih 70 jam dalam lubang perigi sedalam 32 meter telah pergi menemui Allah SWT.

Kita percaya semua pihak telah bertungkus lumus melakukan yang terbaik dalam operasi menyelamatkannya namun tiada siapa yang dapat menandingi kehendak Allah SWT. Sungguh, ia sebuah kenyataan yang suk4r untuk dihadapi oleh seluruh keluarga, namun di sana pasti ada hikmah besar yang akan menanti.

Saat ini, teringat kepada sebuah hadis Nabi Muhammad SAW yang menyebutkan bahawa kanak-kanak yang meningg4l dunia semasa kecil akan berada di dalam syurga asbab diri mereka masih suci tiada dos4. Subhanallah.

Dalam suatu peristiwa, Rasulullah SAW dibawa malaikat untuk melihat suasana di dalam Syurga. Antara yang baginda lihat ialah seorang lelaki tinggi yang di sekeliling dipenuhi kanak-kanak. Malaikat menerangkan kepada Nabi:
وَأَمَّا الرَّجُلُ الطَّوِيلُ الَّذِي فِي الرَّوْضَةِ فَإِنَّهُ إِبْرَاهِيمُ صلى الله عليه وسلم وَأَمَّا الْوِلْدَانُ الَّذِينَ حَوْلَهُ فَكُلُّ مَوْلُودٍ مَاتَ عَلَى الْفِطْرَةِ ‏

Maksudnya: Adapun lelaki yang tinggi itu di dalam Raudhah ialah Ibrahim SAW, dan sekeliling baginda itu ialah wildan (anak yang meningg4l dunia pada waktu kecil). Maka semua yang dilahirkan pada waktu kecil itu mat1 di atas fitrah (yakni Islam dan dimasukkan ke dalam syurga).
(HR al-Bukhari)

Hadis ini menunjukkan bahawa anak-anak yang meningg4l pada waktu kecil dalam penjagaan Nabi Ibrahim AS di dalam syurga.

Dalam sebuah hadis yang lain pula, dinyatakan bahawa;
Daripada Abu Hassan RA:
عن أبي حسان قال : قلتُ لأَبِي هُرَيْرَةَ : إنَّه قَدْ مَاتَ لِي ابنانِ ، فَمَا أَنْتَ مُحَدِّثِي عَنْ رَسُولِ اللهِ بِحَدِيْثٍ تُطَيِّبُ بِهِ أَنْفُسَنَا عَنْ مَوْتَانَا ؟ قالَ : نَعَمْ ، صِغَارُهُم دَعَامِيْصُ الجَنَّةِ ، يَتَلَقَّى أَحَدُهُم أَبَاهُ – أَوْ قَالَ أَبَوَيْهِ – فَيَأْخُذُ بِثَوْبِهِ ، – أَوْ قَالَ بِيَدِهِ – كَمَا آخُذُ أَنَا بِصَنَفَةِ ثَوْبِكَ هذا ، فَلا يَتَنَاهَى حتى يُدخِلَه اللهُ وَأَبَاهُ الجَنَّةَ

Maksudnya: Aku bertanya kepada Abu Hurairah tentang keadaan dua anakku kecilku yang telah meniggal dunia, “Boleh tidak engkau menyampaikan kepadaku satu hadis daripada Rasulullah SAW yang boleh memujuk jiw4-jiw4 kami kerana kem4tian ini?” Jawab Abu Hurairah, “Boleh, anak-anak mereka ialah Da’amis Syurga. Salah seorang daripada mereka menemui ayah mereka, atau ibu bapa, lalu menarik bajunya, atau menarik tangannya, seperti aku menarik hujung jahitan bajumu ini. Anak itu tidak akan melepaskannya sehingga Allah memasukkannya dan ibu bapanya ke syurga.”
(HR Muslim)

Subhanallah, Allahuakbar.

Ini sebuah perkhabaran yang menenangkan buat kedua ibu bapa Rayan, juga buat semua ibu bapa yang telah kehil4ngan anak semasa mereka kecil. Zahirnya seperti Allah sedang menguji dengan dug4an yang berat, namun hakikatnya Allah sedang mengganjarkan syurga buat mereka. Allahu Allah.

Mari bersama mendoakan agar anakanda Rayan dan seluruh umat Islam yang telah kembali kepada Yang Maha Pencipta mendapat keampunan dan rahmat Allah SWT.
اَللهُمَّ اغْفِرْلَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ

Maksudnya: “Ya Allah, ampunilah, rahmatilah, kurniakanlah kesejahteraan dan ampunkanlah dia.”
وَاَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مَدْخَلَه وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرْدِ وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ اْلاَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ

Maksudnya: “Dan muliakanlah kedatangannya, luaskanlah tempatnya. Mandikanlah dia dengan air salji lagi sejuk. Bersihkanlah dia dari segala kesal4han sebagaimana Engkau bersihkan baju putih dari kot0ran.”
اَللَّهُمَّ اجْعَلْ قُبْرَهُ رَوْضَةً مِنْ رِيَاضِ الجِنَانِ، وَلَا تَجْعَلْ قُبْرَهُ حُفْرَةً مِنْ حُفَرِ النِّيْرَانِ

Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah kubu.rnya s4lah satu daripada taman-taman syurga-Mu.”
Semoga keluarga anakanda Rayan terus tab4h dan redha menerima ketetapan Allah SWT. Mudah-mudahan kita semua bersatu kembali di syurga Allah SWT.
ASMA’ BINTI HARUN
#UAHSahabatDuniaAkhirat

Rujukan:

https://muftiwp.gov.my/…/1307-al-kafi-371-keadaan-anak…

Anak-anak adalah pinjaman

Berikut pula tulisan di petik dari FB Syahr Mus4fir buat ramai tersentuh..

“Rayan yang berusia 5 tahun terj4tuh ke dalam lubang perigi itu sejak Selasa, kedalamannya 32 meter pada saiz 20-30 cm sahaja itu semestinya memberi imp4k besar kepada tu.buh b4dannya. Secara menusiawi tulang boleh p4tah, anggota bad4n boleh ceder4 dan meng4kibatkan luka-luka luaran. Boleh bayangkan keadaan j4tuh, Rayan pasti meront4 atau seumpamanya.

“Kedalaman itu pula memberi imp4k kepada kesuk4ran mendapatkan oksigen, tak boleh bern4fas dengan baik ditambah pula mungkin bahagian dad4nya luk4, dih1mpit, tul4ng p4tah atau sebagainya. Tak pel1k apabila diberitakan ada organ dalaman yang berhenti berfungs1 atau sebagainya disebabkan kekurangan oks1gen atau berlaku pend4rahan. Tak pel1k juga jika berlaku j4ngkitan kum4n dan sebagainya.

“Kita di seluruh dunia merasai s4kitnya Rayan berada di bawah sana, umurnya 5 tahun berada seorang diri dalam gel4p gelita dalam keadaan s4kit, sus4h naf4s, kelap4ran, h4us dan kepenatan selepas men4ngis. Allahu…. Menyentuh hati, menitis air mata apabila fikir. Satu dunia mendoakan Rayan dapat diselamatkan dalam keadaan hidup, tetapi Allah merancang agar Rayan dikembalikan kepadaNya dan kita kena redha.

“Bukan orang berhampiran bandar Chefchaouen, Maghribi/Morocco saja yang men4ngisinya, tetapi seluruh dunia. Pemerg1annya diratapi. Kalau kita yang takde pertalian apa-apa ini boleh rasa s4kit begini, ibunya ayahnya keluarganya berlebih-lebih lagi rasa s4kit. Perigi tu akan jadi nightmare buat sekeluarga.
32 meter tu, macam bangunan 6 tingkat kan. Ya Allah.. 4 hari Rayan di situ. Rayan ‘diselamatkan’ dalam keadaan mengiring tidak berny4wa. Ya Allah…

“Kita bersed1h sebab kita ni manusia.

“Tetapi Rayan sedang gembira dapat masuk syurga.

“Ibu bapa yang pernah kehil4ngan anak-anak kecil pasti faham situasi ini. Ayat pujukan yang merupakan hakikat. P4hit untuk ditel4n sekarang, tetapi manis pada pengakhiran akan datang.

“Saya men4ngis lagi, sebab saya makin faham anak-anak adalah pinjaman. Anak-anak saya itu Allah bagi pinjam untuk saya dan isteri tatang, jaga dan kasih sayang.
Tak tahu hari ini, esok, lusa atau bila, Allah nak ambil semula. Sebagaimana Rayan, umur 5 tahun dah dipanggil.

“Membuatkan saya lebih menghargai, mensyukuri dan lebih mat4ng. Masa yang ada ini Allah bagi pinjam, saya nak jadi ayah yang lebih baik lagi. Ibu bapa Rayan tak nak Rayan pergi tetapi dah Allah kata kena pergi, tiada siapa mampu hentikan. Kita pun sama, takde apa yang mampu menghalangi.
Dalam masa yang diberi ini saya mahu jadi seorang ayah yang lebih baik lagi. Anak-anak kita yang kita sayang tu, semuanya milik Allah SWT. Tak ada seorang pun milik kita. Allahu….. Rahimah AR Zawjah Rahimah Ab.Rahman

“Lihat bagaimana seorang anak bernama Rayan cuba diselamatkan. Ratusan mungkin ribuan orang terlibat, membantu, korek tanah, bla bla bla. Bukan ibu bapanya saja yang kena bertindak untuk menyelamatkan, tetapi jutaan orang terlib4t termasuklah mendoakan.

“Hakikatnya nak membesarkan anak walaupun hanya seorang, bukan terletak pada ibu bapanya saja. Tetapi melibatkan ramaiiiiii orang. Mendidik, mengasuh, pelbagai lagi termasuk menjaga keselamatan. Seperti kata bidalan, it takes the whole village to raise a child. Not just his/her parents, but the whole village.

“Peritiwa dan pemergian Rayan ini jutaan iktib4r kepada KITA.

FB Syahr Musafir Syahr Musafir II Ahad 06/02/2022

Nama trending di media sosi4l

Media sosi4l Malaysia juga telah trending dengan nama Rayan apabila kebanyakan mereka menz4hirkan rasa duk4cita susulan pemergian kanak-kanak tersebut.

Mana tidaknya, hampir seluruh dunia mengikuti perkembangan misi menyelamat kanak-kanak berkenaan yang telah disiarkan secara langsung setelah pihak penyelamat berjaya mengesan keberadaan Rayan.

Untuk makluman, kanak-kanak itu dilaporkan terj4tuh ke dalam perigi berhampiran Kampung Ighran, di wilayah Chefchaouen, pada Selasa malam.

Pada awalnya, Rayan telah mengikuti bapanya untuk membaik pulih sebuah perigi kering berdekatan kawasan rumah. Ketika bapanya menyelesaikan kerja, dia mendapati kanak-kanak tersebut tiada.
Setelah puas mencari, dia menyedari anaknya telah terj4tuh ke dalam perigi berukuran 25 sentimeter dengan kedalaman 30 meter ke bawah lalu segera mendapatkan pertolongan.

Air dan oks1gen telah dibekalkan ke bawah bagi memastikan kanak-kanak tersebut dapat bertahan sementara misi menyelamat dijalankan. Namun, Allah lebih menyayanginya dan khabar pemerg1an Rayan Awram telah ditangisi jutaan orang.

Sumber: Astro Awani, Twitter, Twitter @aljazeeraenglish

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "“Anak-Anak Adalah Pinjaman” Perkongslan Ustazah Asma Mengenai Kisah Rayan Buat Ramai Tersentvh"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*