Kem4tian Tangmo Telah Terbukti, Akhirnya Lima Rakan Yang Menaiki Bot Bakal Didakwa

Bangkok: Kesemua lima individu yang menaiki bot laju bersama pelakon Nida Patcharaveerapong atau dikenali sebagai Tangmo Nida berkemungkinan menghadapi pertud.uhan kecua1an yang membawa kepada kem4tian mangs4.

Bangkok Post melaporkan, sumber polis memberitahu, mereka juga disyak1 memberi kenyataan p4lsu kepada polis.

Lima rakan Nida itu adalah pengurus Tangmo, Idsarin ‘Gatick’ Juthasuksawat: Wisapat ‘Pasir’ Manomairat; Nitas ‘Job’ Kiratissoothisathorn; pemilik bot, Tanupat ‘Por’ Lerttaweewit dan Phaiboon ‘Robert’ Trikanjananun.

Tanupat dan Phaiboon sudah pun didakw4 kerana mengendalikan kapal tidak berlesen dan kecu4ian yang membawa kepada kem4tian.

Bukti baharu muncul apabila Bahagian Penind4san Jenay4h Teknologi (TCSD) mengesan telefon bimbit Tanupat.

Berdasarkan kandungan dalam peranti itu, Tanupat mengaku kepada sal4h seorang daripada beberapa individu yang dia memberitahu Phaiboon memandu bot laju ketika Nida terj4tuh, kata sumber di Wilayah Polis Wilayah 1, pada Rabu lalu.

Menurut sumber, disebabkan kekurangan pengalaman dalam mengendalikan bot, Phaiboon dilaporkan hil4ng kaw4lan dan menyebabkan Nida yang berada di belakang untuk berpaut pada Wisapat kerana bimb4ng dia akan j4tuh ke dalam sungai

Bimbang terj4tuh ke dalam sungai, Wisapat memaklumkan dia goy4ngkan kaki, menyebabkan Nida terj4tuh ke sungai hingga paha kanan Nida terkena bilah bot.

Polis akan memanggil kelima-limanya untuk menghadapi pertudu.han kecu4ian yang membawa kepada kem4tian dan memberikan kenyataan p4lsu kepada penyi4sat.

Satu lagi sumber yang juga anggota pasukan Polis Wilayah 1 menyi4sat kes Nida berkata, Nitas memberikan kenyataan berc4nggah mengenai cara bot itu dikendalikan pada malam itu.

Dia adalah satu-satunya s4ksi yang memberitahu penyi4sat bot itu ‘ters3ntak’ secara tiba-tiba, menyebabkan Nida terj4tuh ke dalam sungai.

Phaiboon juga satu-satunya saks1 yang g4gal menghadiri lakonan semula polis mengenai kejadian menggunakan bot laju model yang sama, dengan alasan mengal4mi tek4nan darah tinggi.

Dalam lakonan semula yang lain, polis merancang untuk menaiki bot sama di sungai untuk mensimulasikan perjalanan dengan cara seperti yang berlaku pada malam kejadian.

Ketua Wilayah Polis Wilayah 1, Jirapat Phumjit berkata, ia berdasarkan rekod sistem navigasi GPS di bot itu.

Terdahulu, polis mengesahkan Nida mennggal dunia akibat lem4s berdasarkan hasil pemeriksaan forensik.

Mister1 kem4tian pelakon Nida Patcharaveerapong atau dikenali sebagai Tangmo Nida terjawab apabila polis mengesahkan pelakon itu mennggal dunia akibat lem4s.

Ia hasil pemeriksaan forensik.

Polis sahkan Tangmo Nida mat1 lemas

Thai PBS World melaporkan, Pesuruhjaya Polis Wilayah 1, Jirapat Phumichit, berkongsl perkembangan kes kem.atian pelakon itu menerusi sidang media, Selasa lalu.

Menurut Jirapat, Nida mengalaml luk4 dalam pada kaki kiri mangs4 mungkin disebabkan oleh kipas bot tetapi forensik tidak memberikan sebarang petunjuk sama ada pelakon itu terj4tuh dari bot, atau ditol4k.

Beliau turut mended4hkan polis meneliti kenyataan lima rakan yang berada di atas bot yang sama dengan Nida.

“Setakat ini, mereka menyerahkan pakaian yang mereka pakai pada malam itu, sudah menjalani pemeriksaan fizikal dan menyediakan sampel as1d deoksiribonukleik (DNA) untuk analisis forensik,”katanya.

Berhubung luk4 dan leb4m yang ditemui pada lengan dan b4hu sal4h seorang daripada lima rakan Nida di dalam bot bersamanya, dikenali sebagai Job, doktor yang menjalankan pemeriksaan memberitahu media bahawa ia berlaku dalam tempoh lima hingga tujuh hari dan bukan disebabkan cak4ran kuku jari.

Seorang doktor pada sidang media berkata bahawa dia tidak bertanya bagaimana lelaki itu mendapat keced3raan, namun percaya bahawa ia disebabkan oleh objek ker4s dan bukan perg4duhan.

Jirapat berkata bahawa penyi4sat polis sudah memeriksa sistem navigasi GPS pada bot dan mendapatkan butiran perjalanan kapal termasuk kelajuan pelayarannya pada malam tr4gedi Khamis minggu lalu itu.

Pakar patologi di Institut Perubatan Forensik Hospital Besar Polis memberitahu media bahawa mereka tidak dapat mengesahkan sama ada Nida sudah membuang air kecil sebelum dia lem4s, seperti yang didakw4 rakan-rakannya, kerana may4t sudah di dalam air untuk waktu yang lama.

Pakar forensik, Prof Madya Dr Werasak Charaschaisri memberitahu PBS Thai bahawa luk4 dalam pada kaki mangs4 mungkin disebabkan oleh kipas bot, tetapi masih belum didedahkan sama ada luk4 itu, sebelum atau selepas bed4h si4sat.

Mengenai pasir yang terdapat di dalam paru-paru Nida, Dr Werasak menjelaskan dia masih bernafas ketika terj4tuh ke dalam sungai .

Katanya, ia kerana pasir boleh masuk ke dalam paru-paru ketika lem4s, dan arus di Sungai Chao Phraya menyebabkan p4sir boleh terampai di dalam air.

Oleh itu, mangs4 tidak perlu tenggelam ke dasar sungai untuk pasir masuk ke dalam paru-parunya.

Sementara itu, ramai penduduk tempatan meletakkan bunga di Jeti Pibulsongkram di wilayah Nonthaburi, hari ini, bagi penghormatan terakhir kepada mendiang pelakon berkenaan.

Sumber: Metro

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Kem4tian Tangmo Telah Terbukti, Akhirnya Lima Rakan Yang Menaiki Bot Bakal Didakwa"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*