‘Jgn Keterl4luan Sangat Nak Takvt’ – Ada Netizen Sampai Mimpi Tangmo, Ini Nasihat Ustaz Elyas Buat Ramai Mula Faham

Sudah dua minggu kes kem.atian pelakon Thailand, Tangmo Nida menjadi bualan h4ngat di media sosi4l. Biarpun terjadi di negara jiran, netizen Malaysia mengikuti rapat perkembangan kes ini sehinggakan majlis penghormatan mendiang yang diadakan pada hariJumaat hingga Ahad.

Jangan keterl4luan

Pendakwah dan penceramah televisyen tanah air, Ustaz Elyas Ismail mended4hkan dia ada menerima mesej daripada individu yang bermimpi tentang Tangmo.

Pesan Elyas, mimpi itu hadir berkemungkinan berpunc4 daripada psik.ologi gara-gara mengikuti perkembangan aktres itu. Katanya, jangan terlalu taku.t dan bimb4ng kerana itu hanya mainan tidur.

Baru-baru ini ada orang berkongs1 tentang dia mimpi Tangmo Nida iaitu artis terkenal di Thailand yang mat1 dalam kes yang sangat meny4yat h4ti dan mengejutkan.

Bagi kita orang Islam, kalau mimpi macam itu, kita jangan keterlaluan sangat nak t4kut, bimb4ng. Mungkin boleh jadi sebab kita banyak fikir, baca dan ikuti perkembangan kes tersebut. Maka, itu boleh menyebabkan kita mimpi.

Tak boleh ucap RIP

Dalam pada itu, Elyas turut menekankan kepada individu beragama Islam supaya tidak mengucapkan ‘Rest in Peace’ kepada seorang yang bukan Islam apabila berlaku kem4tian. Katanya lagi, ucapan tersebut seolah kita mendoakan kepada mendiang.

Bagi saya, jika kem4tian melib.atkan orang bukan Islam, seminat mana kita suka lakonan dan sayang dia, sama sekali kita tak boleh ucapkan RIP.

RIP itu macam doa, kita orang Islam tak boleh. Sekadar bersimpat1, berduk4cita atas apa yang berlaku, itu boleh. Moga kita dapat manfaat dan belajar sesuatu.

Terdahulu, Tangmo, 37, bersama lima orang lain menaiki bot laju di Sungai Chao Phraya dari Jambatan Krung Thon di Bangkok ke Jambatan Rama VII di Nonthaburi. Dia terj4tuh ke dalam sungai berhampiran jeti Pibul 1 di daerah Muang di wilayah Nonthaburi sekitar 10.40 malam pada 24 Februari lalu.

Ibu Tangmo Tiba2 Pengsan Depan Wartawan Dan P0lis. Netizan Kemudian B0ngkar Apa Yang Ibu Tangmo Telah Lakukan
Upacara pemak aman pelakon terkenal Thailand, Tangmo Nida akan berlangsung pada hari Jumaat (hari ini) hingga Ahad iaitu pukul 6.30 petang hingga 8.30 malam.

Saudara dan kenalan diberi peluang memberi penghormatan terakhir sebelum dibawa ke Gerej4 Liberty Bangkok untuk acara pemba karan ma yat.

Di kala orang sibuk mengadakan persiapan upacara pemakaman, ada satu d4kwaan yang kurang enak didengar mengenai ibu mendiang.

Ibu mendiang hadir, kesihatan kembali stabil

Menurut sumber, Kratik telah hadir ke upacara pemak4man tersebut lebih awal daripada waktu yang dijadualkan. Dia berada di upacara tersebut hampir 15 minit sebelum beredar. Difahamkan, pihak media cuba untuk menemu bual Kratik dengan mengajukan soalan sama ada Por dan rakan-rakannya (individu di dalam bot) akan datang ke upacara ini atau tidak. Tetapi wanita itu langsung tidak memberikan apa-apa respon dan terus meningg4lkan perkarangan gerej4 tersebut.

Selain Kratik, ibu mendiang iaitu Panida Siriyudthayothin turut hadir ke upacara pemak4man yang berlangsung sebentar tadi. Panida juga merupakan sal4h seorang individu yang akan membacakan ucapan penghormatan terakhir kepada anak perempuannya itu. Panida juga mendakw4 keadaan kesihatannya sudah beransur pulih.

Panida ‘pura-pura’ pengs4n depan media?

Ibu Tangmo iaitu Panida Siriyudthayothin mendakw4 dia pengs4n kerana tertek4n dengan soalan-soalan yang diajukan oleh wartawan mengenai ins1den yang menimp4 anak perempuannya itu.

Namun ramai yang mendakw4 Panida hanya ‘pura-pura’ pengs4n di hadapan orang ramai dan pihak polis.

Hal ini kerana, ada netizen mendakw4 melihat Panida keluar membeli-belah dengan memakai jam tangan milik Tangmo.

Susulan daripada itu, Panida men4fikan d4kwaan dia ‘pura-pura’ pengs4n, dakw4nya lagi, dia benar-benar mengalami anxiety dan tek4nan.

Pindah rumah, ambil barang berharga

Tidak terhenti di situ, ada juga dkwaan mengatakan Panida telah ‘pindah’ ke rumah Tangmo dan mengambil barangan berharga milik anak perempuannya itu. Panida bagaimanapun men4fikan dkwaan tersebut.

Dkwanya lagi, dia sendiri tidak berani tinggal di rumah tersebut kerana anak dan bekas suaminya telah meningg4l dunia.

Dekorasi berona putih

Jika diikutkan, upacara pemakaman Tangmo Nida yang berlangsung bermula hari ini hingga Ahad terbuka kepada keluarga, saudara-mara, rakan-rakan, media, para peminat dan orang awam tetapi disebabkan situasi pandemik, muatan di Gerej4 Methodist dihadkan kepada 1,500 orang sahaja.

Jadi ramai dalam kalangan peminat dan orang awam tidak berkesempatan memberi penghormatan terakhir buat pelakon berusia 37 tahun ini.

Oleh hal demikian, pihak yang bertanggungjawab memutu5kan supaya upacara pemakaman tersebut disiarkan secara live stream untuk tontonan para peminat.

Sementara di Instagram teman lelaki Tangmo iaitu Bird dan rakan baik mendiang, Amena ada berkongs1 beberapa foto persiapan sempena upacara pemakaman yang akan berlangsung bermula hari ini hingga Ahad.

Menerusi gambar dan video yang dik0ngsikan, kawasan gerej4 tersebut dihiasi dengan dekorasi bertemakan warna putih.

Turut dihiasi dengan bunga mawar sementara di tengah-tengah terdapat gambar mendiang Tangmo.

Sumber: TikTok @ustazelyasismail Via OhBulan.Com

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "‘Jgn Keterl4luan Sangat Nak Takvt’ – Ada Netizen Sampai Mimpi Tangmo, Ini Nasihat Ustaz Elyas Buat Ramai Mula Faham"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*