Tavke Jambu dan Anju tanya Yusuf Azmi berkenaan k3s melib4tkan Ebit Lew

BAGI meningk4tkan kesedaran kepada rakyat mengenai isu penyal4hgunaan media sosi4l, Rentak Sehati Sdn Bhd tampil bekerjasama dengan Cyber Security Malaysia di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) menerbitkan program Jari Nerak4 di platform YouTube.

Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Zahidi Zainul Abidin berkata, susulan kekurangan program didikan seumpama itu dalam media sosi4l, dia percaya usaha itu dapat mendidik masyarakat terutama golongan muda mengenai kesedaran penggunaan internet yang lebih positif selain memahami bahay4 jen4yah siber.

“Ini adalah program yang dapat mendidik masyarakat supaya berhati-hati menggunakan media sosi4l kerana ia menjadi saluran utama pengguna sekarang.

“Kami ucapkan tahniah kepada Rentak Sehati kerana menghasilkan program sebegini yang sekurang-kurangnya dapat memberi pengetahuan kepada masyarakat mengenai penggunaan media sosi4l,” katanya pada majlis pelancaran program realiti Jari Nerak4 di Subang Jaya, baru-baru ini.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif Cyber Security Malaysia, Datuk Dr Amirudin Abdul Wahab dan Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi.

Zahidi berkata, dia berharap lebih banyak syarikat produksi tampil dengan program didikan seperti Jari Nerak4.

“Kami harap lebih banyak syarikat produksi lain tampil menghasilkan program sebegini dengan kerjasama dari Cyber Security. Inisiatif ini juga diharapkan tidak terhenti di sini.

“Hari ini kita boleh lihat, jika media sosi4l dis4lah guna, ia boleh menyebabkan negara kita huru-har4,” katanya.

TAUKE berharap program ini mendapat smbutan dan diterima baik penonton di YouTube.
Dalam pada itu, pencet.us dan penerbit Jari Ner4ka, Tauke Jambu berkata, program yang dikendalikan bersama Zarina Anjoulie itu tercetvs selepas dia ditah4n gara-gara terp4lit fitn4h kes pemerdag4ngan manusia, pertengahan tahun lalu.

“Ketika itu, saya sangat s3dih dan hampir al4mi kemurungan. Jadi, saya banyak pohon petunjuk daripada Allah. Dari situ, terdetiknya ilham menghasilkan Jari Ner4ka.

“Kita sudah berada pada 2022. Jadi, kalau kita tidak memb3ndung mas4lah dalam media sosi4l, risau ia akan menjadi wab4k. Sebab kita boleh perhatikan masyarakat sekarang, kalau hendak kec4m, mereka tidak kira siapa. Sampaikan Yang di-Pertuan Agong dan Perdana Menteri pun menjadi mangs4 kec4man, usah cakap artis saja,” katanya.

Menurut Tauke, dia berharap Jari Nerak4 dapat mengubah pemikiran masyarakat dan bijak menggunakan media sosi4l selepas ini.

“Kita mahu masyarakat sentiasa berfikiran positif dalam setiap apa yang kami keluarkan dalam media sosi4l.

Contohnya, tidak kisah apa pun kami kongs1 dalam laman sosi4l, anda yang melihat fikir dulu sebelum meningg4lkan komen.

“Berdos4 atau tidak jika anda meningg4lkan komen sebegitu? Kadang-kadang kita tak sedar, ia boleh menggvris hati orang dan mengaklbatkan perbal4han orang ramai.

“Pendek kata, program ini bertujuan mengajar netizen yang tiada ad4b. Saya tidaklah tujukan pada semua. Ada juga netizen yang positif,” katanya.

Ditanya kenapa tidak menayangkan program itu di stesen televisyen, Tauke berkata, dia ada cuba mengetengahkan ideanya namun tidak diterima.

“Sebenarnya, saya sudah banyak menghantar idea saya ini. Tapi iyalah, saya kena sedar bahawa saya adalah Tauke Jambu. Tetapi ada juga program yang saya buat, diterima. Tak mengapalah, saya berasakan ada baik saya melakukan program saya sendiri. Saya sudah cuba berbicara dengan stesen TV. Saya faham penerimaan masing-masing. Mungkin stesen TV pun ada bajet tertentu,” katanya Jari Nerak4 bukan untuk mendapatkan pulangan kewangan semata-mata.

Lima episod sudah siap antara lain memaparkan temu ramah bersama Iqram Dinzly, Zed dan Pencetus Ummah (PU) Amin.

Episod pertama Jari Nerak4 mula ditayangkan di saluran YouTube Rentak Sehati semalam jam 8.30 malam.

Jari Nerak4: Episod 1/1 -TAUKE JAMBU dah mula tunjuk TARING!

Dalam program tersebut, Tauke ada juga meeminta pendapat Yusuf Azmi berhubung komen-komen dari netizan melibatkan saudara Ebit Lew

Yusuf Azmi menerangkan jika dkwaan dari netizan tersebut betul, ia akan menjadi alb, dan jika tidak betul akan menjadi fitn4h. Yusuf Aazmi juga menasihati netizan di luar sana supaya kes melibatkan Ebit Lew di serahkan kepada pihak berwajib untuk menjalankan si4satan

sumber:mg

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Tavke Jambu dan Anju tanya Yusuf Azmi berkenaan k3s melib4tkan Ebit Lew"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*