Keadaan Yasin Semakin Tervk Bila lsteri faiIkan Pencer4ian. Kenali Siapa Sebenarnya Isteri Kepada Penyanyi Yasin

Semua mengetahui kisah bekas ahli kumpulan Brothers iaitu Yasin Sulaiman, yang kini didkwa di mahk4mah.

Bekas penyanyi nasyid dan juga komposer, Muhammad Yasin Sulaiman berdepan hukvman gantvng sampai mat1 selepas didkwa di Makhmah Majistret Petaling Jaya atas pertudvhan menged4r dad*h jenis g*nja di kediamaannya pada 24Mac lalu.

Mengaku Tidak Bersalah

Pendkwaan mengikut akta diperuntukkan hukvman penjar4 seumur hidup atau hukvman gantvng. Sekiranya tidak dihukvm mat1 hendaklah diseb4t maksimum 15 sebat4n, jika sab1t k3$alah4n.

Selain itu, Yasin juga mengaku tidak bers4lah bagi satu lagi pertudvhan di hadapan hakim Norshila Kamaruddin di Makhamah Sesyen.

Yasin didkwa menanam 17 pokok ganj* di dalam pasu plastik berisi tanah merah, pada lokasi, waktu dan tarikh yang sama. Sebelum ini dia dit4han p0lis bersama 17 pasu pokok g*nja yang dipercayai dit4nam sejak dua bulan lalu dalam serbvan di kediamannya.

Anak2 sangat kuat dan nanti kepulangan Yasin

Menerusi Harian Metro, abang kandung kepada Yasin memaklumkan yang anak-anak penyanyi itu mengharapkan agar kepulangan bapanya setelah mengetahui keadaan terkini penyanyi itu.

“Anak-anaknya sangat kuat dan menunggu kepulangan beliau (Yasin),” katanya.
Sokongan dari keluarga tak berbelah bahagi
Tambah Zain lagi, anak-anak Yasin yang berusia 17 dan 12 tahun turut menaruh harapan tinggi untuk melihat bapa mereka kembali ke pangkuan keluarga dan mendoakan yang terbaik buat penyanyi lagi Mimpi Laila tersebut.

Jelasnya, sokongan daripada ahli keluarga sememangnya tidak berbel4h bahagi dan tak henti menitipkan doa buat Yasin ketika ini.

“Saya mendoakan Allah SWT mempermudahkan segalanya,” katanya ketika ditemui di pekarangan Kompleks Mahkamah Petaling Jaya.

Hidap bip0lar, sedang melalui fasa pencer4ian

Dalam pada itu, peguam Yusmadi Yusoff yang mewakili Yasin memaklumkan tahap kesihatan penyanyi tersebut sedikit membur.uk selepas melalui fasa pencer4ian dengan isteri. Difahamkan, selebriti berkenaan menghidap bipol4r sejak tahun 2009 dan kali terakhir menerima rawatan adalah kira-kira dua bulan yang lalu.

Walau bagaimanapun, dia tetap mendapat sokongan yang penuh daripada ahli keluarga dan kenalan serta tidak mempunyai sebarang rekod neg4tif sepanjang kerjaya seninya.

Siapa Sebenarnya isteri Yasin?

Artis berd4rah kacukan Melayu- Australia itu mendirikan rumahtangga pada tahun 2005 bersama Sharifah Eena Houzima Syed Hassan dan dikurniaakan dua cahaya mata. Merupkan isteri, Eena juga ialah pengurus kerjaya Yasin sebagai penyanyi dan komposer.

Bagaimanapun, mereka kini dalam proses pencera1an menurut peguam Yasin, membu.rukkan lagi k3$ihatannya. Peguam juga mendedhkan bahawa Yasin melalui fasa perp1sahan dengan isteri yang membuatkan tahap k3$ihatannya mel4rat. Kini Yasin sentiasa mendapat sokongan dari keluarga dan rakan rapat.

Peguam ada menyatakan bahawa rek0d Yasin bersih selain dia banyak memberi inspirasi melalui karyanta, namun begitu, Yasin Sulaiman tidak dibenarkan diikat jamin.

Berikut Sedikit Biodata Mengenai Yasin Sulaiman, Penyanyi Nasyid, Pelantun Lagu Mimpi Laila
Siapa Yasin Sulaiman? Pemilik nama sebenar Mohamad Yasin Sulaiman merupakan seorang penyanyi, pelakon, komposer dan penerbit rakaman Malaysia yang mula dikenali umum selepas menjadi ahli kumpulan nasyid, Brothers.

Biodata Yasin Sulaiman, Bekas Penyanyi Kumpulan Nasyid

Nama penuh: Mohamad Yasin bin Sulaiman

Nama pentas: Yasin Sulaiman

Umur: 47 tahun (2022)

Tarikh lahir: 30 Oktober 1975

Tempat lahir / Asal: Kuala Lumpur, Malaysia

Keluarga: Sharifah Eena Houzyama Syed Hassan (isteri)

Kerjaya: Penyanyi, pelakon komposer, penulis lirik, penerbit

Instagram (IG): @yasinsulaiman

Latar Belakang

1. Mula aktif dalam bidang muzik sejak tahun 1995 dengan memperjuangkan irama nasyid bersama kumpulan Brothers yang merakamkan lagu-lagu berbahasa Melayu dan Inggeris, di mana mereka telah mencipta nama menerusi lagu berjudul Teman Sejati.

2. Beliau menjadi antara ahli asal Brothers dan sempat menerbitkan dua buah album bersama mereka iaitu We Are… (1997) dan Satu Perjuangan (1998).

3. Yassin meneruskan perjuangan sebagai penyanyi solo pada 2001 setelah meningg4lkan kumpulan itu setahun sebelumnya, yang mana posisinya digantikan oleh Akbar Azmi.

4. Beliau kemudian menjenamakan diri sebagai pelantun lagu-lagu bergenre ‘world music’ dengan mempert4ruhkan single solo pertama berjudul Mimpi Laila daripada album bertajuk sama. Karya nyanyian dan ciptaan sepenuhnya olehnya itu telah merangkul trofi utama Anugerah Juara Lagu 2001, termasuk juara dalam kategori Irama Malaysia.

5. Antara lain beliau mengungguli kategori Album Pop Etnik Terbaik di Anugerah Industri Muzik Malaysia ke 10 menerusi pencalonan album Salsabila, terbitan 2004.

6. Lagi album solo Yasin ialah Arus Qudus (2007), manakala single popular lain seperti Aisyah, Kerna Dia, Rindu Padamu, Salsabila dan Alhamdullilah (menampilkan Too Phat, Dian Sastrowardoyo).

7. Beliau yang menemp4 zaman populariti sekitar era 2000an ini juga dikenali sebagai komposer kepada penyanyi-penyanyi terkenal tanah air. Antara lagu hits ciptaannya termasuklah Wassini dendangan Waheeda, Lagu Rindu (Siti Nurhaliza), Ku Temu Cahaya (Dayang Nurfaizah) dan Alhamdulillah (Too Phat).

8. Yasin kembali menjadi ahli Brothers pada 2005 menerusi penerbitan album Brothers Reunited. Manakala pada 2015, beliau bersama Brothers melahirkan album Sabar.

9. Beliau turut menyem4rakkan industri lakonan menerusi penglibatan dalam filem Syukur 21 pada 2000, No Problem (2001) dan Mendam Berah1 (2002).

Fakta Yasin Sulaiman

1. Berd4rah kacukan Melayu dan Australia.

2. Berkebolehan berkomunikasi dalam bahasa Melayu, Arab dan Inggeris.
3. Perkahwinan dengan isterinya, Sharifah Eena Houzyama Syed Hassan pada 2005 sehingga kini dianugerahkan dua orang anak bernama Sameer dan Malaika.

4. Pernah berkongs1 kisah dirinya yang menghid.ap sa4it g4ngguan bipol4r (bipolar disorder) serta dirawat di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) pada 2009. Selain itu, Yasin pernah dilaporkan mengalami kr1sis identiti ketika tampil solo dalam karier nyanyian.

5. Pada Mac 2022, beliau telah diberkas di kediamannya di Kota Damansara apabila serbuan polis menjumpai berbilang pokok g4nja yang disyaki miliknya, bersama peralatan tanaman dan paket daun g4nja.

Beliau dis4bitkan berdasarkan Akta Dad4h Berb4haya 1952 kerana mengedar dad4h di Mahkamah Majistret Petaling Jaya.

Sumber : Youtube, http://www.jutawan.bbn.my/, HMETRO . https://iluminasi.com/

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "Keadaan Yasin Semakin Tervk Bila lsteri faiIkan Pencer4ian. Kenali Siapa Sebenarnya Isteri Kepada Penyanyi Yasin"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*