Bakal didend4 RM100k, Ramai pertikal pengu4tkuasaan ‘face mask’ SIRIM. Ini lagi pengumuman terbaru dari Kerajaan

Umum sedia maklum, setiap individu diwajibkan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) pemakaian pelitup muka di tempat-tampat awam.

Ini termasuklah apabila negara memasuki ke fasa end3mik pada awal April lalu, di mana rakyat perlu p4tuh dan akur dengan SOP pemakaian pelitup muka tersebut.

Pelitup muka wajib ada tanda MS SIRIM
Baru-baru ini, Kementerian Perdag4ngan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) memuat naik video di laman Facebook rasminya dengan memberi maklum kepada pengguna di luar sana supaya membeli pelitup muka bukan perub4tan yang mempunyai tanda MS SIRIM.

Bukan itu sahaja, pihak KPDNHEP dalam satu kenyataan berkata, ia adalah susulan pewartaan Perintah Perihal Dag4ngan (Perakuan dan Penandaan) Pelitup Muka Bukan Perubatan 2022 di bawah Akt4 Perihal Dag4ngan 2011.

Jadinya, setiap pelitup muka yang dipakai oleh kita pada masa akan datang, haruslah mempunyai logo SIRIM.

Netizen beng4ng dengan kenyataan rasmi dikeluarkan

Namun begitu, kelihatan warganet tidak berpu4s hati dengan kenyataan yang dikeluarkan semalam.

Ini termasuklah apabila sal4h seorang pengguna di laman Twitter meluahkan perasaan sebaik sahaja mendapat tahu arahan tersebut.

Menerusi ci4pan yang dik0ngsikan, dia mempertik.aikan tind4kan kerajaan mewajibkan rakyat untuk membeli pelitup muka bertanda SIRIM, sedangkan banyak negara lain bersepakat untuk mem4nsuhkan pemakaian itu.

Lawak apa ni dend4 sampai RM100k?

Lebih menambahkan bar4 dalam hati warganet adalah sebaik sahaja melihat jumlah dend4 yang dikenakan kepada individu yang gag4l mematuhi SOP baru tersebut.

Ini kerana mereka bakal dikenakan dend4 sehingga RM100,000 sekiranya memakai pelitup muka bukan perubatan tanpa cop SIRIM.

Ada saja idea nak ambil duit rakyat

Tidak kurang juga, ada warganet mengatakan SOP baru yang bakal berkuatkuasa pada 4 Julai nanti dilihat seperti hendak mengambil duit rakyat saja.

Kerajaan t4ngguh penguatkuasaan ‘face mask’ SIRIM

Menurut Menteri Perdag4ngan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna iaitu Datuk Seri Alexender Nanta Linggi, perkara itu diumumkan ekoran reaksi orang awam termasuk pihak industri terbabut.

“Setelah ambil kira maklum balas masyarakat, kementerian men4ngguhkan penguatkuasaan pewartaan.”

“Demi kesela4atan pengguna”

Tempoh itu diperuntukkan bagi membolehkan pihak terb4bit diberi pencerahan dan persediaan selaras dengan peruntukan di bawah Akt4 Perlindungan Pengguna 1999 dan Akta Perihal Dag4ngan 2011.

Teg4snya, pewartaan itu bertujuan memastikan produk dihasilkan termasuk diimport mempunyai penandaan sah standard Malaysia (MS) dikeluarkan SIRIM.

“Ini juga bagi memastikan pelitup itu mematuhi piawaian dan berkualiti demi kesel4matan pengguna selain meningk4tkan perlindungan daripada j4ngkitan C0vid-19.”

SUMBER: Kosmo (Amree Ahmad)

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "Bakal didend4 RM100k, Ramai pertikal pengu4tkuasaan ‘face mask’ SIRIM. Ini lagi pengumuman terbaru dari Kerajaan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*