Lar4ng H1na Nabi: Pihak Berkuasa Tempatan India Rob0h Rumah Ulama

INDIA, 14 JUN 2022 – Pihak Berkuasa Tempatan Uttar Pradesh (UP) di utara India telah mero bohkan rumah beberapa penduduk Islam di sana yang dida kwa terli bat dalam ‘pro tes agama’.

Pro tes itu dipercayai terce tus apabila dua bekas pemimpin parti nasionalis, Bharatiya Janata Party (BJP) mengeluarkan kenyataan menghi na Nabi Muhammad S.A.W.

Mereka menda kwa pro tes itu bertukar ‘ga nas’ di beberapa negeri sekitar Utara India apabila orang ramai mula bertindak luar kawalan, mero sakkan harta benda.

Lebih menge jutkan apabila Pihak Berkuasa di sana seakan-akan cuba untuk menim bulkan provo kasi dengan mero bohkan kediaman milik ulama Islam yang terli bat dalam himpunan banta han berkenaan.

Difahamkan arahan untuk merob ohkan rumah-rumah penduduk Islam tersebut dikeluarkan oleh Ketua Menteri Uttar Pradesh, Yogi Adiyanath.

Perob ohan itu mence tuskan keca man daripada pemimpin pembang kang yang menu duh kerajaan negeri, diketuai oleh Ketua Menteri Yogi Adityanath sen gaja menya sarkan masyarakat Islam minoriti di sana.

Ini bukan kali pertama Uttar Pradesh dan beberapa negeri lain dalam pemerintahan BJP mero bohkan kediaman untuk menyasarkan penunjuk perasaan yang dida kwa melakukan kega nasan.

“Anda tak adil ‘mengh ukum’ rakyat dan tidak mengikut sebarang proses yang sewajarnya, ia bukan sahaja telah melang gar undang-undang tetapi meletakkan masa depan negara dalam baha ya..” Kata Ashhar War, seorang peguam kanan kepada BBC sebelum ini.

Dalam protes itu, seramai lebih 300 orang Muslim telah dita han oleh Pihak Berkuasa Tempatan.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Lar4ng H1na Nabi: Pihak Berkuasa Tempatan India Rob0h Rumah Ulama"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*