Wartawan rasa terpvkul, tak sedar buat liputan kes 5 beranak m4ut kemaIangan rupanya rakan sendiri! Arw4h pernah minta ‘masuk paper’

KISAH tra gis mengenai lima beranak yang ma ut dalam satu kema langan memba bitkan kereta dan treler, dua hari lalu, nyata mengundang se bak rata-rata rakyat negara ini.

Dalam kejadian pada petang 28 Jun itu, Muhammad Rosli Ibrahim, 33, bersama isteri, Nor Afikah Abdullah Sani, 35, dan tiga anak, Nur Safwa Irdina, 7, Nur Sofea Rajda, 6, dan Muhammad Rizqi yang berusia setahun enam bulan, terkor ban selepas kereta yang dinaiki mereka bertem bung dengan sebuah tre ler di Kilometer 36 Jalan Kuantan-Segamat, Gambang, Pahang.

Membaca berita-berita yang memaparkan temuramah bersama ahli keluarga si ma ti, membuatkan rata-ratanya mengalirkan mata seolah-olah turut sama merasai kepe ritan kehilangan insan tersayang.

Selain ahli keluarga, seorang wartawan yang membuat liputan mengenai kisah tra gis lima beranak tersebut turut terkesan lebih-lebih lagi dirinya mengenali Allahya rham Muhammad Rosli.

Berkongsi coretan luahan rasa se dih di Facebook, Wat Kamal Abas berkata dia benar-benar rasa ‘terpu kul’ kerana sama sekali tidak menyedari tugasan yang diamanahkan kepadanya membabitkan kenalannya itu

Pada mulanya, wartawan berkenaan memuat naik satu hantaran di Facebook memaklumkan dia ditugaskan membuat liputan berhubung kes kemat ian membab itkan lima beranak yang terbabit dalam kemal angan.

“Tugasan malam ini (28 Jun) ke Taman Berkat bagi menyelusuri story lima sekeluarga ma ut setelah terbabit dalam kema langan jalan raya di KM36 Jalan Kuantan-Segamat membabitkan kenderaan yang dinaiki bertemb ung dengan sebuah treler.

“Sampai di destinasi, mendapat info jena zah akan dibawa balik ke Kampung Labu Kubong, Lubuk Merbau Kuala Kangsar,” tulisnya.

Bagaimanapun tidak lama kemudian, wartawan tersebut memuat naik satu hantaran terbaharu dan meluahkan rasa sed ih bercampur terki lan kerana ‘terlambat’ menyedari tugasannya itu membab itkan ar wah Muhammad Rosli.

“Innalillahi Wainna Ilahirajiun. Maafkan aku kawan kerana ga gal menjadi seorang kawan yang peka dengan keadaan hinggakan pemergian engkau semalam seolah tidak diberi perhatian yang sewajarnya.

“Sedangkan aku ditugaskan untuk membuat liputan ke atas trag edi yang telah menimpamu sekeluarga, tanpa tahu bahawa orang yang ingin aku buat liputan itu adalah engkau, bro.

“Walaupun malam tadi aku sendiri yang memuat naik foto ini namun sama sekali aku tidak meneliti foto siapa sebenarnya yang aku muat naik dan ini merupakan satu ta mparan paling hebat pada jiwa aku hari ini apabila yang aku muat naik itu adalah diri bro yang aku kenali,” tulisnya.

Menurut lelaki itu, dia hanya mengetahui identiti Muhammad Rosli selepas diberitahu oleh seorang rakan.

Dalam pada itu, wartawan tersebut turut mengimbas perkenalannya dengan arw ah tidak berapa lama dahulu ketika membuat liputan benca na banjir.

“Buat pertama kali berjumpa dengan bro semasa di Taman Serai Perdana dila nda banjir. Aku ingat bro yang tumpangkan aku naik motosikal untuk buat tinjauan di kawasan tadahan banjir.

Abang, kalau cerita banjir kami di sini keluar nanti bagi tahu ye, saya nak beli dan simpan untuk dijadikan kenangan.

“Saya tak ada jawapan itu hingga sekarang dan permintaan itu tidak dapat saya tunaikan.

“Kawan, hari ini hajat dan keinginanmu untuk melihat foto dirimu disiarkan akan menjadi realiti. Cumanya ketika disiarkan engkau tidak lagi dapat menatap apa yang diceritakan,” tulisnya.

Perkongsiannya dibanjiri dengan ucapan takziah daripada pengikut yang rata-ratanya turut sama seb ak dengan tragedi meni mpa lima beranak itu.

Je nazah Allahyarham Muhammad Rosli bersama isteri dan tiga anaknya selamat disemadikan dalam satu liang di Tanah Perkuburan Islam Kampung Labu Kubong, Lubok Merbau Padang Rengas, Kuala Kangsar pada malam Rabu.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Sumber